آفتاب
یک کارشناس سیاسی حوزه:

داعش با فتوای جهاد مراجع عظام از بین می‌رود

داعش با فتوای جهاد مراجع عظام از بین می‌رود

یک کارشناس سیاسی حوزه، نفوذ کلام فتوای مراجع عظام همچون آیت‌الله سیستانی در حکم جهاد علیه تکفیریون را عامل از بین رفتن این گروه دانست.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمد حسین اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، گفت: با توجه به حملات بسیار مخرب گروه تندرو و افراطی داعش به کشور عراق، شاهد تحولات سیاسی و مذهبی عمیقی در عراق و منطقه خواهیم بود.

وی افزود: کشورعراق به عنوان یکی از کشورهای اسلامی با حکومتی با گرایش شیعی توانسته بود پس از سال‌ها امنیت نسبی را در عراق ایجاد کند و از این طریق به قدرت شیعیان و مرجعیت شیعی در عراق بیانجامد؛ این مسئله قطعا برای گروه‎های ذی‌نفع در عراق خوشایند نبوده و نیست.

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: این مسئله منافع بسیاری از دشمنان اسلام و تشیع را به خطر انداخت و بسیار طبیعی بود که دشمنان اسلام به خصوص گروه افراطی داعش پس از سوریه به فکر حمله به عراق باشد، کما اینکه در نام این گروه نیز چنین مطلبی بیان شده است.

وی گفت: وقتی که جنگی علیه کشور اسلامی و کیان تشیع به خصوص اماکن مذهبی در این کشور به راه می‎افتد یکی از ابزارهایی که در پیشگیری عواقب وخیم این واقعه به کار می‏‌رود، حکم جهاد از سوی علمای متنفذ است.

نویسنده کتاب مبانی اندیشه سیاسی یادآور شد: در همین راستا شاهد بودیم که فتوای جهاد کفایی توسط آیت‎الله سیستانی صادر شد و ایشان بر اساس تکلیف مرجعیت خود اقدام به صدور چنین فتوایی کردند که بازتاب اولیه آن حضور چند میلیون داوطلب برای مقابله با داعش است.

وی گفت: حکم جهاد آیت‎الله سیستانی یک فتوای عام نبود بلکه یک فتوای جهاد کفایی است، زیرا شرایط خاص در این کشور ایشان را به صدور چنین فتوایی واداشت؛ در این فتوا بیان شده است که کسانی که می‏‌توانند به میدان بیایند و توانایی مقابله با دشمن را دارند باید در مقابل آنان صف آرایی کند.

این کارشناس سیاسی حوزه اظهار کرد: صدور فتوای جهاد از سوی یک مرجع، کاملا بر اساس شمول جمعیتی، نوع تهاجم، میزان نفوذ رای و... صادر می‎شود؛ قطعا با افزایش گسترده جنگ و تحت تاثیرقرارگرفتن مناطق زیارتی مثل کربلا قطعا مراجع ایران نیز نسبت به این مساله واکنش نشان داده و این مساله داعش را از بین خواهد برد.

وی گفت: بدون شک حضور و حمله داعش در کربلا باعث طغیان اجتماعی و حضور جهادی شیعیان در این منطقه خواهد شد و با توجه به قدرت و منطق تشیع، این گروه در همین مسیر دفن خواهند شد.

اسکندری اظهار کرد: این گروه شکل گرفته از موجی از نادانی و کم خردی و اطلاعات دست کاری شده و فریب و تحریف است؛ آنهایی که ساده لوحانه جذب این گروه‌ها می‌شوند قطعا فریب خورده بزرگان این گروه هستند و امیدواریم که خود این اعضا پیش از کشته شدن بفهمند که در چه راه ناصوابی گام بر می‌دارند.

وی تصریح کرد: در این شرایط همه مردم عراق باید پشت سر مرجعیت و دولت عراق حرکت کنند زیرا هرچه خوردند از همین اختلافات کودکانه و بی فایده خوردند و تنها رمز موفقیت آنان نیز همین اتحاد است.

انتهای پیام

کد N336088

وبگردی