آفتاب

سفر نخست‌وزیر چین به انگلیس و یونان

سفر نخست‌وزیر چین به انگلیس و یونان

نخست‌وزیر چین طی روزهای آتی به انگلیس و یونان سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفر لی کچیانگ نخست‌وزیر چین به انگلیس نشانه بهبود روابط دو کشور در پی تیرگی یک‌ساله روابط لندن و پکن در مورد مساله تبت است.

وزارت خارجه چین گفت: کچیانگ که مرد شماره دو حزب کمونیست حاکم چین است روز دوشنبه پکن را به مقصد انگلیس ترک می‌کند و از آنجا عازم یونان می‌شود.

نخست‌وزیر چین قرار است طی سفر خود به لندن با ملکه الیزابت دوم دیدار و گفت‌وگو کند و کنفرانس خبری نیز با دیوید کامرون همتای انگلیسی خود داشته باشد.

سفر نخست وزیر چین به انگلیس نخستین سفر نخست‌وزیر چین به این کشور از سال 2011 است، زمانی که ون جیابائو نخست وزیر پیشین چین به لندن سفر کرد.

هو جینتائو آخرین رییس‌جمهوری چین بود که در سال 2005 به انگلیس سفر کرد که البته مدافعان حقوق بشر و حامیان تبت به شدت از این سفر انتقاد کرد.

در پی دیدار کامرون با دالایی لاما رهبر معنوی تبعید شده تبت که پکن آن را "فرد سیاسی در تبعید که به نام مذهب وارد فعالیت‌های جدایی‌طلبانه ضد چین شده است"، نامید رهبران چینی تماس‌های دیپلماتیک خود با انگلیس را کاهش دادند. یخ روابط دو کشور ژانویه گذشته باز شد. زمانی که وزرای خارجه انگلیس و چین با یکدیگر مکالمه تلفنی داشتند.

لی قرار است طی سفر خود به آتن با آنتونیس سامارالس نخست‌وزیر و کارولوس پاپولیاس رییس‌جمهوری یونان دیدار و گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

کد N334318

وبگردی