آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هرمیداس باوند: باید جناح‌ها و قومیت‌های مختلف در ساخت حکومت عراق مشارکت کنند

هرمیداس باوند: باید جناح‌ها و قومیت‌های مختلف در ساخت حکومت عراق مشارکت کنند

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: در صورت همکاری نکردن کشورهای منطقه با عراق این کشور به سمت تجزیه به پیش می رود.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به حمله گروه داعش به عراق و تصرف موصل خاطر نشان کرد: تنها کشور منطقه‌ای که در شرایط فعلی حساسیت زیادی دارد ایران است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت ایران و آمریکا در حال حاضر مواضع یکسانی در قبال عراق دارند ولی ترکیه از حکومت شیعه در این کشور رضایت چندانی نداشت و بدش نمی‌آید تغییراتی درعراق صورت بگیرد و حکومتی سنی روی کار بیاید.

باوند با بیان اینکه سوریه‌، ایران و آمریکا از روند گرایش نفوذ داعش در عراق نگران هستند، معتقد است:‌ اگر شرایط داخلی عراق به همین صورت ادامه یابد و داعش به پیشروی‌های خود ادامه دهد احتمال دارد آمریکا از طریق نیروهای هوایی خود این گروه‌ها را مهار کند و ایران هم به نوع دیگری به این کشور کمک کند تا مانع از ادامه کشتار و فعالیت‌های‌ گروه داعش در داخل عراق بشود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به لزوم وحدت شیعه و سنی در عراق به منظور مقابله با گروه داعش افزود: متاسفانه تا امروز علائمی از این امر به چشم نخورده ولی اگر این وحدت در عراق تحقق یابد باعث می شود که بازنگری جدیدی در سیاست نخست وزیر عراق که تلاش چندانی برای ایجاد وحدت در کشور صورت نداده بود شکل گیرد.

وی گفت: بخشی از وضعیت داخلی عراق ناشی از سیاست های نخست وزیر این کشور است که حتی وزارت جنگ را خود بدست گرفته بود در حالی که باید جناح‌ها و قومیت‌های مختلف را در ساخت حکومت عراق مشارکت بدهد.

باوند با تاکید بر اینکه گروه داعش ابتدا در سوریه نمود پیدا کرد افزود: پس از آن نیروهای این گروه به سمت عراق هم تشکیل شدند و اکنون موصل و تکریت را به تصرف خود در آورد. اگر داعش بتواند بخش‌های سنی نشین عراق را کاملا تحت تصرف خود در پی آورد پیروزی بزرگی برای عربستان و حامیان گروه داعش به شمار خواهد آمد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مسئله دیگر عراق کردها هستند زیرا آنها تلاش کردند کرکوک را تحت تسلط خود در بیاورند و به جنبش‌های کردنشین مرزهای موصل هم چشم داشته اند به همین دلیل اگر داعش از عراق اخراج نشود بی‌نظمی‌ها و هرج و مرج در این کشور ادامه خواهد یافت و این امر باعث می‌شود حامیان تروریسم نیز پیش از پیش قدرت بگیرند.

وی در پایان با اشاره به وضعیت ارتش در عراق گفت: متاسفانه ارتش این کشور روحیه بالایی برای دفاع ندارد و به همین دلیل احتمال پیشروی داعش و یاحتی تجزیه بخش هایی از عراق در صورتی که کمکی به این کشور نشده وجود دارد.

انتهای پیام

کد N335990

وبگردی