آفتاب
تشریح طرح‌ها و برنامه‌های سازمان دارالقرآن

تقاضاهای «قره‌شیخلو» از مسئولان

تقاضاهای «قره‌شیخلو» از مسئولان

رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: ما برای چاپ و نشر قرآن در کشور ظرفیت زیادی داریم و نباید به کشورهای خارجی وابسته باشیم تا آنها برای ما قرآن وارد کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: ما برای چاپ و نشر قرآن در کشور ظرفیت زیادی داریم و نباید به کشورهای خارجی وابسته باشیم تا آنها برای ما قرآن وارد کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی قره شیخلو در نشست خبری خود به ارائه کلیات طرح‌ها و برنامه‌های سازمان دارالقرآن کریم در سال 93 پرداخت و اظهار کرد: این سازمان یک سری سیاست‌های دارد که همگام با نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری است. براساس این سازمان تبلیغات هم یک برنامه‌ای 5 ساله طراحی کرده است که تا پایان سال 97 ادامه دارد و این سازمان یکسری فعالیت‌ها را به عنوان رئوس خود طراحی کرده است که این اولویت‌ها شامل آموزش عمومی سه میلیون نفر از اقشار مختلف است که در بحث آموزش‌های عمومی جای می‌گیرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان تربیت 500 هزار نفر حافظ قرآن است که حداقل باید سه جزء از قرآن را حفظ باشند. برگزاری حداقل 10 هزار مراسم قرآنی در سراسر کشور،‌ بازآموزی صد در صدی معلمین قرآن که در طول 30 ساله گذشته از سازمان مجوز گرفته‌اند و با توجه به سابقه‌ای که دارند باید بازآموزی شوند. ارتقای کمی موسسات قرآنی که هم اکنون 6 هزار نفر سازمان هستند و برنامه آنها این است که به 12 هزار تشکل و موسسه قرآنی تبدیل شود، از برنامه‌های سازمان دارالقرآن است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: در برنامه‌های خود سعی می‌کنیم از تصدی‌گری و واگذاری پرهیز کنیم و سعی می‌کنیم عملیات‌های خود را به صورت مردمی پیش ببریم و کار قرآنی به دست خود مردم باشد.

قره‌شیخلو یادآور شد: سومین محور تقویت سهم مردمی در فعالیت‌های قرآنی است که می‌گویند زمانی این فعالیت‌ها ترویج پیدا می‌کند که خود مردم سهیم باشند و درصدد آنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در کشور مثل وزارتخانه‌ها و ادارات مختلف در هزینه‌ها کمک بگیریم.

وی تصریح کرد: امسال برای برگزاری این برنامه‌ها 35 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که فقط یک پنجم از منبع سازمان تبلیغاتی تامین می‌شود و مابقی آن را نیاز به همکاری سایر ارگان‌ها و نهادها و فعالیت‌های مردمی دارند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم یادآور شد: از مهمترین برنامه‌های ما مسائل آموزش قرآنی است ما درصدد آنیم که 100 هزار نفر در حوزه آموزش عمومی داشته باشند و تا جایی که می‌توانند این مقدار را افزایش دهند امسال 60 هزار نفر در طرح 1448 شرکت کردند.

قره‌شیخلو تصریح کرد: آموزش‌های تخصصی ما برای دوره‌های تربیت معلم است که در آن سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار داده‌ایم که تقریبا 25هزار نفر در این دوره‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. یکی دیگر از بحث‌های تخصصی ما ورود به بحث استعدادهای درخشان است که حدود سه سال است آغاز شده و سال گذشته 100 نفر را تحت پوشش قرار دادند و امسال 500 نفر شناسایی شدند که می‌خواهیم از آنها بهره ببریم. ولی برای بهره بردن از آنها باید بودجه لازم را داشته باشیم این استعدادهایی که شناسایی شده‌اند در حدود 18 سال هستند که باید برنامه‌های بلند مدت برای آنها داشته باشیم.

وی افزود: راه‌اندازی 50 جلسه ثابت و محوری حفظ قرآن یکی دیگر از برنامه‌های سازمان است و بالای 70 درصد این جلسات موفقیت‌آمیز بوده است. ما درصدد آنیم که بحث ارزیابی و اهدای مدارک قرآنی را در دستور کار قرار دهیم و می‌خواهیم داورانی را تربیت کنیم که برای جامعه مفید هستند و به آنها گواهینامه اعطا می‌کنیم. یک فراخوان عمومی داده‌ایم که کسانی که می‌دانند استعداد این کار را دارند در این طرح شرکت کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم یادآور شد: فعالیت‌های پژوهشی ما دو محور اصلی دارد که یکی از آن محورها مبتنی بر کارشناسی پژوهشی است ما یک شورای چاپ و نشر داریم که از طریق تشکل‌های مردمی تشکیل شده و به فعالیت‌های پژوهشی ما کمک زیادی می‌کند در حوزه پژوهشی کار دیگری که انجام داده‌ایم تولید 25 نرم‌افزار مکتوب و یا غیرمکتوب داشته‌ایم. ما متوجه شدیم مردم در کشور به ترتیل انس بیشتری دارند و این مسئله در ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود ما امسال 4 دوره تلاوت ترتیل را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

قره‌شیخلو افزود: امسال 7 دوره مسابقات که معروف به "نورالهدی" است برگزار می‌کنیم، یکی دیگر از برنامه‌های ما دومین دوره حفظ و قرائت است که با عنوان تلاوت این مسابقات برگزار می‌شود و هدف ما این است که علاوه بر تلاوت، انس با مفاهیم قرآنی هم ترویج پیدا کند در سال گذشته حدود 8 هزار نفر از این طرح استقبال کردند و این یک دریچه جدیدی است که به سوی مسائل قرآنی کشور باز شده است.

وی تصریح کرد: ما در دو سال گذشته مسابقات تسنیم را داشته‌ایم که این مسابقات در سال اول ویژه پرسنل دولتی بود. در سال دوم همسران آنها را شامل شد و در سال سوم که امسال باشد برای فرزندان آنها نیز برنامه‌هایی داریم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های پژوهشی این سازمان گفت: ما 8 دوره تکریم چهره‌های قرآنی را داشته‌ایم و امسال نهمین دوره آن را برگزار می‌کنیم که این دوره باید با کیفیت بهتری برگزار شود، متاسفانه در کشور ما در دهه 60 فعالیت‌های قرآنی بیشتر از دهه 70 بود و با یک افول مواجه شده‌ایم که باید تلاش کنیم آن فضا برگردد.

قره‌شیخلو گفت: در سال گذشته حدود هشت هزار نفر در مراسم ختم قرآن که در حرم‌ها و بقاع متبرکه و سایر مکان‌ها برگزار شد شرکت کردند و ما باید این فعالیت‌های قرآنی را در جامعه ترویج دهیم، یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کنیم این است که سطح کیفی قرآنی در کلیه مراکز کشور بالا برود، ما درصدد آن نیستم از ارگان‌ها مچ‌گیری کنیم بلکه می‌خواهیم اگر در مسائل قرآنی و آموزشی آن جاهایی که اشکال دارند را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: سهم فعالیت‌های قرآنی در حوزه مجازی بسیار کم است، ما درصدد آنیم که بتوانیم امسال به صورت جدی این کار را در برنامه‌های خود قرار دهیم. آموزش مجازی به عنوان اصلی‌ترین کار ما است. ما بحث ارتقای پایگاه تلاوت و تفسیر را داریم و امسال در ماه مبارک رمضان می‌خواهیم به شکل جدی درباره فضاهای مجازی کار کنیم و یک پرتال موسسات قرآنی راه‌اندازی شده است که شبکه‌های مجازی در فضای اجتماعی به تبادل نظر بپردازند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم یادآور شد: محور بعدی که به آن توجه داریم بحث چاپ و نشر قرآن کریم است. حدود 14هزار جزء قرآن کریم در قالب‌های کلی و جزیی هر ساله تصحیح می‌شود. پس از اطمینان خاطر مجوز آنها را صادر می‌کنیم این کار بسیار سنگینی است مردم ما از این کار کمتر خبر دارند و ما می‌خواهیم امسال در یک طرحی از تصحیح کنندگان قرآنی تجیل کنیم چرا که آنها با هر تصحیحی که در قرآن می‌کنیم حدود 6 میلیون حرف و حرکت را با چشم مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: کسانی که در حوزه قرآنی مشغول به کار هستند باید یک نظارت جدی بر این حوزه داشته باشند ما خوشبختانه یک جلساتی را با معاونت فرهنگی حوزه ارشاد تشکیل داده‌ایم هماهنگی‌های خوبی بین ما و این سازمان به وجود آمده تا بتوانیم مشکلات چاپ و نشر را به حداقل برسانیم ما برای اینکه بتوانیم قرآن را در کشور چاپ کنیم ظرفیت زیادی داریم. ولی متاسفانه در مواردی دیده می‌شود که قرآن از خارج کشور وارد می‌شود ما توقع داریم از کسانی که در این مسئله قانونگذار هستند و یا مسئول هستند جلوی اینگونه کارها گرفته شود. ما در کشور باید بنگاه‌های اشتغال را به وجود بیاوریم که سرمایه‌های کشور به خارج نرود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم افزود: ما باید در رابطه با مسائل قرآنی طرح حمایتی و نظارتی را داشته باشیم ما برای ترویج مسائل قرآنی اصلی‌ترین مشکلی که داریم بحث مکانی برای برگزاری جلسات و کلاس‌های قرآنی است. برای رفع این مشکل ما چند سال پیش به رئیس آموزش و پرورش گفتم اگر بتوانند از ظرفیت‌های مدارسی که یک شیفته هستند استفاده کنیم می‌تواند کمک زیادی به مسائل قرآنی کشور کند و در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل موقوفات و بقاع متبرکه‌ای که دارد می‌تواند برای رفع این مشکل کمک زیادی کند.

قره‌شیخلو افزود: ما برای ترویج مسائل قرآنی می‌خواهیم از ظرفیت‌های هیات‌های مذهبی در کشور نیز استفاده کنیم آماری که تاکنون به ما رسیده است حدود 91هزار هیات مذهبی ثبت شده است که اگر بتوانیم از این هیات‌ها برای ترویج مسائل قرآنی و آموزش آن استفاده کنیم کمک زیادی به ما می‌کند و بنا داریم که 50هزار هیات مذهبی را در این طرح شرکت دهیم.

وی یادآور شد: ما امسال می خواهیم بحث توسعه مشارکت مردمی را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم. مردم می‌توانند در چاپ و نشر قرآن به ما کمک کنند ما حدود 500 هزار جلد قرآن کریم در مناطق محروم نیاز داریم که این کار هزینه‌بردار است و تاکنون 60 میلیون تومان این هزینه از طریق کمک‌های مردمی تامین شده است و اگر ما در این راستا اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشیم مردم می‌توانند کمک زیادی به ما بکنند باید کاری کنیم همانگونه که مردم خود در بحث هیات‌های مذهبی فعال هستند در بحث مسائل قرآنی هم فعال باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: من دو خواهش از مسئولان کشوری برای ترویج مسائل قرآنی دارم. خواهش اول این است که همانگونه که یک بودجه‌ای برای این سازمان در نظر گرفته شده است همچون سایر سازمان‌ها این بودجه به موقع برسد و تا جایی که می‌شود از بودجه‌ای که تخصیص داده‌اند کم نکنند. ما در سال‌های گذشته مشکلی که داشتیم این بود که بودجه دیر به دست ما می‌رسد و این دیر رسیدن بودجه باعث می‌شود که نیمی از کارها را نتوانیم انجام دهیم.

وی افزود: خواهش دیگر من این است کسانی که مسئول توزیع این بودجه هستند این بودجه در شورای سیاست‌گذاری نماند بلکه آن را به کارهایی که باید تخصیص داده شود سریعا برسانند تا بتوانیم در رابطه با مسائل قرآنی کارهایی که لازم است را انجام دهیم.

قره‌شیخلو در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: ما برای این نمایشگاه برنامه‌های زیادی داشتیم. ولی یکی از مشکلاتی که با آن برخورد کردیم این بود که دیر شروع به کار کردیم یکی از برنامه‌های ما در نمایشگاه قرآن برگزاری 14 محفل قرآنی است که با موضوع سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود و ما در نمایشگاه قرآن هر شب از حفاظ و نوجوانان و خانواده‌های آنها دعوت می‌کنیم و خانواده موفق قرآنی را معرفی می‌کنیم. ما امسال سعی کردیم که از کمیت‌ها کاهش دهیم و به کیفیت‌ها بپردازیم و نشست‌های تخصصی قرآنی برگزار می‌کنیم که از مسئولان و کارشناسان برتر بهره می‌بریم و نشست‌هایی نیز برای کودکان و بانوان داریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد رد قانون دو فوریتی مسائل قرآنی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما از این طرح اطلاعی نداشتیم. ولی نباید تمام هجمه را به سمت آن نماینده‌ای که این طرح را ارائه داده است ببریم. او می‌خواسته از این طرح در راستای ترویج بحث قرآنی بهره ببرد. ولی به دلایلی رد شد.

وی افزود: در این رد متوجه شدیم که اظهار نظرهای غیرمنطقی در رابطه با سازمان دارالقرآن می‌شود ما هم در پاسخ به آنها در یک متن 4 صفحه‌ای پاسخ حرف آنها را دادیم اگر می خواهیم مسائل قرآنی در جامعه ترویج پیدا کند همه باید در کنار هم باشیم آن بحثی که به مجلس رفت آموزش قرآن در خانه بود که امسال از طرف نهاد ریاست جمهوری به ما ارائه شده است و ما این طرح را بررسی می‌کنیم که کیفیت آن را بالا برده و بعد از آن درصدد اجرایش برآییم.

انتهای پیام

کد N340123

وبگردی