آفتاب

وزیرخارجه آلمان بر ضرورت مقابله سریع با گروه تروریستی داعش تاکید کرد

وزیرخارجه آلمان بر ضرورت مقابله سریع با گروه تروریستی داعش تاکید کرد

برلین - ایرنا - وزیر امورخارجه آلمان با خطرناک خواندن وضعیت در عراق،گفت: افزایش خشونت و درگیری در عراق با حملات تروریستی گروه داعش موجب بی ثباتی در کل منطقه خاورمیانه خواهد شد و باید هرچه سریعتر با این اقدامات مقابله کرد.

به گزارش ایرنا،ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ در گفت و گو با روزنامه دی ولت با هشدار نسبت به افزایش اقدامات خشونت آمیز و افراط گرایانه در منطقه، یادآورشد: داعش درحال تبدیل شدن از یک گروه تروریستی به یک سازمان نظامی است که تلاش می کند شعاع عملیاتی خود را گسترش دهد و این شرایط موجب به خطر افتادن انسجام عراق و برخی از دیگر کشورهای منطقه خواهد شد، به همین خاطر مقابله سریع و جدی با آن ضروری است.

اشتاین مایر،افزایش موج آوارگان ناشی از اقدامات تروریستی و حملات داعش در شهرهای مختلف عراق را یکی از مشکلات وضعیت فعلی در این کشور عنوان کرد و افزود:نیروهای امنیتی عراق باید مانع از پیش روی این گروه تروریستی شوند زیرا اگر داعش قادر باشد عملیات خود را به مناطق دیگر عراق توسعه دهد وضع به مراتب وخیم تر و بحرانی تر خواهد شد.

وزیر امور خارجه آلمان اتحاد و انسجام همه گروه های مذهبی و اقشار مختلف مردم درعراق اعم از شیعه، سنی و کردها را برای مقابله با گروه داعش ضروری دانست و افزود:تنها درصورتی می توان از ریزش قدرت دولت مرکزی عراق جلوگیری کرد که بغداد منافع همه مردم عراق اعم از شیعیان، سنی ها و کردها را در نظر بگیرد و همه برای مقابله با این گروه تروریستی همکاری کنند.

اشتان مایر در پاسخ به پرسشی درخصوص ضرورت مداخله نظامی آمریکا در عراق و یا همکاری ایران با دولت نوری مالکی برای مقابله با این گروه تروریستی،گفت:ما باید مانع از این شویم که درخاک عراق جنگی بین قدرت های منطقه ای بروز کند.

وی افزود: همه همسایگان عراق اعم از عربستان،ترکیه، ایران و دیگر کشورهای حوزه حلیج فارس نمی خواهند در کنار سوریه، شاهد کشور بحرانی دیگری در منطقه باشند که به مکان تجمع گروه های مزدور،اسلام گرایان تندرو و گروه های تروریستی تبدیل شود.

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: عراق نباید به منطقه ای که به طور دایم خطر آفرین و بحران زا برای خاورمیانه است،تبدیل شود.

اشتاین مایر همچنین اعزام سربازان آلمانی و یا نیروهای ناتو به عراق را منتفی دانست و گفت:در این زمینه کاری از ما ساخته نیست.

وی در عین حال با محکوم کردن حمله به کنسولگری ترکیه و ربودن دیپلمات های ترک از سوی تروریست های داعش،گفت:آنکارا درخواستی از ناتو برای حضور در عراق نکرده است.

اشتاین مایر با انتقاد از دولت مرکزی عراق،گفت: نوری مالکی در سال های گذشته در تثبیت اوضاع کشورش موفق نبوده درحالی که طی این سال ها به اندازه کافی کمک های بین المللی به این کشور ارسال شده است.

وی با بیان اینکه آلمان نیز در 10 سال اخیر نزدیک به 400 میلیون یورو به عراق کمک کرده است،گفت:این کمک های بین المللی به درستی برای احیای ثبات سیاسی و اقتصادی عراق مورد استفاده قرار نگرفته است.

اشتاین مایر در پاسخ به اینکه آیا احتمال رخ دادن سناریوی مشابه در افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو از این کشور نیز وجود دارد؟،گفت: دو کشور با هم قابل مقایسه نیستند هرچند که در افغانستان نیز همه چیز خوب نیست و هنوز مشکلات بزرگی در روند توسعه سیاسی و اقتصادی این کشور وجود دارد و کابل هنوز موفق به عبور از همه موانع نشده است.

وزیر خارجه آلمان افزود: هرچند که امیدوار بودیم شاهد پیشرفت های بیشتری در افغانستان می بودیم اما همین که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور با موفقیت برگزار شد،امیدوار کننده است.

اشتاین مایر با تاکید بر اینکه قدرت سیاسی در افغانستان نه از راه جنگ و خشونت بلکه از راه انتخابات بدست خواهد آمد،گفت: هیچ تغییری در برنامه زمانی عقب نشینی نظامیان آلمان از افغانستان ایجاد نشده است.

اروپام** 2051** 1701 **1010
کد N337912

وبگردی