آفتاب

بلر:‌ تندروها در سوریه عامل ناآرامی‌ها در عراق هستند

بلر:‌ تندروها در سوریه عامل ناآرامی‌ها در عراق هستند

نخست وزیر پیشین انگلیس با بیان اینکه تروریست‌ها در سوریه عامل رخدادهای کنونی عراق هستند، گفت: اگر برای حل بحران سوریه وارد عمل نشویم، منطقه با خطرات جدی‌تری روبرو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و فرستاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز عربی گفت: تروریست‌هایی که از سوریه آمده‌اند عاملان وقوع رخدادهای کنونی عراق و وخامت اوضاع امنیتی در این کشور هستند و اگر ما برای پایان دادن به بحران سوریه اقدامی مناسب اتخاذ نکنیم، منطقه با خطراتی جدی‌تر روبرو خواهد شد.

بلر در عین حال بر لزوم حمایت از مخالفان مسلح در سوریه برای پایان دادن به بحران این کشور تاکید کرد و گفت: اگر ما دست به چنین اقدامی نزنیم بشار اسد، رییس جمهوری سوریه فکر می‌کند که می‌تواند برای همیشه در قدرت باقی بماند.

وی تاکید کرد: دولت عراق نیز در حوادث خونبار این کشور نقش دارد. در سال 2011 اوضاع عراق بسیار بهتر از الان بود در آن زمان عراقی‌ها می‌توانستند دولتی تشکیل دهند که طایفه‌گرا نباشد اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: باید در حال حاضر دولتی ملی در عراق وجود داشته باشد که آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان از آن حمایت کند و همچنین از حمایت جامعه جهانی برخوردار باشد.

بلر درخصوص ادعای مداخله ایران در حوادث عراق نیز گفت: ایران در عراق نقش ایفا می‌کند به ویژه اینکه دولت عراق می‌خواهد قدرتمند باشد برای همین کمک‌های کشورهای دیگر را می‌پذیرد.

وی عنوان داشت: تروریست‌ها و به ویژه گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش نه تنها خطری برای منطقه بلکه خطری برای تمامی کشورهای اروپایی هستند.

بلر در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه به خاطر تلاش‌ها و اقداماتی که جهت برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل انجام داده، نقش مهمی را در منطقه ایفا کرده چرا که برقراری صلح در خاورمیانه بخشی از حل بحران‌های منطقه است.

وی همچنین بر لزوم ایجاد چارچوب مشخصی برای برقراری صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تأکید کرد و گفت: سازش ملی فلسطین باید براساس شروطی مناسب انجام بگیرد.

وی در ادامه اظهارات خود درخصوص ایران گفت: ایران باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند چرا که ما از این مساله دست برنخواهیم داشت و بر ایران فشار می‌آوریم تا به این برنامه پایان دهد.

انتهای پیام

کد N338375

وبگردی