آفتاب

خشم جامعه بین الملل از حملات داعش/ منع رفت و آمد در بغداد

خشم جامعه بین الملل از حملات داعش/ منع رفت و آمد در بغداد

حملات گروه تکفیری داعش به شهرهای عراق، واکنش شدید مراجع دینی و مقامات عراقی و نهادهای جهانی را برانگیخته است. همزمان درگیری های نیروهای ارتش با گروه تروریستی داعش در چندین منطقه با شدت ادامه دارد و در بغداد، منع آمد و شد برقرار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نخست وزیر و مراجع دینی در عراق در بیانیه های مختلف با تاکید بر وحدت مردم عراق، همگان را به همکاری با ارتش برای مبارزه با تروریسم  فرا خواندند .

حملات داعش خشم جامعه بین الملل را برانگیخت
نوری مالکی نخست وزیر عراق در نطقی تلویزیونی حمله تروریست ها را یک توطئه از پیش برنامه ریزی شده دانست و گفت: اختلافات سیاسی عامل اصلی سوء استفاده تروریست ها در حمله به موصل بوده است.
وی از همه عراقی ها خواست با توجه به شرایط حساس کنونی با یکدیگر متحد شوند. نخست وزیر عراق تاکید کرد در مناطق ناآرام ، ارتشی از افراد داوطلب برای مقابله با تروریست ها تشکیل خواهد داد . مجلس عراق هم قرار است امروز در نشست اضطراری، اعلام حالت فوق العاده در کشور را بررسی کند . سید عمار حکیم ، رئیس مجلس اعلاء اسلامی عراق علاوه بر دعوت به حفظ وحدت ، تعقیب قضایی نیروهایی را که عقب نشینی آنان باعث پیشروی های تروریست ها شده است خواستار شد.

حملات داعش خشم جامعه بین الملل را برانگیخت
ابراهیم جعفری ، رئیس جریان اصلاح میهنی عراق هم ، حمایت از نیروهای دولتی را برای همه مردم و گروه های عراق ضروری دانست .

* بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل خواستار همبستگی جهانی با مردم و دولت عراق برای مبارزه با تروریست ها شد.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ضمن محکومیت ربوده شدن یک دیپلمات ترکیه در جریان درگیری های اخیر در شهر موصل عراق، خواستار تلاش همه جانبه کشورهای جهان برای مجازات عاملان این آدم ربایی شد.

" استفان دوجاریک " همچنین به نقل از مسئولان دولت عراق گفت: در پی افزایش درگیری های خشونت آمیز در شهر موصل، هزاران تن از مردم این شهر خانه های خود را ترک کرده و به مناطق امن تر در کردستان عراق گریخته اند.
وی، شمار آوارگانی که در درگیری های اخیر در کشور عراق به شهر اربیل گریخته اند را بیش از 100 هزار تن اعلام کرد
شورای امنیت سازمان ملل نیز در نشست دیشب ، حمله گروه تروریستی داعش به شهر موصل را عامل بی ثباتی در منطقه خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

* ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت  بیانیه شورای امنیت را درباره حوادث اخیر در عراق قرائت کرد.
چورکین افزود در گفتگوی روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره عراق ممکن است درمورد اقدام احتمالی علیه داعش گفتگو شود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است داعش را در فهرست تحریم ها علیه القاعده قرار دهد.
ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل و رئیس شورای امنیت گفت در نشست امروز این شورا درباره عراق ممکن است درمورد اقدام احتمالی علیه داعش گفتگو شود.

* همزمان کاخ سفید نیز بر حمایت از دولت عراق برای مقابله با گروه افراطی دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) تاکید کرد.

* در عراق ، درگیری نیروهای ارتش با گروه تروریستی داعش در چندین منطقه با شدت ادامه دارد . پلیس عراق از درگیری جدید بین نیروهای دولتی و مردمی با تروریست ها در ورودی شمالی شهر سامرا خبر داد. بر اساس گزارش ها ، نیروهای داعش قصد ورود به سامرا را داشتند که با مقاومت ارتش و نیروهای مردمی ناکام ماندند.

درباره تکریت هم خبرها حاکی است ارتش عراق موفق شده است ساعاتی پس از اشغال این شهر توسط داعش ، آن را از دست تروریست ها آزاد کند. نیروهای دولتی عراق همچنین با کمک نیروهای عشایر توانستند شهر بیجی را به طور کامل از وجود افراد داعش پاکسازی کنند.

شهر موصل همچنان در اشغال گروه تکفیری داعش است و اعضای این گروه علاوه بر مراکز اصلی شهر ، سرکنسولگری ترکیه را هم به تصرف درآورده و سرکنسول ترکیه در موصل را به همراه 48 تن از اتباع این کشور گروگان گرفته اند .

* درپی تحولات موصل ، احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه سفر خود را به نیویورک نیمه تمام گذاشت و به کشورش بازگشت . رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز پس از نشست فوری با فرماندهان ارتش و سازمان اطلاعات  اعلام کرد: ترکیه در چارچوب حفظ منافع خود هرکاری که لازم باشد، انجام خواهد داد. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو هم به درخواست ترکیه ، نشستی فوق العاده را به منظور بررسی اوضاع در شمال عراق برگزار کرد .

* در بغداد از دیشب حالت منع آمد و شد برقرار شده است. این وضعیت در حومه بغداد هر شب برقرار خواهد بود، اما در شهر بغداد، در ساعاتی از روز نیز ادامه خواهد داشت.
کد N332385

وبگردی