آفتاب

دبیر کل ناتو: روسیه اکنون ما را دشمن خود می‌داند

دبیر کل ناتو: روسیه اکنون ما را دشمن خود می‌داند

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در مصاحبه‌ای که امروز(یکشنبه) منتشر شد، گفت: ناتو در تدارک اقداماتی برای کمک به اوکراین به منظور دفاع از خود در مقابل روسیه است و اوکراین باید این حقیقت را بپذیرد که مسکو اکنون آن را دشمن خود می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این درحالی است که کی‌یف مسکو را عامل ظهور جدایی‌طلبان در شرق اوکراین می‌داند.

درگیری‌ها در شرق اوکراین روز شنبه پس از ساقط کردن یک هواپیمای ترابری ارتش اوکراین توسط جدایی‌طلبان با افزایش چشم‌گیر تلفات روبرو شد.

با وجود اینکه ناتو گفته طرحی برای مداخله نظامی در اوکراین ندارد اما به شرق اروپا جنگنده و کشتی‌های جنگی اعزام کرده و آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو اظهار داشت که این سازمان در حال بررسی تدابیر بلندمدت برای تضمین حفاظت از هم‌پیمانانش است.

راسموسن به روزنامه ال پایس گفت: ما باید این حقیقت را بپذیریم که روسیه اکنون ما را دشمن خود تلقی می‌کند.

وی تاکید کرد: ناتو در تدارک یک بسته کمکی برای ارائه به وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان در پایان ماه جاری میلادی است که شامل کمک به اوکراین برای اصلاح بخش دفاعی این کشور و مدرنیزه کردن نیروی هوایی آن است. چند روز پیش یک فرمانده بلندپایه نظامی ناتو اظهار داشت که این سازمان و کشورهای عضو در حال بررسی برخی درخواست‌های اوکراین هستند که شامل کمک‌های حوزه ارتباطات و مخابرات و همچنین آموزش برخی تسلیحات و کمک‌های مرگبار می‌شود.

با این حال هرگونه کمک ناتو به اوکراین احتمالا بیشتر از آنکه در زمینه تجهیزات باشد، در زمینه آموزش و مشاوره خواهد بود.

به گفته مقامات ناتو این ائتلاف تسلیحاتی برای اعطا به اوکراین ندارد و هرگونه تصمیم برای دادن سلاح به اوکراین تصمیم فردی کشورهای هم‌پیمان عضو این سازمان خواهد بود.

این بسته کمکی که راسموسن از آن خبر داد، می‌تواند باعث تسهیل شرکت اوکراین در رزمایش‌های مشترک شود و راسموسن این مساله را رد نکرد که یک کشور هم‌پیمان عضو ناتو به طور فردی در رزمایش در خاک اوکراین شرکت کند.

انتهای پیام

کد N338666

وبگردی