آفتاب
آیت‌الله نوری‌همدانی:

مردم عراق را تنها نمی‌گذاریم/داعش تهدیدی جدی برای منطقه است

مردم عراق را تنها نمی‌گذاریم/داعش تهدیدی جدی برای منطقه است

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: امروز داعش خطر جدی برای جهان اسلام است، ما از همین جا حمایت جدی خود را از مردم عراق اعلام می‌کنیم، آنان نیز باید با وحدت و یکدلی مقابل دشمنان خود ایستادگی کنند.

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: امروز داعش خطر جدی برای جهان اسلام است، ما از همین جا حمایت جدی خود را از مردم عراق اعلام می‌کنیم، آنان نیز باید با وحدت و یکدلی مقابل دشمنان خود ایستادگی کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید روز جمعه در جمع علما، فضلا، اساتید و روحانیون آذربایجان شرقی اظهار کرد: ما طلبه‌ها دو مرحله در زندگی داریم، یکی دوران تحصیل در حوزه و دیگری دوران تبلیغ دین.

وی با تشریح آداب طلبگی یادآور شد: اگر اخلاص در تحصیل علوم حوزوی نداشته باشید، علم بابرکت نمی‌شود، اگر افتخار می‌کنیم که سرباز امام زمان(عج)هستیم، باید به آداب طلبگی آشنا باشیم و با خلوص نیت به تحصیل معارف الهی بپردازیم.

این مرجع تقلید جهان تشیع با تأکید بر این‌که «علم بدون اخلاق نتیجه نمی‌دهد» گفت: تهجد و شب زنده‌داری موجب نورانیت می‌شود، سعی کنید با تهذیب نفس مردم را به دین خدا دعوت کنید، ابتدا در تزکیه خود بکوشید، سپس مردم را به تقوا و اخلاق دعوت کنید.

نوری‌همدانی، همت بلند، جدیت، تلاش و اراده قاطع را از دیگر آداب لازم برای طلبه حوزوی دانست و خاطرنشان کرد: اگر جدیت در تحصیل نداشته باشید، به مقامات عالی علمی نائل نخواهید شد، زیربنای این امر آشنایی با ادبیات است، اگر طلبه‌ای بر صرف و نحو تسلط کامل نداشته باشد، 50 سال هم درس بخواند، عالم فاضل نخواهد شد.

این مرجع تقلید با تأکید بر نظم در تحصیل گفت: انسان منظم همواره در امور زندگی و تحصیل خود موفق است، البته پس از تحصیل نیز وظایف و تکالیف مهمی بر عهده روحانیت است، که مهمترین آن آشنایی با آداب اجتماعی و مردم‌داری است.

وی در ادامه افزود: علما باید با امر به معروف و نهی از منکر و همچنین ترویج ارزش‌های اخلاقی مردم‌داری توجه کنند، سعی کنید مشکلات مردم را بشنوید و در جهت رفع آن گام بردارید، به عبارت دیگر یک روحانی باید در کلیه شئون زندگی کنار مردم باشد.

نوری‌همدانی ادامه داد: باید آنقدر باسواد باشید که بتوانید پاسخگوی شبهات و مشکلات فکری و عقیدتی مردم باشید، در حقیقت علما مرزبانان عقیدتی مردم هستند، اگر نتوانید خود را با علوم روز هماهنگ کنید، مشکلات روز جامعه را درک نخواهید کرد، بنابراین با مشکل بر خواهید خورد.

وی در بخش دیگری از سخنان با بیان این‌که «سراسر نقاط کشور با کمبود روحانی مواجه است» اظهار کرد: بسیاری از مساجد و خانه‌های عالم روستایی فاقد روحانی هستند، باید بحث تمرکززدایی از حوزه علمیه قم با سرعت اجرایی شود و علمای بومی هر منطقه به شهر و دیار خود باز گردند و مایه خیر و برکت شوند.

این مرجع تقلید همچنین بر توسعه حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: امروز حوزه رسالت خطیری در عرصه‌های مختلف بر عهده دارد، امروز روحانیون باید با تفقه در دین راهکار دینی رفع مشکلات اقتصادی را به دولت ارایه کنند.

وی در ادامه با اشاره به تحرکات گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق اظهار کرد: دشمنان اسلام با عنوان ایران‌هراسی گروهک‌های تروریستی را تجهیز می‌کنند و مسلمان‌کشی در منطقه به راه می‌اندازند، اگر می‌بینید دشمنان با تمام تجهیزات وارد میدان نبرد با تشیع شده‌اند، همه به خاطر تاثیرگذاری انقلاب اسلامی است.

نوری‌همدانی امنیت کامل در ایران اسلامی را مرهون رهنمودهای داهیانه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست.

انتهای پیام

کد N335310

وبگردی