آفتاب

چین: واشنگتن از تئوری جنگ سرد دست بردارد

چین: واشنگتن از تئوری جنگ سرد دست بردارد

پکن – ایرنا - سخنگوی وزارت دفاع چین با انتقاد از گزارش آمریکا در باره قدرت نظامی چین، گفت: ˈبرخی افراد در واشنگتن نمی خواهند دست از تئوری جنگ سرد بردارند و به دنبال امنیت یک جانبه آمریکا هستندˈ.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، ˈگنگ یان شنگˈ سخنگوی وزارت دفاع چین، گفت: آمریکا در گزارش خود در نقد راهبرد نظامی و مدرن سازی ارتش چین بار دیگر از عبارت های نادرستی مانند ˈتهدید نظامی چینˈ و ˈعدم شفافیت قدرت نظامی چینˈ استفاده کرده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارش سالانه خود به کنگره از قدرت فزاینده نظامی چین ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد: پکن در نشان دادن قوای نظامی خود در خارج از مرزهای ساحلی چین، توان و قابلیتی فزاینده داشته است.

پنتاگون اعلام کرد چین به توسعه و آزمایش انواع موشک های جدید، گسترش حوزه دسترسی نیروی دریایی و نیز تقویت و ارتقای نیروی هوایی خود پرداخته است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد چین در تلاش برای سرمایه گذاری و افزایش قابلیت های نظامی در فضای سایبری، حوزه هوا - فضا و جنگ افزارهای الکترونیکی است.

رادیو بین المللی چین گفت که سخنگوی وزارت دفاع این کشور نسبت به این گزارش پنتاگون واکنش نشان داد و تاکید کرد انتقاد پنتاگون از سیاست پکن در زمینه مساله تایوان، امنیت فضایی و شبکه اینترنت و منطقه استحفاظ هوایی در دریای شرقی چین باعث نارضایتی و مخالفت شدید پکن شده است.

وی گفت: آمریکا در این گزارش چین را متهم به برخورد سخت با مسایل مربوط به حق حاکمیت و حقوق دریایی می کند و آن را منجر به افزایش نگرانی کشورهای منطقه می داند، این در حالی است که واشنگتن در سال های گذشته در اجرای راهبرد توازن منطقه آسیا و اقیانوس آرام، حضور نظامی را در منطقه پررنگ تر کرده و رزمایش های نظامی مشترکی علیه برخی کشورهای منطقه برگزار می کند.

به گفته وی، آمریکا همچنین در مسایل مربوط به دعاوی مرزی، پیام های غلطی ارسال کرده که اختلافات بیشتری در آسیا بوجود آورده است .

ˈگنگ یان شنگˈ گفت: آمریکا در حالی مدعی افزایش خطر تاسیسات نظامی چین ناشی از افزایش تعداد رزمایش ها و تجهیزات نظامی است که همواره بودجه ای چندین برابر بودجه نظامی چین در اختیار داشته و به دنبال تجهیزات پیشرفته و دقیق و استقرار سامانه پدافند موشکی در سراسر جهان است.

وی تاکید کرد ˈبرخی افراد در آمریکا نمی خواهند از تئوری جنگ سرد دست بردارند و به دنبال امنیت یک جانبه آمریکا هستند. اقدام این افراد بسیار متکبرانه و نمادی از استاندارد دوگانه واشنگتن در مساله توسعه قدرت نظامی است.ˈ

این سخنگوی نظامی چین، اعزام جنگنده های جاسوسی آمریکا به نزدیکی مرزهای چین را نشانه ˈعدم واقعیت اظهارات به ظاهر دوستانه آمریکاˈ برای توسعه مناسبات و گفتگو با مقامات چین دانست.

آساق**1611
کد N332275

وبگردی