آفتاب

عربستان درباره عراق سکوت را شکست

عربستان درباره عراق سکوت را شکست

ایسنا نوشت:

 رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در سخنانی که می‌توان آن را نخستین موضع عربستان در قبال تحولات عراق تلقی کرد، مدعی شد که نوری مالکی مسئول رخدادها در عراق است.

به گزارش سایت الوطن العربی، "ترکی الفیصل"، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در نشست شورای روابط خارجه اتحادیه اروپا در رم اظهار کرد: دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق مسئولیت کنترل تندروها بر بخش‌های گسترده‌ای در شمال عراق را برعهده دارد.

وی تصریح کرد که بغداد در متوقف ساختن فعالیت‌های تندروها و بعثی‌ها از دوره صدام شکست خورده است.

وی عنوان داشت: اوضاع در الأنبار از مدت‌ها دچار تنش شده بود و دولت عراق نه تنها از آرام کردن این تنش‌ها شانه خالی کرد، بلکه در برخی موارد به تشدید تنش‌ها پرداخت.

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به تنهایی توانایی دستیابی به این پیشروی‌های صورت گرفته را داشته باشد؛ چرا که گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که تعداد نیروهای آن فقط حدود 1500 تا 3000 تن است.

وی افزود: نتیجه‌ای که من به آن دست یافتم این است که نه تنها قبایل بلکه بعثی‌ها و دیگر گروه‌هایی که از زمان آغاز اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 فعالیت می‌کردند، در این امر دست دارند.

ترکی الفیصل اظهار کرد: اوضاع در عراق به سرعت تغییر می‌کند و این امر مانع از آن می‌شود که بتوان آنچه که ظرف روزها یا هفته‌های آتی رخ می‌دهد، پیش بینی کرد.

وی گفت: شاید این اوضاع به نتایج غیرقابل پیش بینی بینجامد، چرا که آمریکا نیز سه سال بعد از پایان اشغال عراق در سال 2011، در حال حاضر قصد مشارکت در درگیری‌های عراق را دارد.

52261

کد N335880

وبگردی