آفتاب

جهانگیری با رییس جمهوری اروگوئه دیدار کرد

جهانگیری با رییس جمهوری اروگوئه دیدار کرد

سانتاکروز- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری در حاشیه اجلاس سران گروه 77 و چین با خوزه موخیکا رییس جمهوری اروگوئه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، دیدار عصر یکشنبه به وقت محلی اسحاق جهانگیری با خوزه موخیکا آخرین دیدار دو جانبه معاون اول رییس جمهوری در حاشیه اجلاس سران گروه 77 و چین در شهر سانتاکروز بولیوی است.

خوزه موخیکا ( متولد 1934) برای اولین بار فعالیت های سیاسی خود را با حزب سوسیالیست آغاز کرد.

وی در دوره جوانی در یک گروه از حزب ناسیونال به فعالیتهای سیاسی مشغول شد و پس از عضویت در جبهه آزادی ملی در دهه 60 تا 70 به فعالیتهای زیرزمینی و نظامی پرداخت.

موخیکا درآغاز فعالیتها دستگیر و به مدت14 سال در زندانهای نظامی بسر برد. وی یکی از موسسین گروه رهبران جبهه آزادی ملی اروگوئه بود.

موخیکا در سال 2005 بعنوان وزیر دامداری،کشاورزی و ماهیگیری دولت باسکز انتخاب شد، اما به دلایل سیاسی و اختلاف نظر با وی در سال 2008 از سمت خود کناره گیری کرد و در دسامبر همان سال بعنوان نامزد رسمی حزب «فرنته امپلیو» برای انتخابات ریاست جمهوری 2009 معرفی شد.

موخیکا در انتخابات ریاست جمهوری اروگوئه در 29 نوامبر آن سال (8آذرماه 88) پیروز شد و حزب فرنته آمپلیو ( جبهه گسترده) اکثریت را در مجلس نمایندگان و سنا به دست آورد.

در بعد اقتصادی نیز اروگوئه پنجمین صادر کننده بزرگ برنج جهان به شمار می رود. جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته یکی از مهمترین مشتریان برنج این کشور به شمار می رفته است به گونه ای که در سال 90 ایران بیش از 90 هزار تن برنج از اروگوئه وارد کرده است.

در همین حال، این روزها نمایندگان 132 کشور که دو سوم جغرافیای زمین و 70 درصد منابع آن را در اختیار قرار دارند در پنجاهمین سالگرد تاسیس گروه 77 در سانتاکروز بولیوی گرد هم آمده اند تا بر ضرورت و چگونگی راه های توسعه و همکاری های جنوب- جنوب تاکید کنند.

از جمهوری اسلامی ایران که ریاست جنبش غیر متعهدها را نیز بر عهده دارد، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در این اجلاس شرکت کرده است.

پیش از این، جهانگیری با رییس مجلس سنا و رییس جمهوری بولیوی، رییس جمهوری زیمباوه، دبیر کل سازمان ملل متحد، وزیر امور خارجه شیلی، رییس جمهوری ونزوئلا و رییس جمهوری کوبا دیدارهای دو جانبه داشت.

حضور در گردهمایی گروه های اجتماعی بولیویایی، حضور در مراسم افتتاحیه، سخنرانی در اجلاس سران و شرکت در مراسم اختتامیه این اجلاس از برنامه های دیگر معاون اول رییس جمهوری در سفر دو روزه به سانتاکروز بولیوی بود.

جهانگیری تا ساعاتی دیگر با پایان یافتن اجلاس گروه 77 و چین، سانتاکروز را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

سیام(5)1429 ** 1551
کد N339169

وبگردی