آفتاب
در نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف

وزیر خارجه آفریقای جنوبی: باید برای مبارزه با افراط‌گرایی گفت‌وگو کنیم

وزیر خارجه آفریقای جنوبی: باید برای مبارزه با افراط‌گرایی گفت‌وگو کنیم

وزیر روابط و همکاری خارجی جمهوری آفریقای جنوبی با استقبال از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، گفت: امیدواریم با انجام این گفت‌وگوها زمینه و فضا برای توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف فراهم شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماتیه ماشابانه وزیر روابط و همکاری خارجی جمهوری آفریقای جنوبی که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، پس از انجام گفت‌وگوهایش با محمدجواد ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با بیان اینکه برای ما افتخاری است که به تهران سفر کرده‌ایم، اظهار کرد: اولین سفر خارج از منطقه وزیر خارجه ایران به آفریقای جنوبی بوده است و همچنین از زمان تشکیل دولت جدید در آفریقای جنوبی اولین سفر من در خارج از منطقه نیز به تهران صورت گرفت.

وزیر روابط و همکاری خارجی جمهوری آفریقای جنوبی با بیان اینکه حامل سلام‌های گرم پنجمین دولت آفریقای جنوبی هستم که یک ماه است روی کار آمده، تصریح کرد: رییس‌جمهور زوما با 62 درصد آرا روی کار آمد و ما به دنبال این هستیم که تغییرات مثبتی را در آفریقای جنوبی ایجاد کنیم و بسیار خوشحالیم که بیستمین سالگرد آزادی آفریقای جنوبی را گرامی می‌داریم که این اقدام به کمک ماندلا انجام شد و ماندلا هم گفته بود که ما هیچگاه نمی‌توانیم حمایت‌هایی که مردم، انقلاب و دولت ایران از ما به عمل آورد را فراموش کنیم. به خاطر حمایت‌ کشورهایی مانند شما بود که توانستیم آپارتاید را شکست دهیم.

وی با بیان اینکه خوشحالم بیستمین سالگرد روابط دو کشور را در تهران جشن می‌گیریم، گفت: ماندلا درگذشت اما خوشحالیم که میراثی را به جای گذاشت که این روابط را بین ما ایجاد کرد.

وزیر روابط و همکاری خارجی جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به ملاقات‌هایش در تهران با مقامات کشورمان، گفت: در این سفر نه تنها می‌خواهیم روابط سیاسی را جلو ببریم بلکه می‌خواهیم در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همکاری‌ها را گسترش دهیم. همان‌طور که روز گذشته هیات بیست نفره‌ای از تجار آفریقای جنوبی در تهران با همسایگان خود دیدار کردند.

وی افزود: قرار است گفت‌وگوی سیاسی مفصلی داشته باشیم. ما با افتخار از گفت‌وگوی جنوب جنوب برای مقابله با افراط‌گرایی و خشونت استقبال می‌کنیم. با همکاری‌های خود می‌توانیم با افراط‌گرایی مقابله کنیم و از تراژدی نیجریه که دختران را می‌رباید و از آنها استفاده ابزاری می‌کنند جلوگیری کنیم. امیدواریم که این دختران به سلامت نزد خانواده‌های خود برگردند.

وزیر روابط و همکاری خارجی جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به انجام مذاکرات ایران با 1+5 نیز از این گفت‌وگوها استقبال کرد و افزود: اعتقاد راسخ داریم که با فراهم شدن زمینه برای همکاری‌های دو کشور می‌توانیم از منابع طبیعی و امکانات یکدیگر استفاده کنیم.

وی بار دیگر از حمایت‌های ایران برای آزادی از نظام آپارتاید تقدیر کرد و گفت: این جامعه بین‌الملل بود که از ما حمایت کرد و ایران هم یکی از دوستان ما است که به یاری‌مان آمد و ما می‌خواهیم روابط خود را در همه حوزه‌ها پیش ببریم. امیدواریم با سفر رییس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران این روابط گسترش یابد.

وزیر روابط و همکاری خارجی جمهوری آفریقای جنوبی درباره آینده روابط ایران و آفریقای جنوبی نیز گفت: روابط ما از امروز آغاز نمی‌شود بلکه گذشته دیرینه‌ای دارد. زمانی که شما انقلاب کردید ما با آپارتاید مبارزه می‌کردیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی کشورش و عضویت در گروه 77 و جنبش عدم تعهد، ادامه داد: همکاری ما می‌تواند طبیعی باشد و در حوزه‌های مختلف از دانش و فناوری‌ها و مهارت‌های بومی یکدیگر استفاده کنیم. دولت جدید آفریقای جنوبی به دنبال ایجاد تغییرات و برنامه‌های مثبت است. ایران و آفریقای جنوبی نباید تماشاچی بمانند و باید برای مبارزه با افراط‌گرایی گفت‌وگویی داشته باشند.

ماشابانه ادامه داد: ما سعی می‌کنیم توافقاتی که بین ما وجود داشته را نهایی و عملیاتی کنیم. در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت با یکدیگر همکاری داشته باشیم. ایران به دنبال این است که یکسری پارک‌های فناوری در آفریقای جنوبی ایجاد کند. زمینه‌های تبادلات علمی و همکاری بین دو کشور وجود دارد تا تحقیقات علمی و همکاری‌ها را تقویت کنیم. به دنبال این هستیم که تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم تجارت را بین دو ملت سریعتر دنبال کنیم.

وزیر روابط و همکاری خارجی جمهوری آفریقای جنوبی در پایان ابراز امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات ایران با 1+5 برای ایران خوب باشد و گفت: برای دوستان ایرانی آرزوی موفقیت داریم و همچنین امیدواریم در نتیجه کمیسیون مشترک همکاری دو کشور که قرار است به زودی برگزار شود توافقات خوبی داشته باشیم. زوما دعوت آقای روحانی را پذیرفته و ما به دنبال این هستیم که دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را با حضور ایشان در تهران برگزار کنیم.

انتهای پیام

کد N337504

وبگردی