آفتاب

واکنش وزارت خارجه و دفاع آمریکا به تحرکات داعش/ از پاسخ محکم بغداد برای سرکوب حمایت می کنیم

واکنش وزارت خارجه و دفاع آمریکا به تحرکات داعش/ از پاسخ محکم بغداد برای سرکوب حمایت می کنیم

وزارت خارجه و دفاع آمریکا با اشاره به پیگیری تحولات عراق از همکاری واشنگتن با بغداد برای کاهش نفوذ داعش در داخل مرزهای عراق خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن بسیار نگران رویدادها در موصل در 48 ساعت گذشته بوده و از پاسخ محکم و منسجم بغداد برای سرکوب این تجاوزگری حمایت می کند.

وی افزود: باید مشخص شود که داعش نه تنها تهدیدی برای ثبات در عراق بوده بلکه تهدیدی برای کل منطقه است و آمریکا در رویکردی جامع به طور نزدیک با رهبران عراقی برای کاهش نفوذ داعش در داخل مرزهای عراق همکاری می کند.

جن ساکی گفت اشغال موصل، دومین شهر بزرگ عراق، در 48 ساعت گذشته نشان دهنده وخامت اوضاع امنیتی در این کشور بوده و هیچ شکی وجود ندارد که همکاری تمام طرفین و مقامات عراقی برای مقابله با نفوذ داعش تنها روش ممکن برای پیروزی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا بالگردهای بل آی ای-407 را سال گذشته تحویل عراق داد و قرار است که تجهیزات جدید نیز تا تابستان سال جاری وارد این کشور شوند. همچنین بر سر فروش بالگرد به عراق توافق حاصل شده است.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پنتاگون با دقت تحولات عراق را دنبال می کند، در اظهاراتی عوام فریبانه حملات داعش به موصل و نینوا را محکوم کرد.

جان کربی از تلاش واشنگتن برای تقویت ارتش عراق، صادرات تسلیحات به این کشور به ارزش 14 میلیارد دلار و همچنین ایفای نقش مشورتی و مشاوره‌ ای در حمایت از ارتش عراق خبر داد اما در عین حال گفت نیروهای امنیتی و دولت این کشور باید با بحران مقابله کنند.

وی در ادامه نوری المالکی نخست‌ وزیر عراق را به ادامه همکاری با سران قبایل در این منطقه و بکارگیری رویکرد جامع برای مقابله با افراط‌ گرایی در داخل کشور ترغیب کرد.

یادآور می شود گروه تروریستی داعش تاکنون شهر موصل و بخش های از صلاح الدین و کرکوک را تحت سیطره خود درآورده است و هزاران نیروی ارتش و پلیس عراق نیز در حوزه های نفتی حساس استان کرکوک برای دفع تجاوزات احتمالی داعش مستقر شده اند و از این حوزه ها حفاظت می کنند.

کد N330283

وبگردی