آفتاب
بشار اسد:| 175457

سوریه در مرحله گفت‌و‌گو و آشتی قرار دارد

سوریه در مرحله گفت‌و‌گو و آشتی قرار دارد

گفت‌و‌گو، فرهنگ گفت‌وگو و عادت دادن مردم سوریه به گفت‌وگو با دیگری عناوین مرحله كنونی هستند.

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه تاكید كرد كه این كشور در مرحله گفت‌وگو و آشتی سوری‌ها قرار دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه الاخبار، اسد تاكید كرد كه گفت‌و‌گو، فرهنگ گفت‌وگو و عادت دادن مردم سوریه به گفت‌وگو با دیگری عناوین مرحله كنونی هستند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار افزود كه با كسانی كه سلاح به دست گرفته‌اند از در آشتی درآمد و عفو عمومی نیز در این كشور صادر شده است.

رئیس‌جمهوری سوریه آشتی در شهر «حمص» را در نتیجه توافق منطقه‌ای یا بین‌المللی ندانست بلكه تاكید كرد كه این امر نتیجه گفت‌وگو میان نیروهای دفاع ملی و افراد مسلح است.

اسد افزود كه وی به این مساله بیش از هر زمانی باور دارد كه ملت سوریه می‌تواند این مرحله سیاه در تاریخ كشور را پشت سر بگذارد.

وی تاكید كرد كه غرب برای تغییر معادلات در سوریه بیشتر از كارهایی كه تا كنون كرده است، نمی‌تواند كار دیگری انجام دهد.

اسد در ادامه گفت كه برخی مسئولان كنونی و سابق آمریكا تلاش می‌كنند با دولت سوریه ارتباط برقرار كند اما به علت وجود لابی‌هایی كه بر آنها فشار می‌آورند، نمی‌تواند چنین این روند را پیش ببرند.

وی از حمایت فرانسه از گروهای مسلح نیز به شدت انتقاد كرد و گفت كه یكی از علل مهم مشاركت پاریس در توطئه علیه سوریه قراردادهای اقتصادی است كه با عربستان سعودی و دیگر كشورهای عربی بسته است.

اسد تاكید كرد كه پیروزی در جنگ حتمی است هر چند ممكن است كمی طول بكشد.

رئیس‌جمهوری سوریه جنگ در این كشور را طایفه‌ای ندانست، زیرا تكفیری‌ها و تروریست‌ها به میارونه‌های اهل سنت حمله می‌كنند.

اسد پس از اسرائیل، عربستان سعودی را دشمن سوریه دانست.

وی تصریح كرد كه قطر نیز همچنان از افراد مسلح حمایت می‌كند و به آنها پول می‌دهد اما در عین حال تلاش می‌كند به ایران نزدیك شود و آمادگی خود را برای تغییر در موضعش نشان داده است اما هنوز حمایت خود از افراد مسلح را متوقف نكرده است.

رئیس جمهوری سوریه به موضع تركیه نیز اشاره كرد و گفت كه موضع آنكارا در قبال سوریه هنوز تغییر نكرده است.

وی با اشاره به دیدار «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران از تركیه تاكید كرد كه دور از ذهن نیست كه ایران تلاش می‌كند تركیه را وادار به توقف حمایت از تروریسم در سوریه كند و این در سخنان روحانی در دیدارش از تركیه واضح بود.

بشار اسد در ادامه گفت كه «سید حسن نصر الله» دبیر كل حزب الله لبنان همیشه از سوریه حمایت كرده است و سوریه و سوری‌ها هیچ گاه حمایت‌های وی را فراموش نمی‌كنند.

وی حمایت حزب‌الله لبنان از سوریه به عنوان هم‌پیمان مقاومت را عامل توقف تروریسم در لبنان با وجود شكاف داخلی در این كشور دانست.

اسد از تعیین «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهوری جدید لبنان نیز حمایت كرده و تاكید كرد كه دمشق در امور داخلی هیچ كشور عربی دخالت نمی‌كند اما از انتخاب عون به عنوان رئیس‌جمهوری لبنان استقبال می‌كند زیرا وی فردی میهن‌پرست و معتقد به مقاومت و عروبیت است.

کد N330499

وبگردی