آفتاب
در افتتاحیه نشست گروه 77؛

مورالس: شورای امنیت باید منحل شود

مورالس: شورای امنیت باید منحل شود

رئیس‌جمهوری بولیوی توقف فعالیت های شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد چرا که به گفته وی، این نهاد نتوانسته است اهداف امنیتی و برقراری صلح میان کشورها را برآورده سازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ای.بی.آی بولیوی، عصر شنبه اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی در شهر سانتاکروز میزبان سران کشورهای عضو گروه 77 (G 77) بود.

طبق طرح برنامه‌ریزان این نشست بین المللی، آخرین سند این نشست باید به پایه‌ای برای توسعه دستور کار جدید سازمان ملل تبدیل شود.

مورالس گفت: سازمان‌های بین‌المللی ضروری هستند چرا که موجب توسعه جهان، از بین رفتن سلسله مراتب جهان و برابری کشورها می شوند. بنابراین، شورای امنیت باید منحل شود. به جای اینکه سازمان ملل از برقراری امینت و صلح در میان مردم اطمینان حاصل کند، ‌این سازمان از اقدامات نظامی و تهاجم های قدرت های امپریالیستی حمایت می کند. کشورهای امپریالیستی نیازمند منابع کشورهایی هستند که از مداخله‌ها ضربه خورده‌اند.

رئیس‌جمهوری بولیوی تاکید کرد: امروز ما به جای شورای امنیت، شورای ناامنی و شورای مداخله امپریالیستی داریم.

به گفته مورالس، هر بشری باید اقدامات فوری و ضروری برای نجات زمین و توسعه نظم جهان جدید در چهارچوب ساختار سازمان ملل انجام دهد.

وی مدل تفکر امپراطوری را برای توسعه جهان زیر سوال برد چرا که به گفته وی، این اقدام موجب ایجاد بحران سازمانی، نابرابری و ایجاد ساختار قدرت ناعادلانه در سازمان‌های بین‌المللی از جمله در سازمان ملل، سازمانی جهانی تجارت و صندوق بین‌المللی پول می‌شود.

رهبر بولیوی در ادامه سخنانش در نشست گروه 77 گفت: صبر ما لبریز شده است و لازم است که تصمیاتی فوری در سطح جهانی برای نجات جامعه، بشریت و زمین اتخاذ کنیم.

وی همچنین از روسیه درخواست کرد تا به گروه 77 بپیوندد و تاکید کرد: ما برای اینکه وظایفمان را انجام دهیم که به نفع سراسر جهان باشد، از روسیه و سایر کشورهایی که برادرانمان هستند میخواهیم تا به این گروه بپیوندند.

گروه 77 در 15 ژوئن سال 1964 از سوی کشورهای در حال توسعه تاسیس شد تا منافع اقتصادیشان را ارتقا دهند. این گروه در ابتدا متشکل از 77 عضو بود اما هم اکنون 133 کشور در آن حضور دارند.

انتهای پیام

کد N337783

وبگردی