آفتاب

اجلاس سالانه روحانیون و روسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه ماه رمضان

اجلاس سالانه روحانیون و روسای مراکز اسلامی انگلیس در آستانه ماه رمضان

لندن - ایرنا - هجدهمین اجلاس روحانیون، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی انگلیس، روز شنبه و در آستانه ماه مبارک رمضان در لندن برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این اجلاس که با موضوع ˈمدارس و حوزه های علمیه در غرب؛ فرصت ها، چالش ها و چشم انداز آیندهˈ و به میزبانی مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد، تعدادی از علما و نمایندگان مراجع عظام مقیم انگلیس، سخنرانی کردند.

نخستین سخنران این اجلاس حجت الاسلام و المسلمین سید فاضل میلانی، امام مرکز اسلامی خویی در لندن بود که در خصوص ضرورت استفاده از روش های نوین تبلیغ در جوامع غربی نکاتی را بیان کرد.

وی گفت: در عرصه تبلیغ در غرب به مواردی برخورد می کنید که برای شما عادی نیست و به همین دلیل روشهای تبلیغی 30 سال پیش ما در اینگونه موارد نمی تواند مفید باشد.

وی تاکید کرد که علاوه بر بحث و استدلال، زبان و نوع برخورد ما در جذب یا دفع افراد بسیار موثر است. وی به مبلغین مسلمان توصیه کرد که در عرصه تبلیغ از روشها و تکنیک های جدید بهره بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین میلانی تسلط به زبان انگلیسی را یکی از لوازم اصلی تبلیغ در این کشور معرفی و تاکید کرد که به دلیل تغییر نسل و آمدن نسل جوان متولد و بزرگ شده در این کشور، علما بیش از پیش نیاز دارند که به زبان انگلیسی، آن هم در سطح ادبی و نه عامیانه مسلط باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ظفر عباس، رییس سابق مجلس علمای شیعه اروپا دیگر سخنران این اجلاس بود که ضمن تشکر از مرکز اسلامی انگلیس برای برگزاری این گردهمایی، خاطرنشان کرد که تاسیس مدرسه و حوزه علمیه در غرب آنقدر موضوع مهمی است که باید مدتها پیش از این در دستور کار قرار می گرفت.

وی حوزه های علمیه را پایه و اساس اندیشه اسلامی معرفی کرد و ابراز امیدواری نمود که تلاشهای حجت الاسلام والمسلمین شمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس در این زمینه موفقیت آمیز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ظفر عباس همچنین بر اهمیت زبان انگلیسی و تسلط کامل به آن تاکید نمود و از علما خواست تا در این زمینه تلاش بیشتری مبذول دارند. وی ابراز امیدواری کرد که روزی برسد که در آن علمای حاضر در چنین اجلاسی، همه علمای متولد و بزرگ شده این کشور بوده و تجربه زندگی و تسلط به زبان انگلیسی را داشته باشند.

وی سپس خاطرنشان کرد که برای رسیدن به این هدف تاسیس حوزه علمیه بسیار ضروری است.

وی افزود: مذاهب اهل سنت در این زمینه از ما جلوتر هستند و از مدتها قبل مدارس و حوزه های خود را در غرب تاسیس کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری، نماینده حضرت آیت الله العظمی سیستانی در انگلیس نیز سخنران بعدی این اجلاس بود که با ابراز تاسف از اتفاقات اخیر در عراق و جنایات تروریستهای تکفیری، تاکید نمود که مرجعیت شیعه در عراق موافق با تجزیه کشور نبوده و محافظت از تمامیت ارضی عراق و وحدت کشور را در اولویت می داند.

وی گفت: آنچه از آیت الله سیستانی در روزهای اخیر نقل شده «فتوا» نبوده بلکه یک «بیان» بوده است. مضمون سخن ایشان این است که مردم باید به ارتش در دفاع از کشور در برابر تجاوز تروریستها کمک کنند.

وی تاکید کرد : نظر آقای سیستانی وجوب کفایی دفاع، تحت نظر دولت و نهادهای رسمی بوده و مخاطب آن فقط مردم ساکن در داخل عراق هستند و نه شیعیان یا عراقی های خارج از کشور.

وی ابراز امیدواری نمود که با تلاش و قابلیت ارتش عراق انشا الله تروریستها هرچه زودتر مقهور شوند.

وی در خصوص حوزه های علمیه در کشورهای غربی نیز ضمن تشکر و تقدیر از علمایی که در این زمینه پیشقدم بوده اند بر اهمیت تاسیس اینگونه مراکز تاکید کرد و خواستار آن شد که در صورت عملی شدن، دروس مقدمات و سطح در اینجا و تحصیلات تکمیلی در یکی از دو حوزه مادر یعنی نجف یا قم برگزار شود.

آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی نماینده حضرت آیت الله خامنه ای در عراق نیز در زمینه نقش دین در جوامع غربی نکاتی را بیان نمود.

وی گفت: یکی از مسائلی که ما امروزه در غرب می بینیم این است که مردم به نوعی به سوی انحراف فرهنگی کشیده شده و در زندگی روزمره هیچ نیازی به مذهب نمی بینند.

ˈما در کشورهای غربی احتیاج به حوزه های علمیه ای داریم که بتوانند مبلغین آشنا به فرهنگ و زبان آن منطقه را پرورش دهند، چرا که در غرب به مسائل با دیدگاه متفاوتی از آنچه در حوزه های سنتی مرسوم است باید نگریست.ˈ

حجت الاسلام و المسلمین عالمی، رییس مجمع اسلامی جهانی در لندن سخنران دیگر این جلسه بود که در خصوص ضرورت ایجاد حوزه علمیه در اروپا نکاتی را خاطرنشان نمود.

وی با بیان اینکه ایجاد حوزه علمیه در این کشور موضوعی است که از دیرباز ضرورت آن حس شده بود بر این نکته تاکید کرد که در جوامع مسلمان ساکن غرب و به طور خاص در بین شیعیان، موضوع تبلیغ مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه برخی شیعیان نیز دچار افراط و تفریط شده اند، گفت: تا روش پیامبر و معصومین در تبلیغ را پی نگیریم موفق نخوهیم بود.

وی خاطرنشان کرد که فقیه برای رسیدن به پختگی باید فقط خدا را در نظر داشته باشد و با نفس خود بیش از آنچه به دیگران توصیه می کند مبارزه کند.

وی ضمن برشمردن تفاوت های علم و تفقه توضیح داد که با توجه به آیات قرآن، فقه بیشتر با قلب مرتبط است و از این نظر با علم فرق دارد. وی سلامت قلب و شناخت وظیفه با توجه به زمان و مکان را از ویژگی های یک فقیه برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین عالمی در پایان ابراز امیدواری کرد که این جلسه پایه ای باشد برای انسجام بیشتر و تحقق حوزه های علمیه در اروپا.

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی نیز سخنان خود را با قرائت آیه 122 سوره توبه آغاز و خاطرنشان کرد که این آیه دلالت بر وجوب (کفایی) تفقه داشته و در مورد آن بین علما اختلافی نیست.

وی یکی از چالشهای مهم در کشورهای غربی و از جمله انگلیس را تحریف اسلام به انحاء مختلف معرفی کرد و آن را نتیجه موضعگیری در برابر توسعه سریع اسلام در چند دهه گذشته دانست.

وی افزود: نسل جدید مسلمانان اروپا مثل نسل قبلی مهاجر نبوده، بلکه نسلی متولد و رشد یافته در غرب است که دشمنان اسلام را دچار هراس می کند.

به اعتقاد آیت الله اراکی در غرب تلاش می شود اولاً محتوای دین از آن گرفته شود و ثانیاً محتوای بدیل و جعلی به مسلمانان تزریق شود.

وی حمایت از گروه های تندروی سلفی و وهابی در انگلیس را در حالیکه شیعیان و مسلمانان میانه رو گرفتار انواع محدودیت ها هستند؛ از نشانه های چنین رویکردی معرفی نمود.

وی به عنوان مثال خاطر نشان کرد که در سالهای گذشته جریانهای وهابی و تندرو در حالی در دانشگاه های انگلیس آزاد بوده و حمایت می شدند که ما حتی اجازه نداشتیم نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه توزیع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که ما اکنون به چه نیروهایی احتیاج داریم؟ آیا فقط به مجتهد نیاز داریم؟، گفت: نظام فعلی حوزه ها اکنون مجتهد پرور است و گاه یک طلبه 30 سال صرف می کند تا مجتهد بشود. با این حال ما اکنون به مبلغ و خطیب هم نیاز داریم. کسانی که بتوانند با اتکا به کتابهای اصیل شیعی مثل المیزان، مفاهیم دینی را به زبان ساده برای مردم بازگو کنند.

وی خاطرنشان کرد که ما اکنون به افرادی که اهل مناظره، پاسخگویی و اهل مباحثه باشند نیاز داریم، به کسانی که بتوانند با تسلط به علوم دینی و آگاهی از دیدگاه های مخالف در مقام پاسخگویی و رفع شبهات برآیند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تاسیس حوزه علمیه در اروپا، گفت: این حوزه باید حتماً با حوزه اصلی و مادر در تماس باشد و اینکه طلاب همه مراحل را در اینجا تکمیل کنند اصلاً کار درستی نبوده و مورد تایید مراجع نیست. بلکه طلاب باید در حوزه های اصلی زندگی کنند تا روش زندگی طلبگی، روحانیت و معنویت یک روحانی را بدست بیاورند.

وی خاطرنشان کرد که سطح حوزه های اروپا باید فقط تا حد مقدماتی بوده و برای آنها هدفگذاری شود... طلاب این حوزه ها باید از لحاظ تقوا و محیط زندگی انسانهای امین و قابل اعتمادی باشند. خانواده و تربیت خانوادگی و سابقه مذهبی برای اینگونه افراد ضروری است.

آقای رضا کاظم نماینده کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس نیز در این اجلاس مطالبی را در مورد برنامه راهپیمایی روز جهانی قدس بیان نمود.

وی گفت: سالهاست که صهیونیست ها تلاش می کنند جلوی راهپیمایی روز قدس را بگیرند؛ با این حال این روز بیش از پیش عمومیت یافته و کشورهای بیشتری آن را برگزار می کنند.

وی افزود: تلاش ما همواره این بوده که به این مراسم عمومیت بدهیم و به عنوان مثال از برافراشتن پرچم های ملی جلوگیری خواهیم کرد. وی از علما خواست در شهر های خود مردم را به حضور در راهپیمایی روز قدس در لندن دعوت کنند؛ به ویژه آنکه برخی با توجه به روزه ماه رمضان نگرانی هایی در زمینه سفر به لندن دارند که نیازمند توجه علما است.

در بخش پایانی هجدهمین نشست روحانیون و روسای مراکز اسلامی انگلیس، حجت الاسلام و المسلمین دکترشمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس ضمن تشکر از علما برای حضور در این جلسه، بحث حوزه های علمیه را بحثی مفصل دانست که با یک جلسه تمام نمی شود.

وی هدف از این اجلاس را بهره مندی از تجربیات و نکات علمای حاضر معرفی و ابراز امیدواری کرد که بتوان در لندن حوزه علمیه خوبی تاسیس کرد.

وی در عین حال گفت که تاسیس حوزه در همه جا صلاح نیست، چرا که ایجاد آن علاوه بر ساختمان و کلاس درس نیازمند معنویت و خلوص است و معنویت همه جا امکان ندارد.

وی خاطرنشان کرد که هیچ دینی وجود ندارد که تربیت علمای آن دین را ساده بگیرد و افزود: حوزه های علمیه باید زیر نظر بزرگان و حوزه های بزرگ و اصلی اداره شوند. وی لندن را با توجه به حضور گسترده علما و نهادهای اسلامی مانند کالج اسلامی یکی از بهترین مراکز برای تاسیس حوزه علمیه در اروپا توصیف نمود و گفت: اگر قرار باشد در غرب فقط یک شهر مستعد تاسیس حوزه علمیه باشد، آن شهر لندن است.

به باور حجت الاسلام و المسلمین شمالی یکی دیگر از فواید تاسیس حوزه علمیه در این شهر امکان ادامه تحصیل آقایان علما و ارائه دروس تکمیلی برای آنان است.

وی با یاد آوری سفر خود به دیگر کشورهای غربی، اظهارداشت: علاقه به تحصیل در حوزه های علمیه و به ویژه حوزه علمیه قم در کشورهای غربی و از جمله آمریکا زیاد است و بسیاری از دانشگاهیان در این کشورها علاقه مند تحصیل و گذراندن برخی دروس در قم هستند.

اروپام**345
کد N336853

وبگردی