آفتاب

نخستین تماس تلفنی رهبران روسیه و اوکراین

نخستین تماس تلفنی رهبران روسیه و اوکراین

در حالی‌ که درگیری‌های خشونت‌بار در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد، پوتین و پوروشنکو، روسای جمهوری روسیه و اوکراین با یکدیگر گفت‌وگویی تلفنی داشتند. در این تماس تلفنی هر دو سو یکدیگر را به دامن زدن به تنش‌ها متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولادیمیر پوتین و پترو پوروشنکو، روسای جمهوری روسیه و اوکراین برای نخستین بار پس از تحلیف رئیس جمهوری اوکراین با یکدیگر در روز پنج‌شنبه گفت‌وگویی تلفنی داشتند.

به گفته سخنگوی کاخ کرملین، در این تماس تلفنی رهبران دو کشور درباره "چندین موضوع حاد" گفت‌وگو کرده‌اند.

بر اساس داده‌های منابع روسی، پوروشنکو رئیس جمهوری روسیه را "از برنامه خود برای برگرداندن آرامش به مناطق شرقی و جنوبی اوکراین" آگاه ساخته است.

گفته می‌شود که رهبران دو کشور در این تماس تلفنی بار دیگر "انتقادها و اعتراضات" خود به رفتار طرف مقابل را مطرح کرده‌اند. به گفته سخنگوی رئیس‌جمهوری اوکراین، پوروشنکو در این تماس تلفنی تصریح کرده است که "حضور نیروهای روسی در خاک خود را نمی‌پذیرد."

جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز از گفت‌وگوی مستقیم میان رهبران روسیه و اوکراین استقبال کرد و آن را گامی در جهت حل بحران اوکراین دانست.

مقامات اوکراینی مدعی‌اند که دست‌کم سه تانک روسی در مناطق شرقی اوکراین در عملیات نظامی شرکت دارند. پیشتر آرسن آواکف، وزیر کشور اوکراین گفته بود که خودروهای زرهی روسی در اختیار جدایی‌طلبان قرار گرفته‌اند.

ادامه تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل

امروز (جمعه) مسئولان حقوق بشر اوکراین و روسیه با یکدیگر دیدار خواهند داشت. موضوع محوری این دیدار رعایت حقوق بشر در "مناطق جنگی" از هر دو سو است.

همزمان لامبرتو زانیر، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری در اروپا از طرف‌های درگیر خواست که "هر چه سریع‌تر با آتش‌بس موافقت کنند تا زمینه‌ای مناسب برای گفت‌وگو و مذاکره فراهم شود."

پترو پوروشنکو گفت‌وگو با جدایی‌طلبان را منتفی ندانسته، اما آن را مشروط به زمین نهادن سلاح ‌از سوی جدایی‌طلبان کرده است.

جدایی‌طلبان از روسیه خواسته‌اند که "نیروهای حافظ صلح" به شرق اوکراین اعزام کند. جدایی‌طلبان مسلح که طرفدار روسیه هستند بار دیگر تکرار کردند که از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهند کرد و امیدوارند که با "کمک ارتش روسیه از خونریزی بیشتر جلوگیری کنند." تاکنون ده‌ها تن در نبردهای مختلف میان جدایی‌طلبان و ارتش اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند.

انتهای پیام

کد N334124

وبگردی