آفتاب
فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد

دومین همایش توسعه سواحل مکران برگزار می‌شود/رئیس‌جمهور به دنبال توسعه سواحل است

دومین همایش توسعه سواحل مکران برگزار می‌شود/رئیس‌جمهور به دنبال توسعه سواحل است

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه "برقراری امنیت مسیر دریایی دریای مدیترانه تا خلیج فارس برای اتصال این دو دریا از اهمیت زیادی برخوردار است"، گفت: به همین منظور نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد حضور خود را گسترش می‌دهد تا طبق مقررات بین‌المللی از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه "ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی از بندر دارالاسلام تانزانیا خارج شده اما هنوز مسیر بعدی آن مشخص نشده است"، اظهار کرد: امروز ناوگروه کشور عمان در منطقه یکم نیروی دریایی در بندرعباس پهلو گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن تدابیر مقام معظم رهبری درباره ضرورت استفاده از سواحل دریا برای پیشرفت کشور، «دومین همایش توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی» با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولانی از دولت طی روزهای 28 و 29 خرداد در بندر جاسک برگزار می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به مزایای مختلف دریاها اظهار کرد: رهبری معتقدند ما در سال‌های گذشته از دریا به خوبی برای پیشرفت کشور استفاده نکردیم. ایشان بر ضرورت حضور در دریای عمان تاکید دارند و معتقدند استعمار، ما را از دریا دور کرده است.

سیاری در ادامه با اشاره به اینکه "مهمترین مرز دریایی کشور ما مرز دریایی عمان است"، خاطرنشان کرد:‌ سواحل مکران از بندرعباس تا مرز پاکستان مستقیماً به آبهای آزاد دنیا وصل است و این سواحل دروازه‌های طلایی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که باید از آنها به خوبی استفاده کنیم. نیروی دریایی در این جهت اقدام مهمی از سال 87 انجام داده و در سواحل مکران مستقر شده است. ما به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت آبادانی سواحل مکران هستیم و در این همایش، توسعه این سواحل را مدنظر داریم.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری، با بیان اینکه "اگر نتوانیم امنیت را در خلیج عدن برای ناوگان تجاری خود فراهم کنیم، نباید انتظار توسعه سواحل خود را داشته باشیم"، افزود: ما زمانی می‌توانیم از دریا و سواحل استفاده کنیم که امنیت برقرار شود. بنابراین باید دارای اقتدار دریایی باشیم تا زیر سایه امنیت، توسعه دریا محور کشور انجام شود. البته ما نباید به اقتدار دریایی فعلی بسنده کنیم بلکه برای دفاع از منابع خود باید دارای اقتدار متناسب با منافع خود باشیم.

سیاری با تاکید بر اینکه "در این راستا باید سواحلی آباد داشته باشیم"، تصریح کرد: استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران، پیش‌نیاز آبادانی این منطقه است. این استقرار گام اول توسعه سواحل این منطقه است که دولت باید با اقدامات خود به توسعه مناطق کمک کند. البته رئیس‌جمهور در بندر جاسک مطالب ارزشمندی را درباره توسعه بندر جاسک و آبادانی این سواحل مطرح کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: در واقع رئیس‌جمهور با حضور خود در این منطقه نشان داد که به دنبال توسعه سواحل است. معاون اول رئیس‌جمهور و چند تن از وزرای دولت نیز تمام سواحل مکران را بازدید کرده‌اند و همچنین کارگروه توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده است تا موضوع توسعه این بنادر را پیگیری کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "سواحل مکران ناامن نیست"، خاطرنشان کرد: با این وجود، این سواحل برای آبادانی به فعالیت بیشتری نیاز دارد. از زمان استقرار نیروی دریایی ارتش، ضریب امنیتی منطقه بالا رفته است و سرمایه‌گذاران مختلفی هم در این منطقه حضور یافتند. من معتقدم در صورت آبادانی بنادر جاسک و چابهار، این بنادر جایگاه بالاتری از بنادر کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس پیدا می‌کنند زیرا مستقیماً به آبهای آزاد متصل هستند و هزینه حمل و نقل از طریق این بنادر کمتر است.

سیاری با بیان اینکه "اکنون تئوری و رویکرد بازگشت به دریا در دنیا مطرح است"، یادآور شد: کشورهای صاحب علم و فناوری به دنبال بهره‌برداری از منابع کف دریا هستند و ما باید در این مسیر از دیگران فعال‌تر باشیم. مردم و مسئولان ما باید بدانند دریا فواید زیادی برای کشور دارد.

وی همچنین درباره حضور نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد گفت: ما اکنون در منطقه 10 درجه حضور داریم و بنا بر نیاز، می‌توانیم در دریای مدیترانه حضور یابیم اما برای حضور در این مناطق به مجوز سلسله مراتب بالاتر نیازمندیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان تاکید کرد: اقتدار دریایی یک کشور مرتبط با سه عامل ناوگان نظامی قوی، ناوگان تجاری قوی و علم و صنعت مرتبط با دریاست که در این سه حوزه کشور ما به دستاوردهای خوبی دست یافته است.

انتهای پیام

کد N339939

وبگردی