آفتاب

افشاگری سی.ان.ان از پرتاب دو بمب اتم بر فراز کارولینای شمالی در53 سال پیش

افشاگری سی.ان.ان از پرتاب دو بمب اتم بر فراز کارولینای شمالی در53 سال پیش

ایرنا نوشت:

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی فاش کرد که در دهه شصت میلادی دو بمب اتمی از یک فروند بمب افکن بی-52 بر روی کارولینای شمالی پرتاب شد اما به دلیل اشکال فنی دربخش فعال شدن بمب،این بخش از آمریکا از یک فاجعه به مراتب هولناکتر از هیروشیما و ناکازاکی نجات یافت.
سی.ان.ان گزارش داد: بنا براسناد خارج شده از فهرست محرمانه ˈآرشیو امنیت ملی آمریکاˈ در 24 ژانویه سال 1961 میلادی یک فروند بمب افکن بی-52 هنگام پرواز بر فراز شرق کارولینای شمالی به دلیل ازدست دادن یکی از بال های خود؛ به دو نیم شد و از میان آن دو بمب اتمی به بیرون پرتاب شد و در نزدیکی شهر ˈگلدزبروˈ Goldsboro بر زمین افتاد.

این دو بمب که در آستانه وضعیت هشدار انفجار قرار گرفته بودند به دلایل فنی دچار انفجار هسته ای نشدند.

یکی از دو بمب اتمی با چتر و بمب دیگر بدون چتر در این بخش از ایالت آمریکا با زمین برخورد کردند.

بمب اتمی که با چتر با زمین برخورد کرد از آنجایی که ˈگیره امنیتیˈ که مولد انرژی را برای این انفجار رها می کرد، بر جای خود ماند؛ مانع از بروز انفجار شد.

بمب اتمی دوم که بدون چتر با زمین اصابت کرد براثر سقوط به حالت ˈمسلحˈ درآمده اما خوشبختانه براثر شدت برخورد با زمین؛ این بار بخش دیگری که برای انفجار اولیه این بمب می بایست عمل می کرد، از کار افتاد.

سی.ان.ان گزارش داد : بنا بر تحلیل سایت ˈنوکلیر سکرسی دات کامˈ nuclearsecrecy.com که به شبیه سازی انفجارهای اتمی می پردازد، انفجار این بمب ها در این دوره و با توجه به جمعیت حاضر، قدرت به نابودساختن 60 هزار نفر و مجروح ساختن 54 هزار نفر را داشته است.

ˈرابرت مک نامراˈ وزیر دفاع آمریکا بین سال های1961 الی 1968میلادی، بعدها در مورد این حادثه نوشت : با اندکی شانس یک انفجار هسته ای رفع شد.

سی.ان.ان گزارش داد: دو ماه پس از واقعه گلدزبرو یک فروند بمب افکن بی-52 دیگر هنگامی که این بار در غرب آمریکا درحال پرواز بود، دچار افت فشار هوا شده و خدمه با بیرون پریدن از آن، خلبان را برای آنکه این هواپیما که حامل بمب اتمی است، به نقطه ای دور از سکنه هدایت کند، رها می کنند.

این بمب افکن اندکی بعد در شهرˈیوباˈ واقع در ایالت کالیفرنیا سقوط می کند ، اما وجود ادوات امنیتی از بروز انفجار دو بمب اتمی که در این هواپیما قرار داشت، جلوگیری می کنند.

سی.ان.ان گزارش داد: هنوز مشخص نیست چه تعداد از این دست وقایع در آمریکا رخ داده است چرا که پنتاگون همچنان 32 پرونده محرمانه در ارتباط با حوادثی که مرتبط با تسلیحات هسته ای بین دهه پنجاه تا هشتاد میلادی است، را منتشر نساخته است.

بنابراین گزارش؛ دستکم 21 پرونده محرمانه بین سال های 1950 تا 1968 وجود دارند که مرتبط با حوادث هوایی است که در آنها تسلیحات هسته ای براثر افتادن تصادفی، به بیرون انداختن به دلایل امنیتی و یا براثر سقوط هواپیمای حامل بمب اتمی، مفقود شده اند.

این مدارک محرمانه همچنین شامل حوادثی می باشد که برای تسلیحات هسته ای در نقاط مختلف جهان همچون آمریکا، گریلند، اسپانیا، مراکش، انگلیس، بر فراز اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و در دریای مدیترانه رخ داده است.

26149

کد N334376

وبگردی