آفتاب
منتخب اخبار استانها:

گیاهان بر کتیبه های نقش رستم روییدند/ برخورد قطارمسافربری تهران – مشهد به یک قطار باری

گیاهان بر کتیبه های نقش رستم روییدند/ برخورد قطارمسافربری تهران – مشهد به یک قطار باری

گروه استان ها- خبرگزاری مهر: گیاهان بر کتیبه های نقش رستم روییدند، برخورد قطارمسافربری تهران – مشهد به یک قطار باری، بازدید مشاور اوباما از دانشگاه ادیان و مذاهب قم و جدال پدیده های جوی در آسمان لرستان از مهمترین اخبار استانهای مهر طی این هفته بود.

گیاهان بر کتیبه های نقش رستم روییدند/ تخریب خاموش بنا

گیاهان مختلفی بر روی سازه ها و کتیبه های محوطه تاریخی نقش رستم در حال رویش هستند که این رویش ها باعث تخریب خاموش و مداوم بنا می شود.

محوطه تاریخی نقش رستم در فاصلهٔ 6 کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد.

این اثر شامل آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و آثار مختلف دیگری است.

یکی از نکاتی که همواره این آثار سنگی تاریخی را مورد خطر جدی قرار داده رویش گیاهان در این سازه هاست که باعث می شود در طول زمان تخریبهای جدی متوجه این آثار ارزشمند شود.

رویش گیاهان در کتیبه ها و نقش برجسته نقش رستم باعث شده ترکهای مشهودی در این بناها ایجاد شود که کارشناسان عقیده دارند این گیاهان آسیبهای جدی را به بنا وارد می کند.

برگزاری اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی خزر در رامسر

سی و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در رامسر آغاز شد.

سی و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر صبح چهارشنبه در سالن اجتماعات هتل جدید رامسر آغاز شد.

در این اجلاس کارشناسان و مسئولانی از کشورهای ایران ، آذربایجان ، روسیه ، ترکمنستان و قزاقستان حضور دارند.

این نشست در چارچوب اجلاس های دوره ای میان کشورهای ساحلی دریای خزر و در سطح نمایندگان ویژه و معاونان وزرای امور خارجه آغاز شد و با توجه به اینکه قرار است چهارمین اجلاس سران خزر پاییز امسال در آستراخان روسیه برگزار شود ، دستور کار این اجلاس تهیه مقدمات و نهایی سازی اسناد اجلاس روسای جمهور کشورهای ساحلی است.

اقدامات غیرکارشناسانه عامل تخریب و ذوب شدن کابل های برق پل جهان آرای خرمشهر

رئیس شورای شهر خرمشهر عدم بازرسی و اقدامات غیرکارشناسانه در گذشته را عامل تخریب پل شهید جهان آرای خرمشهر و سوختن و ذوب شدن کابلهای برق این پل عنوان کرد.

سید جواد ادریس پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در سالهای اخیر رها شدن و عدم رسیدگی به پل شهید جهان آرای خرمشهر که مدت زیادی از ساخت آن نمی گذرد متأسفانه شاهد خرابی هایی در قسمت درزهای انبساطی و اعتراض و درخواست مردم در زمینه تعمیر خرابی های آن بوده ایم.

وی افزود: در این خصوص شورا و شهرداری با پیگیری های لازم و پس از تنظیم لایحه و تصویب در شورا برای تعمیر این پل اقدام کرده اند.

رئیس شورای شهر خرمشهر گفت: در حین تعمیر پل شاهد عدم تدبیر مسئولان وقت در زمینه نگهداری درست و کارهای غیر کارشناسانه بر روی پل و تخریب تدریجی آن بودیم که اگر کارهای غیر کارشناسی در گذشته انجام نمی شد اکنون پل این مشکل را نداشت و این همه هزینه را متقبل نمی شدیم.

جدال پدیده های جوی در آسمان لرستان/ نبرد غبار و رگبار با چاشنی وزش باد شدید

در حالیکه طی دو روز اخیر آسمان لرستان چهره آبی به خود نگرفته است، همچنان ریزگردها با کمک جریان باد به سلطه خود در آسمان استان ادامه می دهند.

وقوع پدیده گرد و غبار طی 48 ساعت گذشته در استان لرستان موجب استمرار آلودگی هوای استان شده است به طوریکه از ظهر امروز با آغاز وزش باد شدید در اغلب شهرستانهای استان گرد و خاک شدت بیشتری به خود گرفته است.

این در حالیست که مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیر کل محیط زیست استان لرستان در حال حاضر میزان ذرات معلق در هوای استان به 300 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

بازگیر که با خبرنگار مهر گفتگو می کرد، با یادآوری اینکه استاندارد ذرات معلق در هوای 150 میلکروگرم بر مترمکعب است، شرایط هوای استان در حال حاضر را بسیار ناسالم اعلام کرد.

گرد و غبار دو روزه آسمان لرستان از ظهر امروز با وقوع پدیده های جوی مختلف تعدیل یا افزایش یافته است به طوریکه در برخی شهرستانها با وقوع پدیده رعد و برق از غلظت ذرات معلق در هوا کاسته شده و در برخی دیگر از شهرستانها باد شدید ذرات گرد و خاک را با خود به جاهای مختلف می برد.

در خرم آباد برای دقایقی گرد و غبار، نم نم باران و وزش باد شدید آسمان استان را به هم ریخت و هم اکنون پدیده غالب در مرکز استان وزش باد است.

فعالیت غیرقانونی مجدد واحدهای شن وماسه در بشار/ دستگاههای متولی کوتاهی کردند

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: فعالیت غیرقانونی مجدد تمامی واحدهای شن و ماسه در حاشیه رودخانه بشار آغاز شده است.

حسین کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هم اکنون تمام واحدهای تولید شن و ماسه حاشیه رود بشار به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: کارگروه سیل و طغیان رودخانه از سال 83 با توجه به برداشت های صورت گرفته هرنوع برداشت را ممنوع کرد و مجوزی برای برداشت ارائه نداد با این حال این کارخانه ها به صورت شبانه اقدام به برداشت شن و ماسه از حریم رودخانه می کردند.

کاظمی تغییر مرفولوژی، اکولوژی، پایین افتادن کف بستر رودخانه و تخریب تاسیسات و ابنیه فنی کنار رودخانه همچون پل ها و خطوط انتقال آب و گاز را از جمله خسارتهای وارد شده به رود بشار دانست و گفت: میزان خسارت به این رودخانه بسیار زیاد بوده و به هیچ وجه قابل جبران نیست.

وی تاکید کرد: کاهش 4.5 متری سطح رودخانه و در معرض خطر ریزش قرار گرفتن سه پل ورودی شهر یاسوج و مختار از دیگر تبعات برداشت بستر رودخانه از سوی این واحدهاست.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این واحدهای شن و ماسه پس از مدتی تعطیلی هم اکنون به صورت غیر قانونی و بدون داشتن مجوز از نهادهایی همچون محیط زیست، استاندارد، صنعت و معدن و تجارت و آب منطقه ای فعالیت می کنند.

بازدید مشاور اوباما از دانشگاه ادیان و مذاهب قم

مشاور امور دینی رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به شهر قم و بازديد از دانشگاه اديان و مذاهب با رئیس دانشگاه، به بحث و تبادل نظر پرداخت.

جوئل هانتر، که ریاست تیم اعزامی کشیش‌های آمریکایی به ایران را برعهده داشت گفت: به زودی گزارشی از سفر به ایران و شهر قم به «باراک اوباما» ارائه خواهد کرد.

«هانتر» که یک کشیش ارشد از کلیسایی در فلوریدا است به کشور خود آمریکا بازگشته اعلام کرد که علما و رهبران دینی ایران از آنها برای حضور در کنفرانسی دعوت کرده بودند.

به گفته هانتر،‌ کنفرانس «جهان عاری از خشونت افراط‌گرایی از چشم‌انداز ادیان ابراهیمی» که روز 25 ماه مه (4 خردادماه) در تهران برگزار شد، بهانه این سفر بود.

هانتر تصریح کرد که در صدد است گزارشی از سفر به ایران که شامل سفر به شهر مقدس قم نیز بود، به اوباما ارائه کند.

این کشیش آمریکایی ضمن تأکید بر این که سفر به ایران برایش ارزش داشته گفت:«این بخشی از پیشرفت است که ما می دانیم به دلیل برگزاری چنین گفتگوهایی توسط افراط‌گرایان مورد انتقاد قرار می‌گیریم. ما بر این باوریم که این سفر ارزش خطر کردن داشت زیرا اگر کشورها و حتی جامعه مذهبی با یکدیگر وارد گفتگو نشوند، به پیشرفت نمی‌رسیم.»

برخورد قطارمسافربری تهران – مشهد به یک قطار باری/ مصدومان به بیمارستان دامغان منتقل شدند

قطار مسافربری تهران – مشهد در استان سمنان با یک قطار باری برخورد کرد.

این قطار مسافربری هنگام ورود به ایستگاه امروان در نزدیکی دامغان استان سمنان با یک قطار باری که داخل ایستگاه متوقف بود، برخورد کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری سمنان ضمن اشاره به برخورد قطار مسافربری تهران - مشهد مقارن ساعت 23 پنجشنبه در ورودی ایستگاه امروان دامغان، گفت: این حادثه یک کشته و 20 مجروح برجای گذاشت.

احمد طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه قطار عادی مسافربری شماره 324 که ساعت 17 تهران را به قصد مشهد ترک کرده بود در زمان ورود به ایستگاه امروان نرسیده به دامغان واقع در اداره کل راه آهن شمالشرق کشور با یک قطار باری متوقف شده در ایستگاه برخورد کرد، افزود: خوشبختانه قطار باری که حمل کننده سوخت بوده در آن لحظه خالی بوده است.

وی با بیان اینکه این قطار 340 مسافر داشته و متاسفانه یک مرد در این سانحه کشته شده، افزود: 20 نفر از هموطنانمان در این برخورد مجروح شدند.

محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز عبور از چراغ قرمز در ورود به ایستگاه با سرعت غیرمجاز و تغییر مسیر و اعلام اشتباه مسئول کنترل ایستگاه را علت اصلی وقوع سانحه قطار تهران- مشهد اعلام کرد.

وی همچنین گفت: چهار نفر شامل مسئول کنترل ایستگاه، مسئول کنترل ناحیه، لوکوموتیوران و کمک لوکوموتیوران از کار معلق شدند تا پرونده آنان در تخلفات اداری رسیدگی شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: سه تن از مدیران از جمله معاون اداره کل راه آهن شمالشرق، رئیس اداره سیر و حرکت و رئیس اداره ایمنی این ناحیه برکنار شدند و تنزل درجه و توبیخ کتبی درج در پرونده جزای دیگر رؤسای ادارات مرتبط بود.

پورسید آقایی همچنین در این رابطه ادامه داد: مدیرکل راه آهن شمالشرق شخصا به صورت داوطلبانه و به دلیل کوتاهی کارکنان تحت امرش استعفا داد که با این استعفا نیز موافقت شد.

افكن چاه در راسته بازار بزرگ قزوين مغازه‌داری را به کام خود کشید

افكن چاه در راسته پيه فروشان بازار بزرگ قزوين، مغازه داري را به كام خود كشيد و درتلي ازخاك مدفون كرد.

در اثر این سانحه نیروهای آتش نشانی بلافاصله در محل حاضر شدند و با کمک عوامل شركت آب وفاضلاب قزوين، اورژانس و نيروي انتظامي و با در اختيار قراردادن محوطه افكن، تلاش خود را برای بيرون كشيدن فرد مغازه دار آغاز كردند.

نيروهاي آتش نشاني بلافاصله اقدام جانبي خود را آغازكرده و با آوردن تيرآهن و عمودسازي كار فرو بردن لوله آب بزرگ را در دستور كار قراردادند تا نيروهاي امدادي به درون چاه رفته و مغازه دار را از زیر تل خاك بيرون آوردند.

سید علی شفيعی، مديرعامل سازمان آتش نشاني قزوین كه از لحظات وقوع حادثه در محل حاضرشده است در این باره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به ريزش خاك از يك سو و گازهاي متصاعد شده درون چاه احتمال زنده ماندن فرد منتفي است اما تمام تلاش خودرا برای امداد رسانی انجام می دهیم.

خشكسالي 30 درصد قناتهای بشرویه را با کمبودآب مواجه کرده است

مدير جهاد كشاورزي بشرویه گفت: امسال خشكسالي 30 درصد قنوات بشرویه را با کمبود آب و 15 درصد را خشک کرده است.

علي شفيعي یکشنبه شب در جمع خبرنگاران با توجه به خشكسالي هاي اخير و كمي بارندگي اظهار کرد: متاسفانه شاهد خشك شدن بيش از چند رشته قنات و بازدهي كمي آب اين قنوات در مناطق مختلف شهرستان شده ایم.

وی با بیان اینکه متاسفانه قهر طبيعت و پديده خشكسالي به بشرویه نیز رسیده است، افزود: در این شهرسان 300 رشته قنات وجود دارد که به دلیل خشکسالی 30 درصد قنوات با كمي آب و 15 درصد نيز خشك شده اند.

شفیعی همچنين افزود: در ساليان گذشته به همت جهادگران عرصه كشاورزي تعداد 46 رشته قنات مرمت و كول گذاري شد كه بالغ بر 800 ميليون تومان اعتبار برای این امر هزینه شده است.

یک بانوی دیگر در سیستان و بلوچستان مسئولیت دولتی گرفت

در ادامه انتصاب و به کارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی یک بانوی دیگر در سیستان و بلوچستان به‌عنوان مدیر گمرگات استان معرفی شد.

طاهره هامون نورد صبح یکشنبه طی مراسمی در تالار اجتماعات موزه جنوب شرق در زاهدان با حضور مشاور عالی رئیس گمرکات ایران به عنوان ناظر گمرکات جدید سیستان و بلوچستان معرفی و منصوب شد.

از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون بیش از 5 بانوی سیستانی و بلوچ در پست‌های فرمانداری، معاون استاندار، شهردار و مدیریت مراکز بهداشتی به کار گیری شده است.

در این انتصابات سامیه بلوچ زنی به عنوان نخستین بانوی بلوچ و اهل سنت به عنوان شهردار شهرستان راسک در جنوب سیستان و بلوچستان و  زهرا اربابی یکی از بانوان سیستانی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شدند.

همچنین به دنبال انتصابات بانوان در پست های مدیریتی رابعه اربابی به عنوان رییس مرکز بهداشت شهرستان فنوج در جنوب استان  و حمیرا ریگی به عنوان نخستین فرماندار زن در شهرستان قصر قند در سیستان و بلوچستان بر مسند مسئولیت تکیه زدند.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین معصومه پرندوار را در ابتدای سال جاری به عنوان فرماندار شهرستان مرزی هامون در شمال این استان معرفی کرد و صبح امروز طاهره هامون نورد به عنوان ششمین بانو در سیستان و بلوچستان به عنوان مدیر کل گمرکات استان معرفی و منصوب شد.

باند قاچاق اسلحه در جیرفت منهدم شد/ دستگیری چهار قاچاقچی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت از انهدام باند قاچاق اسلحه و دستگیری چهار نفر در شهرستان جیرفت خبر داد.

مجید رستمی شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی عملیاتی که با دستور دادستان جیرفت صورت گرفت ماموران اطلاعاتی این شهرستان موفق به شناسایی و انهدام یک باند قاچاق سلاح در شهرستان جیرفت شدند.

وی ادامه داد: اعضای این باند نیز که چهار نفر بودند در ورودی شهر و قبل از توزیع سلاح‌های غیرمجاز در چنگال قانون گرفتار و تحویل مقمامات قضایی شدند.

دادستان جیرفت با اشاره به اینکه این باند از عنوان سفرهای خانوادگی و یا خودروی حامل بار برای پوشش قاچاق اسلحه استفاده می‌کردند، تصریح کرد: یکی از افراد این باند که در واقع سرکرده این گروه بود سابقه قاچاق اسلحه را داشته و فرد دیگری از این گروه نیز قبلا اقدام به قلچاق مواد مخدر کرده بود.

2 کشته و مجروح در برخورد 2 موتورسیکلت/ حاضران در صحنه مانع امدادرسانی اوژانس به مصدوم شدند

در پی تصادف دو موتورسیکلت در یکی از روستاهای استان مرکزی حاضران در صحنه با هجوم به پرسنل اورژانس 115 و ضرب و شتم آنها مانع امدادرسانی به مصدوم شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی به خبرنگار مهر گفت: پرسنل اورژانس پس از اطلاع از برخورد دو موتور سیکلت با یکدیگر به محل حادثه اعزام شدند.

محمدعلی غفاری، حامد صداقتی و مهدی حسینی سه سرنشین خودروی پژو پارس که دهم اردیبهشت ماه سال جاری از تهران به بندر چابهار سفر کرده بودند در 60 کیلومتری شهرستان خاش مورد حمله اشرار مسلح قرار گرفتند که در این حمله محمدعلی غفاری جوان 29 ساله تهرانی به دلیل اصابت گلوله به ناحیه سر جان خود را از دست داد و دو سرنشین دیگر ربوده شدند.

با قتل یکی از سرنشینان این خودرو و ناپدید شدن دو تن دیگر در دهم اردیبهشت ماه سال جاری پرونده‌ای در پلیس آگاهی شهرستان خاش تشکیل و تحقیقات پیرامون این حادثه آغاز شد.

رییس پلیس آگاهی سیستان و بلوچستان در گفتگو با مهر در خصوص علت این حادثه اظهار داشت: بررسی صحنه جرم حاکی از شرارت افرادی ناشناس به قصد گروگان‌گیری است.

سرهنگ محسن عطار بیان داشت: کارآگاهان انتظامی تحقیقات گسترده ای را به منظور ردیابی و اطلاع از سرنوشت دو سرنشین این خودرو آغاز کرده‌اند و تمامی سرنخ ها حاکی از آدم ربایی به قصد اخاذی است.

شيوع بيماري لمپي اسكين در گاوداري هاي كردستان/ منشأ بيماري عراق است

مدير كل دامپزشكي كردستان از شيوه بيماري واگيردار لمپي اسكين در گاوداري هاي اين استان طي 10 روز اخير خبر داد.

كامران زيباكردار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه طي 10 روز اخير بيماري واگيردار لمپي اسكين در گاوداري هاي استان كردستان شيوع پيدا كرده است و به همين دليل بايد در اين زمينه اقدامات مراقبتي بهتري از سوي صاحبان گاوداري ها صورت گيرد.

وي ادامه داد: به محض مشاهده اين نوع بيماري در استان كردستان اقدامات و بررسي هاي لازم از سوي دامپزشکی استان صورت گرفت و هم اکنون این بیماری در 24 کانون در شهرستان های سقز، بانه، مریوان، دیواندره و سروآباد مشاهده است.

مدير كل دامپزشكي استان كردستان با بیان اینکه این بیماری از یک هفته گذشته تاکنون پنج راس دام را در اين پنج شهرستان تلف کرده است، گفت: 52 راس دام نیز مشکوک به آلودگی به این بیماری هستند که تاكنون 23 راس آن معدوم سازی شده است و اقدامات كنترلي به صورت جدي در دستور كار قرار گرفته است.

آيت‌الله فشاركي دار فاني را وداع گفت

آيت‌الله فشاركي از استادان برجسته حوزه كه بسياري از شخصيت‌هاي بنام كشور از جمله مقام معظم رهبري در درس وي شركت داشتند، روز چهارشنبه در سن 89 سالگي دار فاني را وداع گفت.

اين مدرس حوزه در چهار علم ادبيات و تاريخ، فقه و اصول، نجوم و تاريخ تبحر داشته و علاوه بر مقام معظم رهبري، بسياري از شخصيت‌هاي حوزوي و سياسي كشور از جمله آيات و حجج اسلام علوي گرگاني، هاشمي رفسنجاني، ري شهري، عبدالمجيد معاديخواه، سيد احمد خاتمي، مرحوم بني فضل، محسني گرگاني، محمدي گلپايگاني، دري نجف آبادي، حسيني بوشهري، صفايي بوشهري و... از شاگردان ايشان به شمار مي‌آيند.

آيت‌الله فشاركي شاگرد مستقيم مرحوم اديب نيشابوري بزرگترين ادبيات دان قرن حاضر و مرحوم سلطاني طباطبايي بودند. ايشان از افراد مورد توجه و شاگردان آيت‌الله العظمي بروجردي و امام خميني بودند.

ايشان در سال 1304 در روستاي فشارك از توابع اصفهان به دنيا آمده و پس از تحصیل علوم جدید به اصفهان عزیمت کرد. آيت‌الله فشاركي سپس به مشهد مهاجرت و در مدرسه نواب اقامت  کردند. ايشان در مدت حضور در جوار بارگاه رضوی، علاوه بر تحصیل فقه و اصول، به تدریس ادبیات عرب پرداختند.

کد N333630

وبگردی