آفتاب
در دیدار وزیر خارجه شیلی مطرح شد؛

اظهار امیدواری جهانگیری از گشایش نمایندگی شیلی در جمهوری اسلامی ایران

اظهار امیدواری جهانگیری از گشایش نمایندگی شیلی در جمهوری اسلامی ایران

سانتاکروز- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری در دیدار با وزیر امور خارجه شیلی با اشاره به پیشینه روابط اقتصادی دو کشور، اظهار امیدواری کرد نمایندگی شیلی در جمهوری اسلامی ایران گشایش یابد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اسحاق جهانگیری که برای شرکت در اجلاس گروه 77 به سانتاکروز بولیوی سفر کرده است، شامگاه شنبه به وقت محلی با «مونیوس» وزیر امور خارجه شیلی دیدار و گفت و گو کرد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: روابط اقتصادی دو کشور در گذشته روابطی پویا بوده ولی متاسفانه در سالهای اخیر روند آن با کندی رو به رو شده است که امیدوارم بازگشت خانم باچلت به قدرت، بتواند گامی در جهت توسعه روابط اقتصادی تهران – سانتیاگو باشد.

جهانگیری ادامه داد: ظرفیت های فراوانی برای توسعه مناسبات وجود دارد و این امر می تواند منجر به گسترش سطح همکاریهای اقتصادی دو کشور شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید مبنی بر داشتن تعامل سازنده با کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: تلاشمان این است که روابط خود را با دنیا و بخصوص کشورهای صنعتی ارتقاء دهیم .

جهانگیری با بیان اینکه توافقات خوبی میان ایران و کشورهای 1+5 صورت گرفته است، افزود: در منطقه ما کشورهایی وجود دارند که بمب اتمی داشته ، عضو ان پی تی نیستند و هیچ نظارتی هم بر فعالیت هایشان نمی شود.

وی ادامه داد: منطقه ما گرفتار افراط و خشونت است و نیروهای افراطی در عراق مرتکب جنایت های وحشیانه ای می شوند که در دنیا بی سابقه است.

جهانگیری با تاکید بر لزوم گسترش روابط میان ایران وشیلی افزود: امیدوارم به زودی شاهد تاسیس نمایندگی شیلی در ایران باشیم و گفت وگوها و تبادل هیات های دو کشور را افزایش دهیم.



** اهمیت ایران در منطقه و علاقه مندی شیلی برای گسترش روابط با ایران



وزیر خارجه شیلی هم با بیان اینکه روابط ایران وشیلی از گذشته روابطی خوب و نزدیک بوده است، گفت: شیلی برای ملت ایران به جهت تاریخ و تمدن کهن و دستاوردهای بزرگ احترام فراوانی قائل است.

وی بر ضرورت تمرکز بر اقدامات و پروژه های ناتمام گذشته همچون همکاری در بخش معدن تاکید کرد و افزود: در این زمینه مشکلات فنی وجود دارد که باید نسبت به رفع این موانع اقدام شود.

وزیر خارجه شیلی با بیان اینکه ایران از بازار خوبی برخوردار است، تصریح کرد: ایران به دلیل نفوذی که در منطقه دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شیلی علاقه مند است روابط خود را با ایران گسترش دهد.

وی اجلاس گروه 77 را زمینه ای برای مطرح شدن موضوعات مهم و قابل توجه دانست و گفت: در این اجلاس می توانیم برای رفع موانع موجود در جهت رشد وتوسعه کشورها به راهکارهای مناسبی دست پیدا کنیم.

سیام**1429 **1449
کد N338794

وبگردی