آفتاب
در اختتامیه نشست لندن؛

کری: خشونت‌های جنسی را به "دوره‌های تاریک تاریخ" بسپاریم

کری: خشونت‌های جنسی را به "دوره‌های تاریک تاریخ" بسپاریم

نشست چهار روزه 155کشور با هدف نابودی تجاوز جنسی در دوران جنگ و مقابله با فرهنگ عدم مجازات عاملان این تجاوزها در لندن برگزار شد و کارشناسان هشدار دادند این فرهنگ تنها باعث افزایش قربانیان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از چهار روز مذاکره و شهادت وحشتناک قربانیان تجاوزهای جنسی در دوران جنگ، شرکت کنندگان این نشست که ریاست آن را ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و آنجلینا جولی، بازیگر هالیوودی و فرستاده ویژه کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل برعهده داشتند، پروتکل جدیدی با هدف ارتقای تحقیقات و جمع آوری داده‌ها درباره قربانیان و مجازات عاملان این جنایات تدوین کردند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مراسم اختتامیه این نشست گفت: زمان آن رسیده تا خشونت‌های جنسی را به دوره‌های تاریک و کتاب‌های تاریخی، جایی که به آن تعلق دارند، بسپاریم. نباید مرتکب خطا شویم: ما می‌توانیم به این مساله پایان دهیم، هنجارهای جدید ایجاد کنیم ، افرادی که عامل این جنایات هستند به محاکمه بکشانیم و دیگر اینچنین اقدامات و تاکتیک‌های وحشتناکی را تحمل نکنیم.

کری گفت: من به عنوان یک سرباز کهنه کار جنگ و پدر دو دختر، این مساله را یک موضوع شخصی نیز قلمداد می‌کنم.

آنجلینا جولی نیز که قریب به دو سال است کمپینی با هدف پایان دادن به تجاوز جنسی در دوران جنگ به راه انداخته تجربیات حسی خود را دراین نشست اعلام کرد و گفت: ما همگی اینجا جمع شده‌ایم تا تمایل مشترک خود را در پایان دادن به تجاوزهای جنسی در مناطق جنگی اعلام کنیم و برای این منظور هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم. این مساله هم اکنون در صدر دیپلماسی بین ‌المللی است.

ویلیام هیگ نیز گفت: این نشست باعث خوشبینی مجدد من شده و من به تمام مردم می‌گویم تا به استفاده از تجاوز به عنوان سلاح پایان دهند و آن را به تاریخ بسپارند.

پزشکان مناطق درگیر جنگ در جمهوری دموکراتیک کنگو هم مرز با روآندا نیز نسبت به افزایش تجاوز جنسی به کودکان زیر یکسال هشدار داده و اعلام کردند، با وجود کاهش درگیری‌های مسلحانه در این مناطق، خشونت‌های جنسی همچنان ادامه دارد و کودکان و نوزادان بیشترین قربانیان هستند. علاوه بر این مردم محلی و غیر نظامیان نیز دست به خشونت‌های جنسی می‌زنند و هراسی از دستگیر شدن ندارند. خشونت‌های جنسی در مانطق جنگی به یک امر روزانه بدل شده است.

این پزشکان همچنین ابراز امیدواری کردند که نشست در لندن بتواند به خشونت‌های جنسی پایان داده و عاملان را به دادگاه بکشاند.

در این نشست صدها تن از قربانیان تجاوزهای جنسی در مناطق جگی از سومالی تا کوزوو شرکت داشتند. فعالان، دیپلمات‌ها و نجات یافتگان این نوع خشونت نیز در این نشست چهار روزه حضور داشتند.

سازمان دهندگان این نشست نیز اعلام کردند، 155 کشور اعلامیه تحقق به برنامه پایان دادن به خشونت‌های جنسی را امضا کردند. آمریکا و انگلیس نیز با امضای این توافق نامه متعهد شدند تا به حمایت مالی از قربانیان تجاوزهای جنسی و برنامه‌هایی برای حمایت از آن‌ها بپردازند.

انتهای پیام

کد N336082

وبگردی