آفتاب

نقشه راه دنیایی بهتر در نشست گروه 77

نقشه راه دنیایی بهتر در نشست گروه 77

تهران- ایرنا- نشست گروه 77+ چین در حالی روز یکشنبه در بولیوی آغاز شد که چالش مهم آن، برقراری عادلانه تر نظم نوین جهانی بر مبنای نگاه متفاوت به توسعه، عنوان می شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه، بر پایه این نظم نوین جهانی، کشورهای جنوب خواهند توانست خود بر منابع طبیعی کشورشان تسلط یابند و در هماهنگی با سایر کشورهای جهان زندگی کنند. کشورهای جنوب به کشورهای توسعه نیافته، در حال توسعه و با توسعه اندک، گفته می شود.

ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل متحد که ریاست فعالیت های نشست گروه را برعهده داشت، اعلام کرد: گروه 77 به عنوان پرجمعیت ترین گروه سازمان ملل متحد نقش بنیادینی را در تحقق اهداف هزاره در افق 2015 میلادی، ایفا می کند.

وی افزود : سرنوشت هزاران انسان فقیر و وضعیت زمین به موفقیت کار ما وابسته است.

ˈاوو مورالسˈ رییس جمهوری بولیوی، میزبان نشست و رییس فعلی این گروه با بیان این که آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین- اعضای گروه 77- نماینده 77 درصد جمعیت جهان هستند اما تنها 43درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارند، برلزوم اتخاذ سریع تدابیر لازم در این مورد، تاکید کرد.

این نشست به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس گروه 77 در ˈسانتا کروزˈ در حال برگزاری است. این گروه در سال 1964 میلادی در ژنو و با عضویت 77 کشور آغاز به کار کرد و اعضای آن در حال حاضر شامل 133 کشور است.

متن بیانیه نهایی که باید در ساعات پایانی نشست و با حضور نمایندگان کشورهای عضو و حدود 15رییس جمهوری به تصویب برسد، بیشتر به اهداف هزاره مشخص شده از سوی سازمان ملل متحد به ویژه مسائلی چون کاهش فقر شدید و مرگ و میر کودکان، دسترسی به آموزش، برابری جنسیتی و تحقق توسعه پایدار، خواهد پرداخت.

مورالس نقشه راهی را شامل 9 مورد برای ˈبرادری جهانی ملت هاˈ ارائه کرد که از میان بندهای آن می توان به حذف شورای امنیت سازمان ملل، ایجاد بانک ˈجنوبˈ برای جایگزینی صندوق بین المللی پول، ورود روسیه به گروه 77 + چین و ایجاد اتحاد علمی، فن آوری و فرهنگی، اشاره کرد.

مورالس که کشورش یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای لاتین محسوب می شود بر اهمیت سازمان های بین المللی برای حذف سلسله مراتب جهانی، سخن گفت و افزود : ما، مردم کشورهای جنوب آینده دنیا هستیم.

ˈخوزه موخیکاˈ رییس جمهوری اروگوئه نیز ادامه یافتن فرهنگ اسراف را که بر زندگی سیاره زمین تاثیر می گذارد، غیر ممکن دانست.

ˈنیکلاس مادوروˈ رییس جمهوری ونزوئلا نیز از گروه 77 خواست تا کشورهای بیشتری به طرح آزادسازی اطلاعات و رسانه ها وارد شوند.

خبرگزاری فرانسه با بیان این که نشست گروه 77 تا ساعات کاری پایانی یکشنبه در پشت درهای بسته ادامه یافت، از ˈدیلما روسفˈ رییس جمهوری برزیل، ˈمیشل باشلهˈ رییس جمهوری شیلی و ˈخوآن مانوئل سانتوزˈ رییس جمهوری کلمبیا به عنوان غایبان بزرگ نشست این گروه نام برد.

ˈچن ژوˈ معاون کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین نیز از سوی ˈشی جین پینگˈ رییس جمهوری این کشور در نشست شرکت کرد.

بر پایه این گزارش، چین در سال های اخیر به دومین شریک تجاری بسیاری از کشورهای منطقه تبدیل شده است. این در حالی است که در سال 2009 میلادی نیز با خرید عمده مواد اولیه ازبرزیل و فروش تولیدات صنعتی خود به این کشور به نخستین شریک تجاری برزیل، قبل از آمریکا بدل شد.

برپایه گزارش های اخیر، چین در فاصله سال های 2005 تا 2013 میلادی، بیش از یکصد میلیارد دلار به کشورهای آمریکای لاتین وام داده است.

اروپام ** 9053**1485 ** 1064
کد N339718

وبگردی