آفتاب
اختری در گفتگو با مهر؛

فرهنگ مهدویت برای رسیدن انسان به کمال است/ انتظار آرزومندی برپایی حکومت الهی بر روی زمین است

فرهنگ مهدویت برای رسیدن انسان به کمال است/ انتظار آرزومندی برپایی حکومت الهی بر روی زمین است

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: مسئله مهدویت برای انتظار کشیدن  تحقق آرمانهای همه انبیاء خدای متعال و به وجود آمدن جامعه انسانی صالح و شایسته و رسیدن به انسان به کمال خودش است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اهمیت توجه به مهدویت در شرایط کنونی کشور و جهان گفت: مسئله انتظار ظهور حضرت حجت(عج) و اساس مسئله مهدویت به عنوان آرزومندی و انتظار برای حکومت الهیه بر روی زمین است و برای انتظار کشیدن تحقق آرمانهای همه انبیاء خدای متعال و به وجود آمدن جامعه انسانی صالح و شایسته و رسیدن به انسان به کمال خود است.

وی افزود: بر حسب روایات ما حضرت، وقتی ظهور می کنند با راهنمایی کردن انسانها به سعات نهایی و با آموزاندن همه انسانها به علوم الهیه ای که در اختیار ایشان است؛ انسان رشد پیدا می کند و به کمال خودش می رسد. انسان امروز از لحاظ علم بسیار نقص دارد یعنی تا تحقق تمام علوم و معارف و دانشی که بشر باید به آن دست پیدا کند آن روز تحقق پیدا می کند. اما اینکه حالا این مسئله در یک مرحله سریع یا در یک برهه چند ماهه انجام می گیرد قابل پیش بینی نیست؛ زیرا یک امر بسیار مافوق تصور بشری است و علم و آگاهی ما نمی تواند به آن دست پیدا کند. اما در کل اینجوری است که تمام علوم و معارفی که بشر در عمر بشری خودش باید به آن آگاهی برسد این آگاهی و شناخت این معرفت برای انسان در آن روز کامل خواهد شد. یعنی همان که خداوند متعال در قرآن درباره خلقت حضرت آدم(ع) و جانشینی او در زمین فرموده که من همه علوم را به آدم دادم. آن، همه علوم در آن زمان آشکار می شود.  

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه حدی را که انسان باید به آن دست پیدا کند آن روز بشر پیدا می کند، اظهارداشت: لذا آرزومندی برای یک روزگار روشن و یک جامعه علمی و جامعه دانشی که با ارزش های علمی و دانشی آن جامعه تجسم پیدا می کند یعنی آرزو برای یک جامعه برتر برای یک جامعه روشن و جامعه ای که اصلاً نظیری برای او نمی توان هم از نظر عدالت هم از نظر مهر و محبت هم از نظر احیای کلیه ارزشها تصور کرد. لذا از نظر ما انتظار چنین زمان و دوره و روزگاری به انسان، امید و نشاط و راه می دهد برای اینکه این انسان درجا نزند و همواره در حال رشد و تکاپو باشد؛ آنرا دنبال کند تا بوجود آید. بهینه سازی کند و خودش و جامعه خودش را بسازد ؛ لذا این اندیشه هم جامعه فعلی انسان معتقد را و جامعه با شناخت این باور را می تواند یک جامعه شایسته و برتر  قرارش دهد هم او را ترغیب و تشویق کند و او را برای یک جامعه روشنتر و برتر از آنکه امروز داریم فکر می کنیم پیش ببرد.

اختری تصریح کرد: این اندیشه در انسان و در جامعه مقابله با فساد و تباهی و آلودگی و گناه و ارزشهای غیر اخلاقی را دنبال خواهد داشت. یعنی جامعه ای خواهد بود که هم خودش شایستگی های خودش را ایجاد می کند و هم با ناشایستگی ها رویارویی می کند و هم برای دعوت و فراخوانی و به اصطلاح تبلیغ برای شایستگیها برای بشر امید می دهد که اگر امروز بشریت را بتوانیم آگاه کنیم به اینکه چه چیزی در انتظار بشریت است قطعا بشر مسیر خودش را عوض می کند. الان راهزنهایی مسیر بشر را گرفته اند و بشر را به بیراهه می برند اگر بشر بتواند از آینده روشن خود، آگاه شود قطعا با بیراهه رفتنها مقابله می کند و در مسیر هدایت الهیه قرار می گیرد.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در مورد اینکه چرا باید سالروز تولد امام زمان(عج) را هر ساله بهتر و شایسته تر برقرار کنیم، هم گفت: زیرا انسان دنبال کمال و شایستگی و به دست آوردن درجات برتر است وقتی این خصوصیت در انسان وجود دارد که «إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقيهِ» انسان همواره دنبال این است که تا به خدا برسد به آنجایی که تمام معنویت را تحقق ببخشد و بتواند به همه آرمانهای الهی و کمال خودش دست پیدا کند. وقتی که این انسان در فکر این است روزی که شخصیتی که ما را به آنجا خواهد رساند به دنیا آمده برای ما این روز برترین روز و بسیار مبارک است که خداوند بشریت را به این نعمت بزرگ متنعم کرده و منت بر بشر گذاشته؛ ما هم خوشحال هستیم که در چنین روزی عشق و علاقه و مودت و ارادت خودمان را به آن حضرت و پیشوایی که باید نجاتمان دهد و نجاتگر ماست به آن فکر کنیم و به او بیندیشیم، فلذا این روز را گرامی میداریم و جشن می گیریم و بسیار ارزشمند تلقی می کنیم برای اینکه تلاش می کنیم خودمان را به حضرت نزدیک کنیم و هم جامعه را دعوت کنیم.

وی افزود: به معنای دیگر با احیا و بزرگ شماری این روز برگزاری این جشنها و اجتماعات بزرگ، زمینه موقعیت و فرصتی پیش می آورد که بتوانیم به اهدافی که صاحب این روز دارد برسیم و آن اهداف را دنبال کنیم و آن ارزشهایی که باید تحقق پیدا کند در جامعه مطرح کنیم تا اینکه امیدوار شویم به چنین روز بسیار درخشان و اینده بسیار روشن و برجسته که تمام شایستگیها در آن تحقق پیدا می کند.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مورد اینکه کارهایی که لازمه گرامی داشتن سالروز تولد امام زمان(عج) می باشد چیست یعنی بهترین راه گرامیداشت این روز چیست، یادآورشد: همین چراغانی کردنها، جشن گرفتنها و این علائم شادمانی که مردم نشان می دهند اینها نمایشی از آن عشق و علاقه و ارادت به ساحت مقدس امام عصر(عج) است. این مسئله بسیار ارزشمند است که هم انسان در خانه خودش هم در جامعه خودش یعنی فردای و جمعی کوشش کنیم همه این روز را به عنوان روز عید و روز شادمانی و نزول برکات خداوند متعال و تحقق آن وعده الهی در تولد شخصیتی که تمام انبیاء منتظر ظهورش هستند تا آرمانهای آنها را تحقق بخشد گرامی بداریم. شادمانی واقعی شادمانی این روز است و شادمانی بقیه روزها اعتباری است.

وی تصریح کرد: همین شادمانی عامل بسیار مؤثری در شناخت هدفی و در آشنا نمودن نسلها به امامت و ولایت است که خود به خود احساسی که در شب ولادت امام عصر(عج) داریم و شیرینی و شربت و شکلات پخش می کنیم و یا به خانه می بریم فرزندان ما نام امام زمان(عج) را می شنوند و این روز در روح و روان آنها تأثیر می گذارد که آنها را علاقه مند و دلبند به امام بزرگوار می شوند. همین طور هم در جامعه اکثر ما اولین باری که نام امام عصر(عج) را شنیدم در همین جشنها بود.

حجت الاسلام اختری در مورد اینکه چگونه می توان فرهنگ مهدویت را در جهان گسترش داد، هم عنوان کرد: برگزاری جلسات سخنرانی و تشکیل جلسات مولودی خوانی و برپایی همایشهایی درباره فرهنگ مهدویت در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و پاسخ دادن به شبهات در سراسر کشور و در کشورهایی که مراکز دینی دارند و روشنگری درباره امامت و ولایت و نقش مبارک امام زمان(عج) در جهان، اینها می تواند در توسعه و گسترش فرهنگ مهدویت در جهان مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) و پیروان اهل بیت(ع) در سراسر جهان یک روز یا چند روز را برای این منظور تدارک می بینند و همه مؤسسات اهل البیتی در جهان برنامه های مختلفی در این روز دارند. البته باید از طریق رسانه ها و کانالهای مختلف تلویزیونی و ماهواره ای و استفاده از اینترنت و پایگاه های اطلاع رسانی با ارائه مطالب و معارف اهل البیت(ع) به خصوص درباره وجود مقدس امام زمان(عج) حقیقت ظهور روشن شود و به شبهات پاسخ داده شود.

کد N333743

وبگردی