آفتاب

سید احمد خاتمی: قرار گرفتن در جناح سیاسی دون شان روحانیت است

سید احمد خاتمی: قرار گرفتن در جناح سیاسی دون شان روحانیت است

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در جناح سیاسی قرار گرفتن دون شأن روحانیت است و روحانیت در هیچ جناحی قرار ندارد و خط آن فقط ولایت است و بس.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در همایش روحانیت و وقف جمعی در شیراز گفت: زیربنای استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی است.

وی اضافه کرد: روحانیت باید سیاست را بفهمد؛ آنهایی که بی طرفی در سیاست دارند و خود را ساده نشان می‌دهند حقه‌بازهای سیاسی بر سر آنها کلاه می‌گذارند، لذا فهم سیاسی برای روحانیت آری اما سیاست زده شدن و سیاسی بازی در شأن روحانیت نیست.

خاتمی گفت:‌ دو نوع سیاست علوی و اموی وجود دارد؛ سیاست علوی از خطوط قرمز الهی عبور نمی‌کند؛ سیاست اموی جز عبور از خطوط قرمز الهی خطی نمی‌شناسد و ما نیز یک خط بیشتر نداریم و آن خط فقط خلا ولایت است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که در رابطه با نظام سه موضع وجود دارد، گفت: موضع نخست مخالفت با نظام است؛ این موضعی است که هیچیک از بزرگان شرعی نمی‌دانند زیرا برای نظامی که پرچم توحید را بلند کرده است و به فضل خدا اسلام ناب محمدی را در جهان طنین‌انداز کرده این موضع نادرست است و بر این اساس نهادهای برآمده از نظام مورد تأیید است.

وی ادامه داد: موضع دوم موضع بی طرفی در برابر نظام است؛ این بی طرف‌ها در سیاست فریب خواهند خورد و بعد از مدتی بی طرفی در صدر مخالفان قرار خواهند گرفت؛ اصولاً وقتی حق و باطل مطرح است بی طرفی در برابر حق با دین سازگاری ندارد لذا ما وظیفه داریم حق را حمایت کنیم.

خاتمی موضع سوم را حمایت ناصحانه دانست و با بیان این‌که این موضع درست و موضع امام و ولایت است، گفت: ما حامی ناصح دولت هستیم یعنی خوبی‌ها را می‌بینیم و تجلیل می‌کنیم و اگر مورد نقدی را ببینیم از سر سوز و علاقه آن را نقد می‌کنیم.

امام جمعه موقت تهران نظام اسلامی ایران را منبر گسترده دین اسلام دانست و با تاکید براین‌که روحانیت نباید تحت تاثیرجو سیاسی قرار گیرد، به اهمیت توجه به سنت حسنه وقف اشاره و اضافه کرد: روحانیت باید در عرصه تشویق مردم به کلیت وقف، ساختن حوزه علمیه، به اینکه وقف را یک سرمایه برای خود و دیگران بدانند، تلاش کند.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود نگاه صنفی به روحانیت را خطا دانست و تاکید کرد: دین اختصاص به صنف ندارد و متعلق به همه است و روحانیت در واقع سخنگوی دین است، لذا دین و رحانیت صنفی نیست. هویت روحانیت عشق است، عشق به خدا، دین و معنویات و با این هویت می‌توانیم تأثیرگذار باشیم، هر روحانی در هر استانی اگر تأثیر گذاشت به این دلیل بوده که خود را خادم دین دیده و هویت دیگری برای خود قائل نبوده است.

خاتمی با اشاره به ویژگی‌هایی روحانیت خاطرنشان کرد: بعد علمی روحانی بسیار مهم است و روحانیان نباید با اتکا به حافظه صحبت کنند، بلکه سخنانشان باید همراه با مطالعه باشد زیرا رشد علمی مردم بالا رفته و این واقعیت است که از حرف کوچه و بازاری استقبال نمی‌شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سبک زندگی اسلامی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: روحانیت بهترین افراد دنبال‌کننده این نوع سبک زندگی است و باید این نوع سبک زندگی در عرصه‌های مختلف دنبال شود؛ در برخی مواضع سبک دینی در مواضع سیاسی دیده نمی‌شود در حالی که سیاست باید علوی باشد.

خاتمی همچنین با تصریح این‌که رفتار خوب و بد روحانیان به دو سبد خود و روحانیت ریخته می‌شود گفت: مردم روحانیت را به‌ ساده‌زیستی می‌شناسند،‌ ذی طلبگی یعنی آنچنان مشق کنیم که بزرگان صالح ما آبروی روحانیت را حفظ کرده‌اند.

وی ادامه داد: روحانیان باید علاوه بر مراقبت از رفتار، مراقب رفتار بستگان خود نیز باشند و اگر مطلبی را برای مردم بیان می‌کنند خود عامل به آن باشند و روایات اخلاقی که برای مردم می‌خوانند باید ابتدا خود را مخاطب آن قرار دهند.

انتهای پیام

کد N336340

وبگردی