آفتاب

تشکیل دولت موقت تایلند/ اصلاحات سیاسی آغاز می شود

تشکیل دولت موقت تایلند/ اصلاحات سیاسی آغاز می شود

کولالامپور - ایرنا - فرمانده ارتش تایلند روز جمعه از تشکیل دولت موقت در این کشور تا سه ماه پس از کودتا برای نظارت بر اصلاحات سیاسی پیش از انتخاباتی خبر داد که قرار است تا حدود یکسال دیگر برگزار شود.

به گزارش ایرنا، ارتش تایلند اول خردادماه امسال پس از حدود هفت ماه تنش های سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا دست به کودتای بدون خونریزی زد و قدرت را در دست گرفت.

ˈپرایوت چان اوچاˈ فرمانده ارتش تایلند روز جمعه در نشستی خبری در بانکوک اعلام نکرد که دولت موقت این کشور را نظامیان اداره خواهند کرد و یا غیرنظامیان دست به اصلاحات پیش از برگزاری انتخابات خواهند زد.

به نوشته تارنمای روزنامه تایلندی ˈملتˈ، فرمانده حکومت نظامی تایلند گفت که دولت موقت جدید ماه آگوست یا اوایل ماه سپتامبر (مرداد – شهریور) تشکیل خواهد شد.

وی خطاب به خبرنگاران گفت که از وی در خصوص این که ˈکابینه موقت چه کسانی هستند و از کجا می آیندˈ سئوال نکنند.

رئیس حکومت نظامی تایلند این که خود نخست وزیر موقت این کشور شود را نیز منتفی ندانست.

نظامیان تایلند پس از کودتای اول خرداد ماه هرگونه تظاهرات عمومی را منع و تظاهرکنندگان معترض را نیز دستگیر کردند.

نظامیان همچنین با سانسور رسانه ها، صدها نفر از منتقدان سیاسی و دانشگاهیان را به طور موقت بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند.

ˈپرایوت چان اوچاˈ رهبر کودتای تایلند 10 روز پس از کودتا اعلام کرد که تا یکسال دیگر هیچ انتخاباتی در این کشور برگزار نخواهد شد و دستکم 15 ماه وقت نیاز است تا در تایلند انتخابات برگزار شود.

وی معتقد است برای انجام اصلاحات سیاسی از جمله تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید به منظور پایان دادن به یک دهه بحران سیاسی و خشونت های خیابانی یکسال زمان لازم است.

ارتش تایلند از سال 1932 میلادی و پایان دوران پادشاهی مطلقه در این کشور 11 کودتا و هشت شبه کودتا انجام داده است. کودتای قبلی تایلند در سال 2006 به برکناری تاکسین شیناواترا منجر شد.

شورای ملی صلح و نظم وابسته به اداره نظامیان تایلند روز چهارشنبه از لغو مقررات منع آمد و شد در 17 استان این کشور خبر داد اما این مقررات در سه استان دیگر همچنان برقرار است.

آساق**1611
کد N334146

وبگردی