آفتاب

گزینه‌های محدود اوباما در قبال بحران عراق

گزینه‌های محدود اوباما در قبال بحران عراق

با گذشت دو سال و نیم از زمانی که باراک اوباما ارتش آمریکا را از جنگ این کشور در عراق معاف کرد، اکنون گزینه‌های وی برای کمک به دولت عراق به منظور مقابله با حملات برق‌آسای اخیر تروریست‌های داعش محدود بوده و تاثیر حملات هوایی احتمالی از سوی آمریکا برای مقابله با این شبه‌نظامیان نیز با تردید روبه‌روست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در روزهای آینده اعلام کند که تا چه میزان تمایل دارد برای پاسخ به بحران فعلی در عراق که طی آن شبه‌نظامیان داعش در حال پیشروی به سمت پایتخت این کشور در جنوب هستند، وارد عمل شود.

در حالی که اوباما مساله اعزام سربازان آمریکایی به عراق را رد کرده، مقامات این کشور عنوان کرده‌اند که از جمله گزینه‌های تحت بررسی برای پاسخ به بحران عراق، حملات هوایی علیه شورشیان تهدید کننده دولت عراق، تسریع در روند تحویل سلاح به ارتش عراق و گسترش آموزش‌ها به نیروهای امنیتی عراق است.

این در حالی است که آمریکا از چندی پیش پروازهای مربوط به جمع‌آوری اطلاعات خود را از طریق هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز عراق افزایش داده است.

چه در داخل دولت آمریکا و چه خارج از آن نسبت به تمایل واشنگتن برای جلوگیری از افتادن عراق به ورطه جنگ داخلی تردید ایجاد شده است.

فروپاشی ارتش عراق در شمال این کشور طی چند روز به نگرانی‌ها نسبت به اینکه تحولات سریع عراق ممکن است از کنترل آمریکا خارج شود، دامن زده است.

یک مقام بلندپایه آمریکایی در این زمینه گفت: تحولات عراق نشان‌دهنده یک آشوب عظیم است.

به گفته یک منبع خبری آگاه در کاخ سفید، دولت آمریکا به امید پیشگیری از شکست پاسخ آمریکا به بحران عراق، ممکن است یک رویکرد مرحله بندی شده را در پیش گرفته و ابتدا شروع به تقویت نیروهای عراقی کرده و احتمالا در صورت بدتر شدن وضعیت، به اقدام نظامی مستقیم‌تر متوسل شود.

بزرگترین پرسش این است که آیا آمریکا اقدام به انجام حملات هوایی در عراق علیه شبه‌نظامیان داعش که اقدام به تصرف شهرهای موصل و تکریت کرده‌اند، چه با جنگنده‌ها و چه با پهپادها خواهد کرد یا خیر. چنین حملاتی که پنتاگون آنها را "حملات پویا" توصیف کرده، می‌توانند از طریق ناوهای هواپیمابر آمریکا یا از مبدا پایگاه هوایی این کشور در انجرلیک ترکیه انجام شوند.

به گفته پنتاگون ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس جرج اچ. دبلیو. بوش و گروه رزمی آن در حال حاضر در منطقه هستند.

حمله هوایی آمریکا می‌تواند پیام سختی به نیروهای داعش نسبت به تعهد واشنگتن به حمایت از دولت عراق دهد. با این حال مقامات امنیت ملی آمریکا نسبت به توانایی این کشور در هدف قرار دادن گروه‌های شبه‌نظامیان و آسیب زدن به ظرفیت‌های جنگی آنها اظهار نگرانی کرده‌اند.

دو منبع وابسته به سازمان امنیت ملی آمریکا اظهار داشتند که حملات هوایی که باعث آسیب زدن به شهرها یا زیرساخت‌های عراق شوند، می‌توانند بحران را بدتر کنند. یک نگرانی بزرگ دیگر، هدف قرار دادن دیگر مردم به اشتباه است.

تاکید دولت اوباما طی روز جمعه مبنی بر اینکه هر گونه اقدام نظامی در عراق هدفمند و دقیق خواهد بود نشان‌دهنده تمایل وی برای در پیش گرفتن مسیری محتاطانه است. مسیری که در عین حال که از تلفات غیرنظامیان در عراق اجتناب می‌کند، جلوی کشیده شدن آمریکا به یک باتلاق فرقه‌ای دیگر در عراق را نیز می‌گیرد.

یک مقام سابق آمریکایی که نسبت به وضعیت عراق مطلع است، گفت: کاخ سفید در مذاکرات خود در داخل دولت، به دنبال محدود کردن ابعاد درگیر شدن نظامی آمریکا در بحران عراق بوده و اینکه کاخ سفید به بسته پیشنهادی پنتاگون برای تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی عراق و انجام حملات هوایی در این کشور عمل کند، با تردید روبه‌رو است.

این مقام سابق آمریکایی که نام خود را فاش نساخت، گفت: اوباما و دستیاران ارشدش متمرکز بر افزایش فروش ادوات نظامی به دولت نوری المالکی در عراق بوده و با احتیاط پیشنهاد انجام حملات از طریق پهپاد علیه داعش را بررسی می‌کنند.

با این حال مساله تسریع فروش سلاح‌های آمریکایی به نیروهای عراقی بدون تبعات نخواهد بود. با اینکه فروش سلاح‌های سبک و تجهیزات مبارزه با تروریسم به عراق در آینده نزدیک امکان‌پذیر خواهد بود، اما فروش تجهیزات نظامی حساس نظیر جنگنده‌های اف - 16 و هلیکوپترهای آپاچی به عراق نیاز به زمان دارد.

همچنین روند تحویل موشک‌های هوا به زمین "هلفایر" که عراق خواهان آنها بوده، می‌تواند تسریع شود.

شرکت لاکهید مارتین آمریکا که سازنده موشک‌های هلفایر است، اعلام کرده برای تسریع تحویل این موشک‌ها در صورت تقاضا با دولت آمریکا همکاری خواهد کرد.

با این حال مقامات آمریکایی از انجام اقدامات سریع در این حوزه نگران هستند بویژه آنکه اخیرا مشاهده کردند تجهیزات تامین شده برای ارتش عراق از سوی آمریکا نظیر خودروهای شاسی بلند "هیوم‌وی" و تجهیزات توپخانه‌ای به دست شبه‌نظامیان داعش افتاده است.

پنتاگون ماه‌هاست حتی به رغم مقاومت‌ها به کاخ سفید فشار وارد می‌کند تا حمایت نظامی از عراق برای مقابله با شبه‌نظامیان تقویت شود اما برخی تحلیلگران می‌گویند که گزینه‌های روی میز برای کمک به نیروهای عراقی به منظور معکوس کردن روند علیه شبه‌نظامیانی که پیش‌روی می‌کنند ناکافی خواهد بود.

کن پولاک، مقام سابق کاخ سفید و سازمان سیا که اکنون کارشناس اندیشکده بروکینگز است، گفت: مقامات دولت آمریکا باید درباره عراق وارد عمل شوند.

با این حال وی تاکید کرد که جدیدترین گزینه‌های پیشنهادی آمریکا تنها یک بسته مبارزه با تروریسم را در برمی‌گیرد که اساسا تاثیری بر وضعیت نخواهند داشت.

وی گفت که این کار می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت شود زیرا آمریکا را در کنار دولت عراق جلوه خواهد داد در حالی که اقلیت سنی این کشور چندان از این دولت راضی نیستند.

رییس جمهوری آمریکا بار دیگر وعده داده که درباره عراق با کنگره این کشور رایزنی خواهد کرد اما او از گفتن اینکه این مساله را به رای قانونگذاران خواهد گذاشت، سر باز زده است.

مخالفت کنگره آمریکا با حمله این کشور به سوریه در سال گذشته میلادی، تاثیر زیادی بر تصمیم اوباما برای عدم انجام این طرح داشت.

انتهای پیام

کد N336493

وبگردی