آفتاب

کلمبیا و ارتش آزادی بخش ملی مذاکرات مقدماتی صلح را آغاز کردند

کلمبیا و ارتش آزادی بخش ملی مذاکرات مقدماتی صلح را آغاز کردند

دولت بوگوتا و گروه شبه‌نظامی شماره دو کلمبیا موسوم به ارتش آزادی بخش اعلام کردند که مذاکرات مقدماتی صلح را آغاز کرده‌اند؛ اقدامی که باعث بروز نشانه‌هایی از امید درباره احتمال پایان یافتن درگیری‌های بلندمدت چریکی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعلام آغاز مذاکرات مقدماتی صلح پنج روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا مطرح شد؛ انتخاباتی که باعث شده سرنوشت سیاسی خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا و تلاش 18 ماهه وی در انجام مذاکرات با فارک که اصلی‌ترین گروه چریکی کلمبیاست، معلق شود.

در همین حال رقبای سانتوس خبر برگزاری مذاکرات مقدماتی صلح با ارتش آزادی بخش ملی را یک ترفند سیاسی خواندند. این مذاکرات در ژانویه 2014 آغاز شد و دستور کار برای مذاکرات رسمی شامل مسائل مربوط به قربانیان درگیری‌ها و حضور چریک‌های این گروه شبه نظامی در جامعه است.

سانتوس به خبرنگاران گفته که چنین مذاکراتی آغاز نخواهد شد مگر آنکه ارتش آزادی بخش ملی با شرایط موافقت کند.

رئیس‌جمهوری کلمبیا به مردم یادآوری کرد که با آغاز مذاکرات رسمی میان بوگوتا و فارک در نوامبر 2012 زمانی موافقت کرد که این گروه چریک شرایط وی را مبنی بر خلع سلاح برای دستیبای به معاهده صلح پذیرفتند.

چریک‌های فارک پیشتر همچنین موافقت کردند که آدم ربایی را که به عنوان منبع درآمدشان بود کنار بگذارند. ارتش آزادی بخش ملی نیز از چنین روشی استفاده می‌کند.

سانتوس همچنین اعلام کرد که مذاکرات با فارک در هاوانا، کوبا در مراحل نهایی خود قرار دارد و دو طرف درباره اصلاحات ارضی و حضور چریک‌های سابق به عرصه سیاست و توقف قاچاق مواد مخدر به توافق رسیده‌اند.

مذاکرات اولیه میان دولت بوگوتا با ارتش آزادی‌بخش ملی در اکوادور برگزار شد و رافائل کوره‌آ، رئیس جمهوری این کشور روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که مذاکره کننده بوگوتا فرانک پرل و مذاکره کننده از جانب گروه چریکی شماره دوی کلمبیا آنتونیو گارسیا بودند.

دیپلمات‌های ارشدی از اکوادور به نام ریکاردو پاتینو و سلسو آمورین از برزیل در مذاکرات مرتبط در کوبا حضور داشتند.

در بیانیه مشترک مقام‌های اکوادور و کلمبیا زمانی برای مذاکرات آتی یا محل برگزاری آن در نظر گرفته نشده است.

اسکار ایوان زولوآگا، رقیب سانتوس در انتخابات ریاست جمهوری 25 مه سالجاری میلادی اعلام کرد که نمی‌داند در صورت پیروی در این انتخابات می‌تواند به مذاکرات با فارک ادامه دهد یا خیر اگر چه تاکید کرده که این گروه چریکی باید فعالیت نظامی خود را متوقف کند.

سانتوس در مناظره دوشنبه شب به رقیب خود گفت: تو می‌خواهی این جنگ را ادامه دهی و من خواهان پایان آن هستم.

وزیر سابق کشور کلمبیا پیش بینی کرده که مذاکرات مقدماتی صلح دولت با ارتش آزادی بخش ملی باعث پیروزی سانتوس می‌شود.

ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا تحت تاثیر کوبا 200 چریک دارد در حالیکه فارک 8000 چریک در اختیار دارد. این گروه چریکی سابقه‌ای دیرینه در آدم ربایی خارجی‌ها برای دریافت باج و ایجاد اختلال و تخریب خطوط اصلی نفتی کلمبیا دارد. این گروه 1965 یک سال پس از آغاز فعالیت فارک، شروع به فعالیت کرد و هم اکنون یکی از موسسان این گروه، رهبری ارشد فارک را برعهده دارد.

انتهای پیام

کد N330393

وبگردی