آفتاب

جامعه روحانیت مبارز، سیاسی ترین تشکلی که نمی خواهد حزب باشد

جامعه روحانیت مبارز، سیاسی ترین تشکلی که نمی خواهد حزب باشد

نخ تسبیح اصولگرایان اند و راهنمای متدینین در جهت گیری های سیاسی.گرچه بروز و ظهورشان در ایام انتخابات بیشتر است ، اما از خیلی از احزاب سیاسی فعال تر هستند و هر دو هفته یک بار دور هم جمع می شوند.

محمود عزیزی:جامعه روحانيت مبارز را می توان «جمعيت العلما» و در عین حال يك «تشكل صنفي و سياسي» خواند كه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي شكل گرفته و روحانيونی مبارز را از طيف هاي مختلف فكري سياسي جذب كرده است.

 نیمه اول دهه 50 روحانیونی چون شهيد مطهری، شهيد باهنر، آيت الله مهدوی کنی، شهيد مفتح ، شهيد شاه‌آبادی ​و شهيد محلاتی بنایی را گذاشتند که اگر چه در نیمه دهه 60 دو شقه شد و برخی از اعضای آن، ساز جدایی کوک کردند و  بنای مجمع روحانیون مبارز را گذاشتند، اما این تشکیلات با هدایت آیت الله مهدوی کنی حفظ شد.

سه دهه بعد از انقلاب تقریبا همه اعضای این تشکل روحانی ریش سفید های انقلاب اند. آنهایی هم که جوان تر اند دهه اول انقلاب را تجربه کرده اند.

جامعه روحانیت که با آیت الله مهدوی کنی یک نام شناخته شده و مورد اعتماد برای سیاسیون اصولگرا، مردم متدین و قابل احترام برای رقبای انتخاباتی چپ گرا است،  نمونه عملی وحدت در عین کثرت و برعکس است.

 مرور اسامی اعضای این تشکل نشان می دهد که چهره میانه رویی چون آیت الله مهدوی کنی توانسته در سه دهه گذشته چهره هاي زيادي را در زیر یک چتر اين تشکل قرار دهد. چهره هايي نظير آيت الله امامی کاشانی، حجت الاسلام سالک،حجت الاسلام  علم الهدی، حجت الاسلام طباطبایی، حجت الاسلام ناطق نوري  ،حجت الاسلام  مصباحی مقدم  و حجت الاسلام پور محمدی. اسامی اي که در برخی اوقات تفاوت هایشان در موضع گیری های سیاسی، حیرت آور است.

اگر ناطق نوری در دسته سیاسیون حامی دولت قرار می گیرد، علم الهدی امام جمعه مشهد نقطه مقابل او در موضع گیری های سیاسی و مخالفت با دولت است.

جامعه روحانیت اگر چه همواره در تعیین فلش حرکت سیاسیون راست موثر بوده است، با این حال  هرگز حاضر نيست عنوان «حزب» را براي خود بپذيرد؛گر چه در برخي اوقات كاركردي شبيه كاركرد احزاب پیدا می کند. رای محمد حسین ابوترابی فرد و غلامرضا مصباحی مقدم در انتخابات مجلس نهم در تهران یک نشانه برای اعضای این تشکل بود تا نشان دهند «برند»روحانیت مبارز همچنان در میان متدینین مقبولیت خود را حفظ کرده است.

 این همه بیش از همه به دلیل رفتار سیاسی آیت الله مهدوی کنی در مقام دبیر کل این تشکل است. حجت الاسلام احمد سالک عضو جامعه روحانیت  مبارز نقش آفرینی مدیریتی آیت الله مهدوی کنی را دراین تشکیل بسیار مهمی می خواند و به خبرآنلاین می گوید:«صحبت ها و بیانه های ایشان و موضع گیری هایی که نسبت به مسائل و صحنه های انقلاب داشتند، نکته های بسیار مهمی است.

وی می افزاید:«این مدیریت در تمام عرصه های حضور در صحنه انقلاب وجود داشت که نه تنها هدایت و بیانیه می دادند بلکه خود ایشان در صحنه حضور داشتند .»

اوج این حضور در سال 89 رقم خورد. زمانی که در شرایطی که هیچ گاه نامزد ریاست مجلس خبرگان نبود، به درخواست اعضای خبرگان وارد صحنه انتخابات شد و آیت الله هاشمی هم بر همین اساس از نامزدی در انتخابات انصراف داد.

با انتخاب مهدوی کنی به عنوان رئیس مجلس خبرگان اگر چه بار سیاسی  جامعه روحانیت افزایش یافت، اما باز هم درخواست بخشایش نماینده مجلس در کمیته ماده ده احزاب برای قرار گرفتن نام این تشکل در لیست احزاب سیاسی از سوی این تشکل روحانی اجابت نشده است. این همه مخالفت همه از نگاه آیت الله مهدوی کنی نشات می گیرد.

مهدوی کنی در خاطراتش بارها اشاره می کند که جامعه روحانیت نباید زیر بار حزبی شدن برود چرا که شان روحانیت، ارتباط با مردم است نه  حزبی شدن.

 این فلسفه نگاه می گوید: یک حزب به دنبال دستيابي به قدرت است و ناگزير براي اين مسئله بايد آرمان خود را تعريف كند و مانيفست داشته باشد تا در چارچوب اين مولفه ها، از ميان توده مردم عضو گيري و براي رسيدن به قدرت برنامه ريزي نمايد.

 شاید همین فلسفه و نگاه باشد که موجب شده جامعه روحانیت مبارز مدعی باشد که حزب نیست اما از سوی دیگر بسیاری از چهره های آن سوابق عالی سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایرانی داشته باشند. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی شاخص ترین چهره این تشکل است که دو دوره رئیس جمهور ایران بوده است. بقیه اعضا هم یا عضو مجلس خبرگان هستند یا دوره ای حضور در مجلس یا دولت را تجربه کرده اند.

اعضای جامعه روحانیت مبارز می گویند این تشکل با انگيزه اي ديني و در راستاي حفظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايجاد شده و استمرار حيات دارد و حتي در گوشه ذهن اعضاي اين تشكل نبوده و نيست كه به عنوان يك حزب، به دنبال دستيابي به قدرت باشند.

غلامرضا مصباحی مقدم  عضو جامعه روحانیت مبارز 5 سال قبل در گفت وگویی با یکی از خبرگزاری ها درباره تلاش برای قدرت در این تشکل می گوید«اگر تعدادي از بنيانگذاران روحانيت مبارز عضو شوراي انقلاب بودند و يا برخي از اعضاي شوراي نگهبان عضو اين جامعه بودند، اين انتخاب ها بر اساس عضويت آنها در اين تشكل صورت نگرفته بود، بلكه از اين منظر بوده كه افراد مذكور اشخاص شناخته شده و داراي تاثير و نفوذ در جامعه و داراي سوابق انقلابي و مبارزاتي و در خدمت آرمان هاي امام امت (ره) بودند.»

اسامی اعضای جامعه روحانیت مبارز به نقل از سایت این تشکل روحانی

 

نام

سمت سیاسی

آيت الله محمد رضا مهدوي كني

رئیس مجلس خبرگان

آيت الله محمد يزدي

رئیس جامعه مدرسین

آیت الله هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

آيت الله محمد امامي كاشاني

امام جمعه موقت تهران

آيت الله محمد علي تسخيري

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام

آيت الله محسن مجتهد شبستري

امام جمعه تبریز و عضو مجلس خبرگان رهبری

آيت الله سيد علي اكبر غيوري

از اعضای موسس جمعیت دفاع از ارزشها در دهه 70

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری

عضو هیات امناء دانشگاه آزاد

حجت الاسلام و المسلمين عبدالحسين معزي

رئیس سابق مرکز اسلامی انگلیس

حجت الاسلام و المسلمين سيد احمد علم الهدي

امام جمعه مشهد

حجت الاسلام و المسلمين سيد رضا اكرمي

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری

حجت الاسلام و المسلمين حسين ابراهيمي

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی

حجت الاسلام و المسلمين محمدتقي عبدوس

امام جمعه سبزوار و کرج از دوران قبل و بعد از انقلاب

حجت الاسلام و المسلمين سيد مهدي طباطبايي

نماینده اسبق مجلس در دوره هفتم

حجت الاسلام و المسلمين احمد سالك

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

حجت الاسلام و المسلمين رضا مطلبي

امام جماعت مسجد جامع ابوذر

حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي

معاون اول قوه قضائیه

حجت الاسلام و المسلمين سيد ابوالحسن نواب

رئیس سابق مرکز خدمات حوزه علمیه قم

حجت الاسلام و المسلمين محسن كازروني

امام جمعه سابق کرج

حجت الاسلام و المسلمين محسن دعاگو

امام جمعه شمیرانات

حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد ابوترابي فرد

نائب رئیس مجلس نهم

حجت الاسلام و المسلمين غلامرضا مصباحي مقدم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم

حجت الاسلام و المسلمين احمد مروي

معاون ارتباطات حوزه اي دفتر مقام معظم رهبري

حجت الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي

وزیر دادگستری دولت یازدهم

آيت الله سيد هاشم حميدي همداني

-----

حجت الاسلام و المسلمين سيد محسن هزاوه اي

------

حجت الاسلام و المسلمین  شجونی

------

 

باقی ماندن ساختار جامعه روحانیت در همه سه دهه گذسته بیش از همه مرهون  روحانی اعتدالی است که برای همه اعضای چهره ای میانه رو و معتدل بوده و هست. آیت الله مهدوی کنی همان طور که جامعه روحانیت محور راست گرایان در جهت گیری های کلی است، چهره ای است که توانسته جایگاه  این تشکل روحانی را حفظ کند. دعا برای شفا او نیاز امروز  همه کسانی است که می خواهند روحانیت مبارز همچنان مشی اعتدالی و انقلابی خود را حفظ کند.

29/212



کد N336511

وبگردی