آفتاب

یک استاد دانشگاه:انتخاب روحانی بر اساس مصلحت اندیشی فردی و نگرانی از شرایط موجود بود

یک استاد دانشگاه:انتخاب روحانی بر اساس مصلحت اندیشی فردی و نگرانی از شرایط موجود بود

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به شرایط بحرانی کشور در دوران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: مردم براساس مصلحت اندیشی فردی روحانی را به عنوان رئیس جمهور برگزیدند.

سعید معیدفر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته محصول یک نگرانی عمومی در جامعه نسبت به وضعیت ایران در نظام بین‌المللی بود، اظهار کرد: در آن دوره اجماع جهانی علیه کشور ایجاد شد و بیم آن بود که در ادامه آن روند ما را وارد شرایطی غیر قابل بازگشت کند.

وی افزود: بنابراین مصلحت اندیشی فردی در جامعه به وقوع پیوست و افراد بدون این که یک جریان اجتماعی بتواند آنها را هدایت کند، رای خود را به آقای روحانی دادند. البته که جامعه تحت تاثیر هشدارهای افرادی که در جامعه مقبولیت داشتند قرار گرفت وجامعه از بین نامزدهای مختلف به سمت کسی رفت که کشور را به یک شرایط نسبتا آرام بازگرداند.در عین حال مردم به این دلیل در انتخابات شرکت کردند که بیم آن داشتند در صورت عدم مشارکت روندهای گذشته استمرار یابد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یک انتخابات ویژه بود، اظهار کرد: با وجود این که جریان های اجتماعی یا مشارکت حزبی فعالی در آن دوره شکل نگرفت، اما نگرانی‌های بسته مردم از تصمیمات بحران ساز موجب شد تا مردم تصمیم بگیرند روند‌های اداره‌ی کشور را تغییر دهند و بنابراین مصلحت فردی در کنار مصلحت جمعی قرار گرفت.

وی با بیان این که مردم ثابت کرده اند که در مواقع لزوم بر اساس مصلحت فردی اقدام می‌کنند، خاطر نشان کرد: تصمیم مردم در هدفمندی یارانه‌ها تصمیمی مشترک و واحد بود. مردم به دولت جدید علاقه و اعتماد دارند و آن را نسبت به دولت گذشته با ثبات تر و پایدارتر می‌دانند. اما جریان‌های مقابل دولت منافع ملی را نادیده گرفتند و به این دولت هجمه وارد کردند، بنابراین در این موقعیت مردم با ثبت نام برای دریافت یارانه این پیام را به مسئولان جامعه دادند که هنگامی که مسئولان منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند و برای حفظ آن منافع گامی بر نمی‌دارند پاسخ جامعه هم منفی خواهد بود. در واقع مردم به مسئولان گفتند ما زمانی با شما خواهیم بود که شما هم به منافع ملی توجه کنید.

معیدفر درادامه با بیان این‌که دولت نگرانی‌های عمومی مردم در عرصه‌ی بین‌المللی را برطرف کرده و بازخورد مثبت آن را دریافت کرده است، اظهار کرد: با این وجود دولت در عرصه‌ی داخلی و در مقابل کسانی که متولی شرایط بحرانی گذشته هستند، آنطور که باید اقدام نکرده و به همین دلیل نوعی نارضایتی در میان مردم نسبت به سیاست‌های داخلی دولت ایجاد شده است. در واقع دولت نتوانست در نظام اداری و اجرایی کشور تغییرات عمده‌ای ایجاد کند.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین با اشاره به این که با ادامه این روند‌ها نگرانی‌های مردم برطرف نشده و فسادهای گسترده به دلیل سوء مدیریت‌ها ادامه خواهد داشت خاطر نشان کرد:‌ وقتی عقبه‌ی اجتماعی دولت مشاهده کند که مسببان بحران‌های موجود همچنان بر سر کار هستند به تدریج به اعتماد آنهاخدشه وارد می‌شود و سوء مدیریت‌ها و فسادها هم می‌تواند به عقبه اجتماعی دولت آسیب وارد کند.

وی افزود: البته دولت نباید وارد مناظره شود، ولی باید تصمیمات خود را قاطعانه اتخاذ کند و به خاطر مصلحت آندیشی مانع از تغییراتی که موجب بهبود شرایط جامعه می‌شود ، نشود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بسیاری از تصمیمات دولت نهم و دهم که فاقد وجاهت قانونی و علمی بوده، موجب شده که منافعی را متوجه عده‌ای بکند و همین عده برای آنکه منافعشان دچار خدشه نشود اجازه نمی‌دهد که روند‌های اداره‌ی کشور اصلاح شود. امروز دولت می‌خواهد این روند‌ها را تعدیل کند، اما با ممانعت این عده روبرو می شود.

معیدفر در پایان افزود: پاشنه آشیل دولت ادامه همین روند‌هاست. دولت باید بداند که همان مسیری که کشور را به بحران رساند را نباید ادامه دهد و دولت باید تحت تاثیر منافع عده‌ای که در دولت و سایر دستگاه‌های کشور نفوذ کردند قرار نگیرد و بر اساس خواست عمومی مردم تغییرات را سرعت بخشد.

انتهای پیام

کد N333649

وبگردی