آفتاب

راسموسن: روسیه، ناتو را رقیب خود می داند

راسموسن: روسیه، ناتو را رقیب خود می داند

تهران-ایرنا- ˈ آندراس فوگ راسموسن ˈ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با اعلام آماده سازی تدابیر کمکی به اوکراین گفت : ناتو باید خودرا برای پذیرش این امر آماده کند که مسکو اکنون این سازمان را رقیب خود می داند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مادرید ، راسموسن در گفت وگو با روزنامه ˈال پاییسˈ اسپانیا افزود: ما باید این حقیقت را بپذیریم که روسیه اکنون ما را رقیب خود می داند.

وی یادآور شد : ناتو درحال آماده کردن بسته کمکی است که تا آخر این ماه به وزرای خارجه کشورهای عضو ارائه می شود و به اوکراین در بازسازی بخش دفاعی و نوسازی نیروی هوایی کمک می کند.

راسموسن هفته گذشته گفته بود ناتو و کشورهای عضو آن در حال بررسی مطالبات اوکراین شامل تجهیزات ارتباطی و آموزش استفاده از تسلیحات نظامی همچنین ارسال تسلیحات مرگبار است.

برپایه این گزارش ، انتظار می رود ناتو کمک های خود را به مشاوره های نظامی بیشتر محدود سازد تا ارسال تجهیزات نظامی . مقامات ناتو می گویند این سازمان تسلیحاتی برای ارسال به اوکراین در اختیار ندارد و هر تصمیمی برای این گونه کمک ها را هر یک از کشورهای عضو به تنهایی می گیرند.

با وجود این بسته کمکی شرایط را برای اوکراین به منظور شرکت در رزمایش های مشترک تسهیل می کند و راسموسن این موضوع را رد نکرد که یکی از اعضای ناتو رزمایشی در خاک اوکراین برگزار کند.

بحران اوکراین که از نوامبر سال گذشته میلادی (آذر1392) با مخالفت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور برای امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز و به تحولات گسترده تر درعرصه سیاست داخلی این کشور منجر شد، بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از جنگ سرد به شمار می آید که تعلیق عضویت روسیه از گروه هشت، اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا و مناقشه بر سر قیمت فروش گاز روسیه به اوکراین از تبعات این رویارویی بوده است.

اروپام**9157/1547
کد N338561

وبگردی