آفتاب

روسیه خواهان کنار گذاشتن وزیر امور خارجه موقت اوکراین شد

روسیه خواهان کنار گذاشتن وزیر امور خارجه موقت اوکراین شد

نمایندگان ارشد پارلمان روسیه از دولت اوکراین خواستند تا وزیر امور خارجه این کشور را به دلیل توهینی که اخیرا در جریان یک تظاهرات خشونت‌آمیز در نزدیک سفارت روسیه در شهر کی‌یف علیه ولادیمیر پوتین کرد و وی را یک "کله‌پوک" خواند، اخراج کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، آندری دسچیتسیا، وزیر امور خارجه موقت اوکراین روز شنبه در تجمع معترضان مخالف روسیه در شهر کی‌یف تلاش کرد تا این معترضان را برای عدم استفاده از خشونت مجاب سازد این در حالی است که در جریان این تظاهرات پرچم روسیه پاره شد، چند خودرو سرنگون گردید و عده‌ای نیز به سوی سفارت روسیه تخم مرغ و سنگ پرتاب کردند، دسچیتسیا خطاب به این معترضان که از بابت حمله اخیر شورشیان حامی روسیه در شرق اوکراین علیه یک هواپیمای ترابری ارتش این کشور خشمگین بودند گفت: ما باید به وظایف بین‌المللی خود شامل دفاع از حق روسیه برای داشتن سفارت در اوکراین عمل کنیم.

وی که از سوی معترضان به چالش کشیده شد اضافه کرد آیا من به شما گفتم مخالف اعتراضتان هستم؟ من مدافع اعتراض شما هستم، من حاضر هستم که اینجا کنار شما باشم و بگویم: روسیه از اوکراین خارج شو.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: این درست است، پوتین یک کله‌پوک است. در مقابل معترضان همین جمله را در پاسخ شعار دادند. به دنبال وقوع این اتفاق وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود طی روز یکشنبه از بابت انفعال مقامات کی‌یف که اجازه دادند اغتشاش در خارج از سفارت روسیه ایجاد شود، خشم خود را ابراز کرد.

لاوروف همچنین به سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره تجمع خشونت‌آمیز در نزدیک سفارت روسیه اعتراض کرد و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز این حادثه را محکوم کردند.

روز یکشنبه آلکسی پوشکوف رئیس کمیته امور بین‌الملل مجلس سفلای پارلمان روسیه اظهار داشت: پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین باید دسچیتسیا را اخراج کند.

وی در اظهاراتی که در صفحه خود در وب‌سایت توئیتر مطرح کرد گفت: پروشنکو باید وزیر خارجه خود را عوض کند، او نمی‌تواند خودش را کنترل کند.

پوشکوف همچنین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: مسکو باید همه مذاکرات خود با کیف را به حال تعلیق درآورده و تأمین گاز اوکراین را قطع کند. همچنین لئونید کلاشنیکوف معاون پوشکوف در این کمیته به رادیو اکو مسکووی روسیه گفت که دسچیتسیا نتیجه جنبش اعتراضی است که رئیس جمهور روس‌گرای قبلی اوکراین را سرنگون کرد و کار خود را بلد نیست.

وی تاکید کرد من نمی‌توانم تصور کنم که یک نماینده از جانب روسیه می‌تواند پس از چنین توهینی به خود اجازه دهد پای میز مذاکره با او بشیند.

در عین حال وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد پس از این تجمع چند نفر دستگیر شده‌اند و با ثبات سازی وضعیت در اوکراین وابسته به آمادگی مسکو برای توقف حمایت از تروریستها در شرق اوکراین است.

دسچیتسیا نیز در دفاع از اقداماتش به رادیو اکو مسکووی گفت: وی به معترضان گفته بود که آنها می‌توانند به طور صلح‌آمیز اعتراض کنند اما نباید متوسل به خشونت شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهار نظرش درباره پوتین گفت: من به شما چیزی را که می‌خواهم بگویم گفته‌ام، شما خواهان اظهار نظر من درباره تجمع بودید و من نیز نظرم را بیان کردم.

انتهای پیام

کد N339093

وبگردی