آفتاب

رایزنی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پیگیری می شود

رایزنی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پیگیری می شود

آنکارا - ایرنا -ˈ استفان فولهˈ مسوول امور سیاست همسایگی و توسعه اروپا برای گفت وگو با مقام های ترکیه در باره روند عضویت این کشور در اتحادیه مذاکور به آنکارا سفر می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ،فوله در سفر به ترکیه با ˈ عبدالله گلˈ رییس جمهوری،ˈ احمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه، ˈمولود چاووش اوغلوˈ وزیر اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه با اتحادیه اروپا ˈ، بکر بوزداغˈ وزیر دادگستری،ˈ نیهات زیبکچیˈ وزیر اقتصاد وˈ هاشم قلیچ ˈرییس دادگاه قانون اساسی ترکیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

مسوول امور سیاست همسایگی و توسعه اروپا همچنین با برخی از نمایندگان نهادهای مدنی ترکیه نیز دیدار خواهد کرد.

مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 ( 1384 )آغاز شد.

خواسته های اتحادیه اروپا از آنکارا درباره انجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی کشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان در مورد عمق آبهای ساحلی دریای اژه از یک سو و تناقض های فرهنگی این کشور با اروپا مانع همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر شده است.

به رغم گذشت 9 سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

از سوم اکتبر سال 2005 که مذاکرات نهایی آغاز شده، تاکنون بحث در 13 سر فصل از سرفصل های 35 گانه آغاز شده و تنها در یک مورد به نتیجه رسیده اند.

به نظر می رسد مشکل ترین نقطه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را باید در بحران قبرس جست وجو کرد.

انگلیس و آمریکا همواره از عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده اند و این امر موجب بروز شک و شبهه در فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور مهم اتحادیه اروپا شده است.

خاورم ** 230 **1010
کد N338508

وبگردی