آفتاب
اخبار امنیتی عراق/

بازپس گیری تکریت و پالایشگاه بیجی/اعدام 12 شخصیت دینی در موصل از سوی داعش

بازپس گیری تکریت و پالایشگاه بیجی/اعدام 12 شخصیت دینی در موصل از سوی داعش

بازپس گیری تکریت و پالایشگاه بیجی،اعدام دوازده شخصیت دینی در موصل از سوی داعش و هلاکت یک افسر عالی رتبه سعودی در سامراء از مهمترین اخبار امنیتی عراق است.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، عباس البیاتی عضو کمیسیون دفاع و امنیت پارلمان عراق از بازپس گیری شهر تکریت و پالایشگاه بیجی خبر داد و افزود: نیروهای امنیتی پیشرفت های قابل ملاحظه ای به دست آورده اند و توانستند شهر تکریت و پالایشگاه بیجی و بیشتر مناطق استان صلاح الدین را از لوث داعش پاکسازی کنند.

وی به درگیری ها پراکنده در برخی مناطق صلاح الدین اشاره و از ادامه اعزام نیروهای کمکی برای بازپس گیری موصل و صلاح الدین خبر داد.

مثنی التمیمی رئیس شورای استان دیالی اعلام کرد: تعداد داوطلبان گردانهای دفاع مردمی در دیالی از 300 هزار داوطلب فراتر رفته است.

وی افزود: سرایای دفاع مردمی و ارتش ده ها نفر از داعش را در منطقه العظیم در دیالی به هلاکت رسانده است.

یک منبع امنیتی در موصل اعلام کرد: تروریستهای گروهک داعش 12 شخصیت دینی را در موصل پس از مخالفت با بیعت با این گروهک اعدام کرده است.به گزارش منابع امنیتی این افراد در مقابل مسجد الاسراء در موصل اعدام شده اند.

از سوی دیگر جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا به طور تلفنی با رجب طب اردوغان نخست وزیر ترکیه درباره بحران کنونی در عراق گفتگو کرد.

این در حالی است که یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین اعلام کرد: نیروهای ویژه امنیتی عراق یک افسر سعودی با درجه سرهنگ را هنگام حضور در سامراء به هلاکت رساندند.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی از مخفی شدن اعضای گروهک تروریستی داعش در تکریت پس از منتشر شدن اخبار مربوط به ورود گروه ویژه به تکریت خبر دادند.

همزمان نبیل فهمی وزیر خارجه مصر از همه گروه های عراقی خواست که به اختلافات خود پایان دهند و دولتی قوی با مشارکت همه تشکیل دهند تا بتواند با گروههای افراطی و تروریستی مبارزه کند به ویژه که هجوم گسترده ای برای تجزیه کشورهای عربی بر اساس تقسیمات مذهبی و طایفه ای و نژادی مطرح است.

وی از رایزنی های گسترده تلفنی با تعدادی از وزیران خارجه کشورهای عربی برای هماهنگی درباره نشست 18 ژوئن جاری در جده خبر داد.

از سوی دیگر منصور التمیمی از نمایندگان پارلمان و یکی رهبران برجسته قبیله بنی تمیم که از بزرگترین قبایل عربی محسوب می شود از نوری المالکی خواست که وزارتخانه جدیدی با عنوان گارد ملی برای مبارزه با داعش تاسیس کند تا نیروهای شورای بیداری و دیگر گروههای مردمی و عشایری که با این گروهک می جنگند در آن حضور داشته باشند.

وی افزود: وزارت دفاع تجربه کافی در زمینه جنگ خیابانی را ندارد و وزارتخانه ای با حضور نیروی دریایی و هوایی شکل گیرد و همه باید در این وزاتخانه سهیم باشند و احدی به حاشیه نرود.

غانم حمید صالح عضو شورای استان بصره نیز تاکید کرد: پیشنهاد تاسیس وزارت گارد ملی خواسته بسیاری از سیاستمداران در این استان است و این به وزارت دفاع ضربه نمی زند بلکه بارهایی که بر دوش آن قرار دارد را کم خواهد کرد.

این در حالی است که جواد البولانی وزیر کشور سابق عراق که هم اکنون در سامراء به سر می برد گفت: همکاری قوی میان نیروهای امنیتی و عشایر وجود دارد و آنها نمی پذیرند که سرزمین عراق عرصه فتنه شود.

وی افزود: استانهایی که عرصه هجمه وحشیانه قرار گرفته اند به زودی شاهد وضع طبیعی خواهند بود و اوضاع امنیتی بهبود می یابد.نیروهای امنیتی از نظر روانی باید تقویت شوند.

کمال الساعدی عضو ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: ارتش عراق متعلق به همه است و به گروه سیاسی خاصی تعلق ندارد.ارتش با همه توان خود به دنبال پس گرفتن موصل و صلاح الدین است.اسامی نظامیانی که در انجام ماموریت کوتاهی کرده اند به دادگاه فرستاده شده اند تا مورد محاکمه قرار گیرند.

کد N336499

وبگردی