آفتاب
تحولات همسایگان شرقی/

هشدار آمریکا درباره اقدامات گروههای وابسته به القاعده/ تاکید واشنگتن بر نقش کلیدی پاکستان در جنوب آسیا

هشدار آمریکا درباره اقدامات گروههای وابسته به القاعده/ تاکید واشنگتن بر نقش کلیدی پاکستان در جنوب آسیا

تاکید واشنگتن بر نقش کلیدی پاکستان در جنوب آسیا و هشدار آمریکا درباره اقدامات گروههای وابسته به القاعده علیه افغانستان از جمله تحولات همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه پاکستانی داون، زمین لرزه شش ریشتری مرکز ایالت خیبر پختونخوا در شمال غرب پاکستان در مرز با افغانستان را لرزاند.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند که این زمین لرزه در شهرهای پیشاور، دره سوآت، مالاکند و باجور احساس شد و باعث شد تا مردم خانه ها، اداره ها و محل کار خود را ترک کرده و به خیابانها بیایند.

عمق این زمین لرزه 50 کیلومتر بوده و هنوز گزارشی از تلفات این حادثه منتشر نشده است.

خبر دیگر اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی پیش از دیدار با سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان در لندن با اشاره به نقش کلیدی پاکستان در جنوب آسیا بر لزوم تقویت موضع اسلام‌ آباد در منطقه همزمان با انتقال قدرت در افغانستان و روی کار آمدن دولت جدید در هند تاکید کرد.

جان کری همچنین خواستار انجام مذاکرات اسلام آباد و واشنگتن درباره مسائل اقتصادی و تامین انرژی و همچنین روابط دوجانبه شد.

آسوشیتد پرس نیز در گزارشی با اشاره به اظهارات کارشناسان آمریکایی گزارش داد که گروههای وابسته به القاعده از پاکستان و ازبکستان در حال انجام حملات منظم علیه نیروهای نظامی افغان بوده و این یک چالش مستقیم تروریستی برای افغانستان، جنوب و مرکز آسیا و جامعه بین‌ الملل است.

همچنین مقامات پاکستانی اعلام کردند که نارندرا مودی نخست وزیر هند در نامه ای به همتای پاکستانی تمایل خود را برای داشتن روابط عادی و دور از تنش با اسلام آباد ابراز کرد.

بر این اساس مودی که ماه گذشته به عنوان نخست وزیر هند قسم خورد در گفتگو با شریف اعلام کرد که دولت در پی همکاری نزدیک با مقامات پاکستانی در فضایی عاری از تنش و خشونت است.

کد N336419

وبگردی