آفتاب

طرح 72 نماینده برای الکترونیکی شدن انتخابات مجلس

طرح 72 نماینده برای الکترونیکی شدن انتخابات مجلس

تهران - ایرنا - نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ازطرح نمایندگان برای برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: این طرح با 72 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، «جواد هروی» روز دوشنبه اظهار داشت: انتخابات الکترونیکی هزینه های گزاف برگزاری انتخابات با تعرفه های کاغذی را کاهش می دهد.

وی با یادآور شد: در تبصره 7 ماده 9 قانون انتخابات مصوب سال 1386 وزارت کشور موظف شده است که ظرف 6 ماه شیوه های نوین شمارش آرا و اعلام نتایج را بررسی و شیوه های جدیدی را در این زمینه مورد استفاده قرار دهد.

نماینده مردم قائنات در مجلس افزود: با گذشت هفت سال از تصویب این قانون، هنوز اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران نماد حضور و مشارکت حداکثری مردم است و باید به شکل بهتری برگزار شود.

به گفته وی، در ماده واحده طرح نمایندگان مجلس، وزارت کشور موظف می شود تا زمان برگزاری نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این طرح، زمینه های لازم برای استفاده از تکنولوژی و فناوری های الکترونیکی در بحث رای گیری، شمارش و اعلام نتایج و عدم استفاده از تعرفه های کاغذی را فراهم کند.

هروی افزود: براساس اصلاح تبصره ماده قانونی استفاده از کاغذ در روند انتخابات ممنوع می شود و هر فردی که از برگه های کاغذی استفاده کند پیگرد قانونی خواهد شد. ضمن این که انتخابات حوزه انتخابیه ای که از این روش استفاده کرده قطعا باطل است و با متخلفان مطابق ماده 570 قانون مجازات اسلامی رفتار می شود.



** متن کامل طرح نمایندگان

ماده واحده- اصلاح تبصره 7 ماده 9 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

تبصره 7 ماده 9 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره 7ـ وزارت کشور موظف است ظرف مدت باقیمانده از زمان تصویب این قانون تا اولین انتخابات، نسبت به استفاده از فناوری الکترونیکی در اخذ رأی و شمارش آراء و اعلام نتایج، در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید شورای نگهبان اقدام نماید.



شروط این تبصره عبارتند از:

الف ـ اخذ هرگونه رأی گیری با تعرفه کاغذی ممنوع بوده و چنانچه در هر حوزه انتخابیه رأی با کاغذ گرفته شود، انتخابات آن حوزه باطل و وزیر کشور موظف است مسئولین برگزارکننده آن حوزه را به دادگاه صالحه معرفی کند.

ب ـ متخلفین به میزان تأثیرگذاری در این امر مبتنی بر ماده 570 قانون مجازات اسلامی علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک تا پنج سال از مشاغل حکومتی، به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهند شد.

سیام**2025 ** 1418
کد N340615

وبگردی