آفتاب

تهدید بلوک شرق آفریقا به تحریم طرفین درگیر در سودان جنوبی

تهدید بلوک شرق آفریقا به تحریم طرفین درگیر در سودان جنوبی

به دنبال افزایش درگیری‌ها در سودان جنوبی، بلوک کشورهای شرق آفریقا جوبا را تهدید کردند که در صورت ادامه تنش‌ها هر دو طرف را تحریم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت سودان جنوبی و شورشیان که از اواسط دسامبر درگیر هستند، دومین توافقنامه صلح را در ماه مه و پس از شکست معاهده پیشین، امضا کردند. اما نیروهای دولتی به پشتیبانی سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و سربازان وفادار به ریک مچار، معاون اخراج شده وی، تنها چند ساعت پس از توافق، آتش‌بس را نقض کردند که شدیدترین بحران انسانی را در جوان‌ترین کشور جهان به وجود آورده است.

درگیری‌ها تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته و بیش از 1.3 میلیون تن را آواره کرده است. در همین حال سازمان ملل هشدار داده است که احتمالا چهار میلیون تن تا پایان سال از مشکل گرسنگی رنج می‌برند چرا که درگیری‌ها موجب اخلال در فصل کاشت شده است.

روز سه‌شنبه رهبران آژانس‌های بین کشوری توسعه (IGAD) که بلوک شرقی آفریقا برای میانجی‌گری در صلح هستند، مذاکراتی را با سالوا کر و ریک مچار برگزار کردند تا در آستانه تشکیل دولت موقت، به درگیری‌ها پایان دهند.

هیله‌ماریام دزالگان، نخست‌وزیر اتیوپی پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: سالوا کر و ریک مچار متعهد شدند که هر دو به توافقات پایبند باشند و ظرف 60 روز آتی مذاکرات را تکمیل کنند و پس از آن دولت موقت وحدت ملی تشکیل دهند.

وی افزود: اگر آنها از این توافق تبعیت نکنند، سازمان IGAD شخصا برای برقراری صلح در سودان جنوبی اقدام خواهد کرد. در آن صورت ما گزینه‌های دیگری از جمله تحریم و نیز اقدامات تنبیهی در نظر داریم.

این اولین بار است که کشورهای همسایه سودان جنوبی چنین تهدیدهایی مطرح می‌کنند که نشانگر ناامیدی کشورهای منطقه از برقراری صلح است. این کشورها هراس دارند که ناآرامی‌ها به آن سوی مرزها نفوذ کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌اکنون تحریم‌هایی را علیه برخی از افراد وفادار به سالوا کر و ریک مچار اعمال کرده است.

انتهای پیام

کد N331199

وبگردی