آفتاب
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه:

حدود نقاط مشترک بین کشورهای حاشیه خزر تقسیم نهایی نشده است

حدود نقاط مشترک بین کشورهای حاشیه خزر تقسیم نهایی نشده است

ساری - ایرنا - معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه کشورمان گفت: هنوز حدود نقاط مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر، تقسیم نهایی نشده است.

ˈ ابراهیم رحیم پور ˈ روز چهارشنبه در حاشیه سی و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در رامسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نقشه هایی وجود دارد که این حدود را مشخص می کنند، گفت: مرزهای سرزمینی دریای خزر مشخص است، اما هنوز نقاط مشترک و مشاء بین کشورهای سهیم در این دریا تقسیم نهایی نشده است.

نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر با اشاره به اینکه در رژیم حقوقی دریای خزر، آب های سرزمینی و ماهیگیری به عنوان مرزهای این کشورها مطرح است، گفت: اختلاف نظر در سهم ایران همچنان وجود دارد.

نماینده ویژه ایران در دریای خزر به استخراج نفت در این دریا اشاره کرد و اظهار داشت: کشور آذربایجان سال های سال در حوزه عوامل سرزمینی خود استخراج می کند ولی هنوز وارد میدان مشترک نشده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هنوز استخراج نفت در دریای خزر انجام نداده است ولی منابع و چاه های نفت وجود دارد و باید هزینه بیشتری برای استخراج نفت در نقاط عمیق این دریا صورت بگیرد.

وی افزود: مرزهای سرزمینی برای استخراج نفت هنوز مشخص نشده است و کشورها جرات ندارند وارد میدان مشترک و مشاء شده و برای استخراج نفت اقدام کنند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه از برگزاری کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در سطح سران کشورهای حاشیه این دریا در سال جاری خبر داد و گفت: کارگروه ویژه تدوین رژیم حقوقی دریای خزر در رامسر دو مقوله اعلامیه و بیانیه را در قالب 15 ماده مورد بررسی قرار می دهد.

وی افزود: این کارگروه در اعلامیه ها و بیانیه ها نقاط مشترک و مشاء را به منظور رسیدن به یک تفاهم مشترک و تقسیم نهایی بررسی می کند.

رحیم پور به امضای موافقتنامه امنیتی بین کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: برای کشتیرانی، ماهیگیری و تردد کشتی های جنگی و غیر جنگی در این دریا نیاز به اجرای طرح امنیتی است که تاکنون چهار کشور ترکمنستان ، آذربایجان ، روسیه و ایران این موافقتنامه را در کشورشان به تصویب رساندند.

وی افزود: اگر کشور قزاقستان هم موافقتنامه امنیتی دریای خزر را به تصویب برساند این قرارداد در دریای خزر بین پنج کشور عملیاتی می شود.

سی و هفتمین اجلاس گروه کاری تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در سطح معاونان وزرای خارجه کشورهای ساحلی که نمایندگان ویژه این کشورها هم محسوب می شوند صبح امروز(چهارشنبه ) در محل هتل قدیم رامسر آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. ک/3

2585/1654/508
کد N331192

وبگردی