آفتاب
یک مسوول کشوری:

ایران پایین ترین نرخ رشد باروری جهان را دارد

ایران پایین ترین نرخ رشد باروری جهان را دارد

مشهد- ایرنا- معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بررسی ها نشان می دهد که اکنون ایران پایین ترین نرخ رشد باروری را در جهان دارد.

به گزارش ایرنا، ˈمحمد اسحاقیˈ روز دوشنبه در همایش آموزشی رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مشهد افزود: اکنون نرخ باروری کلی در ایران حدود 1،8 است، درحالی که نرخ باروری کمتر از 2،1 خط قرمز و زنگ هشدار به شمار می رود.

وی گفت: نرخ باروری کلی یعنی تعداد فرزندانی که یک زن در طول عمر باروری خود می تواند به دنیا آورد که حدود 15 فرزند برآورد شده و اکنون این میزان در ایران به طور میانگین 1،8 فرزند است.

وی اظهار کرد: اکنون نرخ باروری کلی بین اقوام و استان های مختلف کشور متفاوت و بین 1،2 تا 2،4 فرزند در نوسان است.

وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه مانند ایران باید حد جایگزینی و نرخ باروری بیشتر از 2،7 باشد، زیرا تغییرات جمعیتی و مرگ و میر در این کشورها بیشتر است.

اسحاقی افزود: نرخ باروری کلی ایران سقوط آبشاری در بین کشورهای آسیایی داشته و پایین ترین عدد را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به سیاست های جمعیتی بعد از انقلاب، افزود: طبق برنامه ریزی در سال 1365، نرخ باروری باید تا سال 1390 از 6،4 به 4 و نرخ رشد جمعیت نیز از 3،2 درصد به 2،3 درصد کاهش می یافت.

وی بیان کرد: در طول این مدت با کاهش چشمگیر این شاخص ها روبه رو بودیم، به طوری که نرخ باروری کلی از حد جایگزینی نیز پایین تر و به زیر 1،8 کاهش یافت و نرخ رشد جمعیت نیز به 1،3 رسید.

اسحاقی با بیان اینکه امروز همه کشورهای جهان با مسئله جمعیت روبه رو می باشند، افزود: تعدادی از کشورها با کاهش جمعیت و عده ای با افزایش جمعیت مواجه هستند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: هدف از سیاست های جمعیتی فقط افزایش عدد کلی جمعیت نیست، بلکه تعادل پویای ساختار کلی جمعیت باید حفظ شود و تمام تلاش ها در این مسیر صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون سیاست های جمعیتی تبدیل به یک مسئله ملی شده است، افزود: در سیاست های تحدید نسل باید تجدید نظر صورت گیرد زیرا این شرایط برای کشور خطرناک است.

وی گسترش زندگی شهرنشنیی را از عوامل مهم در کاهش نرخ باروری دانست و گفت: هم اکنون 71 درصد جمعیت ایران در شهرها و 29 درصد در روستاها زندگی می کنند و تغییر رفتارها و افزایش مربوط به شهرنشینی است.

اسحاقی، افزایش سن ازدواج را عامل اصلی در کاهش نرخ باروری ذکر کرد و گفت: تاخیر در فرزندآوری، افزایش تحصیلات عالیه زنان و جدایی خانواده ها از دیگر علل در این خصوص به شمار می رود.

وی با بیان اینکه هم اکنون هشت درصد جمعیت ما سالمند است، افزود: در سال های آینده ما با مشکل بحران سالمندی روبرو می شویم، به طوری که مانند کشورهای پیشرفته افزایش مهاجرت های بین المللی و کاهش نیروی کار را بدنبال خواهیم داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: هم اکنون تغییر نگرش نسبت به ازدواج، فرزند داری، خانواده و مسوولیت در کشورمان تغییر یافته است ، به طور مثال سن 30 سالگی را برای ازدواج یک جوان زود می دانند.

وی گفت: فرهنگ سازی، بهبود سبک زندگی، ایجاد نظام اشتغال مناسب برای زنان و رفع محدودیت ها در این زمینه،پوشش بیمه ای کامل زنان و افزایش مرخصی استعلاجی زایمان از جمله اقدامات برای افزایش نرخ باروری کلی در کشور است که برخی از آنها اجرا شده و برخی نیز در دست اقدام است.

7487/659/330
کد N340653

وبگردی