آفتاب

مالزی در راه دستیابی به انرژی هسته ای/ رقابت چهار کشور

مالزی در راه دستیابی به انرژی هسته ای/ رقابت چهار کشور

کوالالامپور– ایرنا – بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که مالزی آمادگی لازم جهت برخورداری از فناوری های هسته ای را دارد و هسته ای شدن این کشور جنوب شرق آسیا نیازمند اقدامات اولیه است.

به گزارش ایرنا به نقل از روز دوشنبه روزنامه ˈرعیت پستˈ مالزی، به رغم ضرورت روشن کردن اذهان مردم مالزی در مورد رادیو اکتیو، بخش بین الملل ˈروس اتمˈ از هدف مالزی برای دستیابی به انرژی هسته ای خبر داده است.

روس اتم که سال گذشته مقامات آن شرکت با مسئولان مالزیایی دیدار و رایزنی کردند تنها شرکتی نیست که چشم به بازار انرژی هسته ای مالزی دارد.

ˈآنا کودریاوتسیواˈ مدیر توسعه تجارت روس اتم، گفتˈ مالزی آمادگی کامل برای استفاده از انرژی هسته ای را دارد. این کشور پیشرفت خوبی داشته و در بخش انرژی هسته ای نیز دارای چندین متخصص است.

وی گفت: مالزی در مقایسه با کشورهایی همچون اندونزی امکان زیادی برای ساخت نیروگاه هسته ای دارد. اندونزی در مقایسه با مالزی شاهد زمین لرزه های فراوانی است.

این مقام روس اتم گفت که هر چند مالزی امکان استفاده از اماکن مختلف را دارد اما باید تمرکز خود را بر روی مناطق توسعه یافته تجاری بگذارد.

وی به حادثه فوکوشیما در ژاپن اشاره کرد و گفت این اتفاق بر تصور مردم مالزی در مورد انرژی هسته ای تاثیر گذاشته است، اما باید این نکته را در نظر داشت که اتفاقی مشابه فوکوشیما کمتر رخ می دهد و در حال حاضر نیز مقدار رادیو اکتیو ساطع شده کاهش یافته است.

ˈآنا کودریاوتسیواˈ تصریح کرد که پس از این حادثه مسائل امنیتی در نیروگاه های هسته ای بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند.

وی ضمن اشاره به ارزان بودن انرژی هسته ای در مقایسه با سایر منابع انرژی طبیعی، گفت که هزینه های عملیاتی استفاده از انرژی هسته ای نیز در سطح پایینی قرار دارد.

مدیر توسعه تجارت روس اتم در مورد نگرانی از بازمانده های انرژی هسته ای نیز گفت که روسیه تنها کشوری است که طی برنامه هایی این بازمانده ها را قبول می کند.

وی پیشنهاد روسیه به مالزی را به خاطر شرایط کشورش یک پیشنهاد خوب ارزیابی کرد.

روسیه آماده است با 49 درصد سرمایه گذاری این کشور در بخش هسته ای مالزی سرمایه گذاری کند.

این مقام روس روس اتم تصریح کرد ما در مالزی تنها قصد ساخت نیروگاه هسته ای را نداریم، بلکه خواستار سرمایه گذاری مشترک هستیم و شرکت های محلی می توانند 70 پروژه را انجام دهند.

وی تصریح کرد البته باید در نظر داشت که سهم 70 درصدی شرکت های داخلی از پروژه ها مربوط به کشورهای پیشرفته است، اما در مالزی پیش بینی این نسبت با توجه به در اختیار نداشتن اطلاعات کافی، نامشخص است.

روزنامه رعیت پست مالزی نوشت: به رغم جذاب بودن پیشنهاد روسیه، مقامات مالزی نیازمند زمان هستند و مقامات این کشور نیز که برای شرکت در اکسپو انرژی اتمی از هفته گذشته در مسکو پایتخت روسیه هستند تاکنون در این خصوص اظهارنظری نکرده اند.

ˈآنا کودریاوتسیواˈ اظهار امیداری کرد که تا پایان امسال گفت وگو با مقامات مالزی به نتیجه برسد، هر چند که وی گفت این رایزنی ها ممکن است سال آینده پایان یابد.

وی در مورد تعداد نیروگاه های هسته ای مورد نیاز مالزی نیز گفت این کشور به شش نیروگاه هسته ای نیازمند است تا هر کدام بتواند بیش از هزار مگاوات برق تولید کند.

علاوه بر روسیه، کشورهای کره جنوبی، فرانسه و چین نیز برای ورود به بازار انرژی هسته ای مالزی در حال تلاش هستند.

آساق**د.م**1611
کد N339773

وبگردی