آفتاب

روحانی:تاکنون بین من و اوباما نامه هایی ردو بدل شده است/منشور حقوق شهروندی رامنتشر خواهم کرد/3

روحانی:تاکنون بین من و اوباما نامه هایی ردو بدل شده است/منشور حقوق شهروندی رامنتشر خواهم کرد/3

رئیس جمهور گفت: اگر بخواهد به اوباما پیغامی را بدهد راههای متعددی وجود دارد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی در ادامه کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا او پیغامی را از طریق کشیشی به اوباما داده است، گفت: اینکه من پیغام داده باشم نه، این طور نیست.
خبرنگار در ادامه پرسید پیغامی دریافت کرده باشید که رئیس جمهور گفت:ما با کشیشی دیدار نکردیم.اگر بین من و آقای اوباما پیغامی بخواهد رد و بدل شود ،نامه می نویسم و مشکلی در این زمینه نداریم و راههای زیادی البته نه به عدد خلایق برای ارتباط ما وجود دارد. به اضافه اینکه مذاکره کنندگان ما در حال مذاکره هستند بنابراین به وسیله عرض می کنم نه پیامی دریافت کردم و نه پیامی دادم. اگر بنا باشد بین من و اوباما پیامی رد و بدل شود، پیچیدگی اینطوری ندارد. او نامه می نویسد و من می نویسم. از ابتدای ریاست جمهوری او و من نامه هایی و پیام هایی رد و بدل کردیم. ما اصلا مشکلی نداریم.

رئیس جمهور درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای تا 30 تیر ماه و به نتیجه نرسیدن آن و مشکل اشتغال کشور، اظهار داشت:اگر می خواهیم برای اشتغال کاری کنیم و جوانهای عزیزی که دنبال کار هستند و عددد آنها بالا است اتفاقا راهش این است که مذاکرات به نتیجه برسد و سرمایه گذاری در ایران رونق بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد با رشد اقتصادی مشکل اشتغال حل می شود.
وی با اشاره به رشد منفی اقتصادی کشور در سال 91 و 92، اظهار داشت:در سال 91 رشد اقتصادی ما منفی بود 8/5 و با آمار بانک مرکزی رشد منفی ما در سال 7- است. ما در سال 92 دلمان می خواست که رشد اقتصادی منفی نشود. تمام تلاش ما این است که رشد ما مثبت شود.
رئیس جمهور تاکید کرد:اگر می خواهیم مشکل اشتغال حل شود، راهش سرمایه و تکنولوژی است و دولت هم باید تلاش کند زمینه را آماده کند. نمی خواهم بگویم اگر تحریم ها باشد مشکل اشتغال حل نمی شود، بلکه معتقدم پایان تحریم به حل مشکل اشتغال کمک می کند.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي درباره هدفمندي يارانه ها گفت: يکي از اهداف مهم ما براي توليد است و هم براي رشد اقتصادي و هم براي اشتغال ما نياز به توليد داريم و هم بحث يارانه ها بخشي از درآمد يارانه هاي ما اختصاص دارد به توليد . حتما بخشي از يارانه ها به توليد مي دهيم اما اينکه رقم آن چه قدر است بايد اين توضيح را بدهم که شما مي دانيد که در اين دوره اوليت هايي را در نظر گرفتيم. يک موضوع مهم سلامت است. بخش بزرگي از درآمد يارانه به اين بخش اختصاص پيدا مي کند تا نگراني مردم کاهش پيدا کند. تا امروز قدم هاي بزرگي برداشته شده ما بيمه را همگاني کرديم . در مراجعه به بيمارستان هاي دولتي تسهيلات فراواني در اختيارشان بودند. بيماران صعب العلاج را تحت پوشش قرار داديم. در بخش سلامت اقدامات زيادي کرديم. فردي که به بيمارستان مراجعه مي کند رقمي که بايد بپردازد در شهر 10 و در  روستا 5 درصد است. دولت فکر مي کند اينکار ضروري است . ما در بخش هاي ديگر هم از يارانه اسفتاده مي کنيم. البته در بخش توليد عمدتا نيازمندي اوليه آن سرمايه در گردش است که بتواند حرکت کند. سرمايه در گردش هم ما مشکل در بانک ها داريم. آن پولي که مي خواستيم  به توليد بدهيم مي خواستي مبخشي از سود تسهيلات را دولت متقبل بشود. انشاالله در حد توان ما اينکار را خواهيم کرد.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره منشور حقوق شهروندي گفت: موضوع حقوق شهروندي يکي از قول هايي بود که در دوران تبليغات انتخاباتي به مردم وعده داده بودم. گفته بودم که  يک منشوري را تحت عنوان منشور حقوق شهروندي در اختيار مردم قرار خواهم داد. منشور در 100 روز اول تهيه شد و ما در اختيار صاحب نظران قرار داديم. بخش حقوقي قرار شد که اصلاحات را انجام دهد. خود من بايد يک دور ديگر اين متن را بخوانم براي انتشار. اميدوارم اين کار به زودي انجام بشود. مبناي اين منشور همانطور که گفته بودم فصل سوم قانون اساسي و حقوق ملت است. نکاتي مانند فرمان 10 ماده اي حضرت امام يا فرامين ديگري که مقام معظم رهبري داشتند اين ها را مد نظر قرار مي دهيم. اين منشور وقتي نهايي مي شود دو قسمت دارد. يک قسمت را دولت اجرا مي کند که مصوبه هيات وزيران مي شود. آن بخش هايي که به دستگاه هاي ديگر مربوط مي شود اگر بتوانيم قانوني پيدا کنيم که به آن استناد خواهيم کرد و اگر قانوني نداشت اميدواريم تحت لوايحي به مجلس بدهيم. يک چيزي که در دست ما نيست و نبايد هم باشد وضع قانون است. اميدوارم با اجرايي شدن اين قانون حقوق شهروندي راحت تر و بهتر پيگيري بشود.

 


29/212

 

 

کد N335780

وبگردی