آفتاب
معاون نظارتی بانک مرکزی تشریح کرد

رویکردها و اهداف نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتبار

رویکردها و اهداف نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتبار

معاون نظارتی بانک مرکزی حفظ ثبات و سلامت بانکی، حمایت و حفاظت از منافع سپرده گذاران را از مهمترین اهداف نظارتی بانک مرکزی دانست.

معاون نظارتی بانک مرکزی حفظ ثبات و سلامت بانکی، حمایت و حفاظت از منافع سپرده گذاران را از مهمترین اهداف نظارتی بانک مرکزی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حمید تهرانفر- معاون نظارتی بانک مرکزی - در بیست و چهارمین همایش سیاستهای پولی و ارزی به حدود دخالت و نظارت بانک مرکزی در امور پولی و بانکی براساس مواد قانونی اشاره کرد و گفت: تعیین میزان حداقل و حداکثر بهره و کارمزد دریافتی بانکها ، تعیین نسبت مجموع سرمایه پرداخت شده و اندوخته بانکها ، تعیین نسبت دارایی های آنی به کل دارایی ها و بدهیها ، تعیین نسبت سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی ، تعیین و اعمال سقف برای نرخهای سود و مجوز ایجاد و ثبت نهادهای پولی و اعتباری از جمله بخش های مورد نظارت بانک مرکزی است.

وی در مورد ضرورت نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری اظهار کرد: بین المللی شدن جریانهای مالی و بانکداری ،تکیه بر اعتماد عمومی ، ریسک سیستمی و قاعده‌ سرایت پذیری ، فن آوری سریع و تنوع فزاینده محصولات و ابزارهای مالی ، تلقی شدن خدمات بانکها به عنوان کالای عمومی ، عدم تقارن اطلاعات ، درجه اهرمی بالا و قدرت پول آفرینی ، ساختار سررسیدی نامتوازان دارایی و بدهی از عواملی هستند که نظارت بانک مرکزی بر بانکها و موسسات اعتباری را ضروری می سازند.

تهرانفرهمچنین با اشاره به جایگاه موسسات اعتباری و بانک ها در اقتصاد کشور افزود: این موسسات و بانک ها کانال انتقال سیاستهای پولی بوده و هدایت نقدینگی به سمت فعالیتهای اقتصادی، ارائه سازو کار و پرداخت و تسهیل جریان پرداختها در مبادلات داخلی و فرامرزی، ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد و همچنین کمک به رشد اقتصادی ، ارائه‌ی خدمات مالی متنوع و در نهایت کاهش خدمات بانکی از طریق ایجاد شرایط رقابتی و واسطه‌گری مالی از طریق جمع‌آوری پس اندازها و تامین تخصیص سرمایه مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی را بر عهده می گیرند.

وی انواع واسطه گری را نیز مبلغی ، اعتباری ، سررسیدی و واسطه‌گری اطلاعات عنوان کرد و گفت: در مجموع در بانکها و موسسات اعتباری حضور سپرده‌گذاران از یک سو و حضور تسهیلات گیرندگان از سوی دیگر موجب ایجاد شرایط واسطه گری می شود.

وی در ادامه دسترسی به اطلاعات و استقلال را از مزایای نظارت بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: اصلاح شیوه‌های نظارتی در راستای ارتقای سلامت بانکی ، مقاومت و ایستادگی ناظران بانکی در مقابل فشارها ، عملکرد بهتر سیستم بانکی و به طور عام ثبات سیستم مالی و غیره از مهمترین مزایای استقلال نهاد و مقام نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری است.

تهران فر معتقد است که هر چه زودتر باید بسترهای استقلال بان مرکزی فراهم شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین از اهداف نظارت سخن گفت و ادامه داد : نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری در یک سیستم نظارتی موثر دارای اهداف مشخصی با اهداف اصلی و فرعی است.

معاون نظارتی بانک مرکزی یادآور شد: رویکردهای نظارت بانکی معمولا بر مبنای سطح توسعه یافتگی سیستم مالی ، تعداد بانکها ، اندازه و پیچیدگی سیستم بانکی ، الگوی مالکیت ، اعتبار و سطح اطمینان عموم به افشای اطلاعات توسط بانکها ، سطح دسترسی به تکنولوژی و منابع انسانی به دو صورت رویکرد نظارت تطبیقی و مبتنی بر ریسک صورت می ‌گیرد.

تهرانفر با اشاره به شیوه و ابزارهای نظارتی بانکها و موسسات اعتباری خاطرنشان کرد: هر بانک و موسسه اعتباری توسط صاحبان سهام ، حسابرس و بازرس قانونی ، بازرسان داخلی ، هیات مدیره ، سپرده‌گذاران ، حسابرسی داخلی ، و نهاد حاکمیت مورد نظارت است.

وی با بیان اینکه نظارت ها در دو نوع حضوری و غیرحضوری انجام می شود بیان کرد: این در حالی است که هدف از بازرسی های حضوری ، ارائه تصویری روشن و دقیق از موقعیت مالی بانک و موسسه اعتباری در زمان بازرسی است و به ارزیابی جزئی از فعالیت و موقعیت مالی بانک تحت بازرسی تمرکز دارد و با روشهای محدود و هدفمند ، استاندارد و فراگیر انجام می شود.

تهرانفر توضیح داد: نظارت غیر حضوری در اصل یک وسیله هشدار دهنده است که براساس بررسی های تحلیلی و آماری اطلاعات مالی آماده شده توسط بانکها انجام می‌شود که بر چهار نوع سیستم های رتبه بندی ، نسبتهای مالی و گروه همگن ، الگوهای آماری و آزمون بحران و سیستم های ارزیابی جامع ریسک صورت می گیرد.

انتهای پیام

کد N339828

وبگردی