آفتاب
یک پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت:

به سوالات جدید در حوزه مهدویت، پاسخ‎های کهنه ندهیم

به سوالات جدید در حوزه مهدویت، پاسخ‎های کهنه ندهیم

یک پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت گفت: به سوال‎های جدید در حوزه مهدویت با پاسخ‎های کهنه جواب ندهیم و مقتضیات زمان و مکان را در نظر داشته باشیم.

یک پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت گفت: به سوال‎های جدید در حوزه مهدویت با پاسخ‎های کهنه جواب ندهیم و مقتضیات زمان و مکان را در نظر داشته باشیم.

حجت‎الاسلام امیرمحسن عرفان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: موضوع مهم و اساسی پیرامون مناسبت‎های مذهبی از جمله نیمه شعبان این است که تعادلی میان اهداف کلان اندیشه مهدویت و آن چه در این جشن‎ها به مخاطبان ارایه می‌شود، فراهم کنیم.

وی افزود: به رغم میراث گران‎بهایی که در حوزه مهدویت به ما رسیده است در برگزاری از جشن‎ها مبتلابه کاستی‎هایی هستیم که آسیب‎شناسی جشن‎های نیمه شعبان بزرگترین وظیفه مدیران فرهنگی در این عرصه و متولیان برگزاری این جشن‎ها می‎باشد.

عرفان تصریح کرد: مراسم مذهبی از جمله برگزاری جشن‎های نیمه شعبان باید منطبق با اصول کلی از جمله آموزه‎های اسلامی و همچنین احیای ارزش‎های اسلامی و انقلاب باشد.

این پژوهشگر تاکید کرد: امیدبخشی در مقابل ناامیدی و آموزندگی در برابر انحراف و همچنین انسان‎سازی باید از اهداف برگزاری جشن‌های نیمه شعبان باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه بر طرح مباحث کلان و فردی اندیشه مهدویت و وظیفه مدیران فرهنگی و متولیان برگزاری جشن‎های نیمه شعبان، گفت: باید توجه داشت مطالبی که ارایه می‌شود دارای دو ویژگی مفید بودن و همچنین اولویت برای مخاطب باشند.

عرفان در خصوص مفید بودن مطالب ارایه شده، خاطرنشان کرد: مفید بودن لزوماً به معنای کاربردی بودن نیست، بلکه باید دارای اثربخشی باشد.

وی در خصوص مفاهیم موضوعات طرح شده، تصریح کرد: شاخصه جامعه منتظر، وظایف شیعه در برابر امام زمان و همچنین دشمن‎شناسی پویا در آموزه‎های مهدویت باید مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت قم با بیان این‌که «تاکید بر مفید بودن پیام مهدویت باید در کنار توجه به ضرورت مطالب صورت گیرد» گفت: مطالب ارایه شده باید پاسخ‌گوی سوالات در حوزه مهدویت بوده و رفع فوری خلل اعتقادی مخاطبین را در پی داشته باشد.

وی با تاکید بر توجه به رویکرد کیفی به آموزه‎های مهدویت در جشن‎ها، خاطرنشان کرد: با کمال تاسف به دلیل گرایش جامعه، مباحث مهدویت به سطحی‎نگری و کمیت‌گرایی سوق داده شده است و در حال حاضر ساز و کارهای فرهنگی به نحوی است که متولیان در عرصه برپایی این مراسم بیش از آن که دنبال انجام وظیفه باشند، دنبال اسقاط تکلیف هستند.

این پژوهشگر با اشاره به مهدویت‎گرایی عوامانه، تاکید کرد: عده‎ای خود را بی‎نیاز از مرجعیت رسمی تفسیر این اندیشه می‎دانند که در گرایش عوامانه به آموزه‎های معنوی مهدویت احساسات حرف اول را می‎زند، در حالی که باید این امر در کنار معرفت باشد.

عرفان تصریح کرد: به نظر می‎آید رویکرد سطحی و عاطفی و حداقلی به آموزه مهدویت از مهمترین آسیب‎ها در جریان برگزاری جشن‎های نیمه شعبان باشد، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین الزامات برگزاری مراسم این جشن مخاطب‎شناسی پویا است که برای برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان و افزایش اعتماد به برنامه مهدوی باید تولید برنامه‎ها بر اساس نیاز مخاطب و توجه به واکنش‎ها در برابر انتشار این برنامه‎ها باشد.

این پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت قم خاطرنشان کرد: عدم پای‎بندی به برخی مطالب در رسانه‎ها به دلیل کاستی در علل ساختاری و یا علل محتوایی است که در علل ساختاری می‌توان به عدم استفاده از ابزار هنر اشاره کرد؛ این در حالی است که رقبای دینی ما به شدت در ارایه پیام‎های آخرالزمانی و منجی‌باوری از ابزار هنر استفاده می‌کنند.

وی افزود: قوی‎ترین فیلم‎ها و رمان‎های آن‎ها پیرامون تحمیل موعودباوری غربی است و همین امر باعث شده رقبای دینی ما در ارایه پیام‏‌های آخرالزمانی از ما پیشی گرفته‎اند.

عرفان با بیان این‌که «مطالب جشن‌ها روشمند ارایه نمی‌شوند» گفت: عموماً در ارایه مطالب راهبرد خاصی نداریم که کدام یک از اهداف و آرمان‎های شاخص در آرمان مهدویت را تبیین کنیم و هنوز به سوالات جدید در حوزه موعودباوری پاسخ‎های کهنه می‎دهیم که این مسئله نیز از جمله کاستی‎های این حوزه محسوب می‌شود.

این پژوهشگر با ارایه پیشنهاد به متولیان فرهنگی و مسئولین برگزاری این جشن‎، گفت: اگر می‎خواهیم افکار عمومی را رصد کرده و مخاطب داشته باشیم باید نیازهای اطلاعاتی در اندیشه مهدویت را شناخته و پیام‎های این حوزه را آزمایش و تجربه کنیم.

وی شناخت هویت شخصی مخاطبان را در اجرا و اثرگذاری برنامه‎ها مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: باید جشن‎هایی که برای خواص اجرا می‌شود متفاوت از برنامه‎هایی باشد که برای عوام برگزار می‎شوند، زیرا هر گروه و قشری در سطح دانش و آگاهی خود می‎تواند از مطالب و برنامه‎ها برداشت کند.

وی افزود: حتی در این مورد کشف رابطه متغیرهای جمعیت‎شناختی از قبیل جشن، سن، ملیت، مذهب در نوع نگاه به آموزه‎های مهدویت دخیل هستند.

این پژوهشگر با تاکید بر لزوم نقد شرایط موجود در برپایی جشن‎ها در ارایه اندیشه مهدویت و بدعت آوردن راه‎های مناسب و رسیدن به شرایط مطلوب در ارایه موضوعات این جشن‎ها هم‌سو با این اندیشه متعالی، خاطرنشان کرد: توجه به تغییرات و مقتضیات زمانی در انتقال مفاهیم مهدوی باید مورد توجه قرار گیرد و متولیان برگزاری این جشن‎ها برای اثرگذاری هرچه بیشتر و تبلیغ در راستای انتقال مفاهیم والای مهدی این موارد را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام

کد N335029

وبگردی