آفتاب
نماینده مردم خاش در مجلس:

برنامه‌های توسعه روستایی، جزئی از برنامه‌های توسعه کشورها محسوب می‌شوند

برنامه‌های توسعه روستایی، جزئی از برنامه‌های توسعه کشورها محسوب می‌شوند

نماینده مردم خاش در مجلس گفت: برنامه‌های توسعه روستایی، جزئی از برنامه‌های توسعه کشورها محسوب می‌شوند که برای دگرگون‌سازی ساخت اجتماعی-اقتصادی جامعه روستایی بکار می‌روند.

حمیدرضاپشنگ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، بیان کرد: اینگونه برنامه‌ها را که دولت‌ها در مناطق روستایی پیاده می‌کنند، دگرگونی اجتماعی براساس طرح و نقشه نیز می‌گویند.

وی افزود: این امر در میان کشورهای جهان سوم که دولت‌ها نقش اساسی در تجدید ساختار جامعه به منظور هماهنگی با اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی به عهده دارند، مورد پیدا می‌کند.

پشنگ تصریح کرد: توسعه روستایی را نیز می‌توان عاملی در بهبود شرایط زندگی افراد متعلق به قشر کم‌درآمد ساکن روستا و خودکفاسازی آنان در روند توسعه کلان کشور دانست.

وی گفت:در گذشته بعضی مدیران و سیاست‌گذاران امر توسعه، صرفا بر ”توسعه کشاورزی“ متمرکز می‌شدند که امروز نتایج نشان داده است که توسعه روستایی صرفاً از این طریق محقق نمی‌شود.

نماینده مردم خاش گفت: روستا جامعه‌ای است که دارای ابعاد اجتماعی مختلف است و نیازمند توسعه همه‌جانبه (یعنی توسعه روستایی) است نه صرفاً توسعه کسب‌ و کار و نظامی به نام ”کشاورزی“. هرچند باید گفت که از طریق توسعه کشاورزی موفق نیز الزاما توسعه روستایی محقق نمی‌شود. چون اولا فواید توسعه کشاورزی عاید همه روستاییان نمی‌شود، دوما افزایش بهره‌وری کشاورزی باعث کاهش نیاز به نیروی انسانی می‌شود و این خود باعث کاهش اشتغال روستاییان و فقر روزافزون آنان و مهاجرت بیشتر به سمت شهرها می‌شود.

وی افزود: در چند سده اخیر و با رشد پرشتاب صنعت و فناوری در جهان، عقب‌ماندگی مناطق روستایی بیشتر مشخص است. از آن‌جاییکه عموما روستاییان نسبت به شهرنشینان دارای درآمد کمتری هستند و از خدمات اجتماعی ناچیزی برخوردارند، اقشار روستایی فقیرتر و آسیب‌پذیرتر محسوب می‌شوند که بعضا این امر منجر به مهاجرت آنان به سمت شهرها نیز می‌شود.

انتهای پیام

کد N333971

وبگردی