آفتاب

استقبال اوباما از همکاری امنیتی با استرالیا

استقبال اوباما از همکاری امنیتی با استرالیا

اوباما با تمجید از استرالیا به عنوان شریک نظامی مورد اعتماد این کشور، گفت که همکاری استرالیا با آمریکا راه را برای حضور بیشتر آمریکا در منطقه آسیا- اقیانوسیه فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما پس از نشست یک ساعته خود با تونی آبوت نخست‌وزیر استرالیا که از اوباما به علت همکاری‌ عمیق‌تر با آمریکا در حوزه آسیا- اقیانوسیه قدردانی کرد گفت: استرالیا یک هم‌پیمان قابل اعتماد برای آمریکا است.

این نخست‌وزیر سفر آبوت به کاخ سفید از زمان پیروزی وی در انتخابات ماه سپتامبر است.

اوباما و آبوت همچنین درخصوص مسائل امنیت جهانی، حضور کشورهایشان در پیمان تجارت آزاد پیشنهادی فراتر از منطقه اقیانوسیه و درگیری‌های دریایی میان چین و همسایگان جنوب شرق آسیا در دریای چین جنوبی بحث و گفت‌وگو کردند.

اوباما گفت: روشن است که آمریکا و استرالیا روابط تجاری گسترده‌ای با چین دارند و ما هردو بر این باوریم که رشد چین حائز اهمیت است. اما مساله‌ای که حائز اهمیت است این است که همان‌طور که حضور چین به عنوان یک قدرت جهانی مهم است و این مساله همچنین کمک می‌کند تا کشورها به حقوق و هنجارهای بین‌المللی پایبند بمانند.

اوباما گفت که وی و آبوت موفق به بهبود در روابط نظامی میان دو کشور شده‌اند که به آمریکا امکان "حضور گسترده‌تر در سراسر این منقطه مهم از جهان" را داده است.

اوباما افزود که دولت استرالیا در زمان آبوت بودجه دفاعی خود را افزایش داده است.

جی‌ کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت که دو طرف در مذاکرات خود در خصوص تغییرات آب‌وهوا بحث کرده‌اند و اوباما تاکید کرده کشورها باید سیاست آب و هوای جاه‌طلبانه‌ای را به عنوان پایه‌ای برای یک رویکرد بین‌المللی قوی در پیش بگیرند.

وی افزود که اوباما بر این باور است که مساله تغییرات آب‌وهوا باید در نشست گروه بیست در ماه نوامبر که در استرالیا برگزار خواهد شد مطرح شود.

انتهای پیام

کد N333883

وبگردی