آفتاب

آمریکا ده‌ها زندانی خارجی را از افغانستان منتقل کرد

آمریکا ده‌ها زندانی خارجی را از افغانستان منتقل کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا، کنگره را از بازگرداندن ده‌ها زندانی خارجی به کشورهایشان مطلع کرد. این افراد در یک زندان تحت کنترل آمریکا در افغانستان زندانی بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج شنبه خطاب به اعضای کنگره مطرح شد و شامل یک زندانی فرانسوی، یک کویتی و 10 پاکستانی می‌شود.

حال تنها 38 زندانی غیرافغان در این زندان افغاستان باقی مانده‌اند که در ماه های گذشته تعداد آنها حدود 50 تن بود. این اقدام گام کوچکی محسوب می شود اما در راستای اهداف دولت اوباما برای تعطیل کردن تاسیسات نظامی در ولایت پروان افغانستان و زندان گوانتانامو است.

مقام های آمریکایی سال گذشته کنترل صدها زندانی افغان را به دست دولت افغانستان سپردند و برخی از زندانیانی که همچنان در ولایت پروان مانده اند، در کنار 150 زندانی از گوآنتانامو، برای بازگرداندن به کشورهایشان "بسیار خطرناک" محسوب می شوند. با این حال هیچ یک از آنها تا به حال متهم نشده اند.

استرداد این زندانیان در حالی انجام شده است که دولت اوباما به دلیل اقدام اخیر خود برای معاوضه بو برگدال، تنها اسیر آمریکایی در افغانستان با پنج زندانی طالبان در گوآنتانامو تحت فشار قرار گرفته است. این زندانی آمریکایی برای پنج سال تحت بازداشت نیروهای طالبان بود.

انتهای پیام

کد N333987

وبگردی