آفتاب

جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران

جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران

شب گذشته کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا جلسه استماعی را در خصوص برنامه هسته ای ایران برگزار کرد که در این جلسه موافقان و مخالفان رویکرد فعلی کاخ سفید در خصوص جمهوری اسلامی ایران به ایراد نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیشن، در این جلسه استماع چهره هایی همچون "گرگوری میکز"، "خوان وارگاس"، "اد رویس" و "استفان رد میکر" دستیار وزیر خارجه در دوران ریاست جمهوری جرج بوش حضور داشتند.

این جلسه استماع برای بررسی پیش شرط هایی جهت رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران، و با عنوان راستی آزمايی پايبندی ايران به توافق هسته ای برگزار شد.

اد رویس، رئیس این کمیته در جلسه استماع گفت: متاسفانه مذاکره کننده های آمریکایی امتیاز مهمی به ایران داده اند که ممکن است راستی آزمایی تعهدات ایران در توافق هسته ای را پیچیده کند.

رویس در ادامه گفت: بسیاری از اعضای  کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نگران هستند که دولت ایالات متحده در گفتگو با ایران، روندی را در پیش گرفته باشد که از ایران یک تهدید هسته ای دائم علیه منطقه و علیه آمریکا بسازد.

رویس اشاره دقیقی به این نکته که امتیاز مهم مد نظر وی چیست نکرد.

هر چند رویس در اظهارات خود به رویکرد کاخ سفید انتقاد کرد اما "گئورگی میز" به دفاع از رویکرد اوباما در خصوص پرونده هسته ای ایران پرداخت و گفت: رویکرد فعلی بهترین روشی است که می توان در پیش گرفت.

وی همچنین عنوان داشت که تحریم های اعمال شده علیه ایران و اقدامات آمریکا در قبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی باید با رویکرد متحدان ایالات متحده همخوانی داشته باشد.

میز در ادامه افزود: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در حال اجرای اقداماتی است که ما می توانیم در این رابطه انجام دهیم و از همین رو باید به وی فرصت داد.

استفان رد میکر، دستیار وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دولت جورج بوش در این نشست گفت: سئوال اساسی پیش روی کنگره این است که چنانچه ایران به تعهدات خود در توافق جامع هسته ای با شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۱+۵ عمل کند، آیا آمریکا حاضر خواهد بود با ایران به عنوان هر کشور غیرهسته ای دیگر عضو ان پی تی، رفتار کند؟ چرا که با حل اختلافات میان دو طرف، مجازات های هسته ای بر ایران برداشته می شود، یعنی مجازات هایی که هم سازمان ملل متحد و هم آمریکا اعمال کرده اند.

اما "خوران وارگاس" از چهره های جمهوریخواه حاضر در مجلس نمایندگان با لحنی تند در خصوص برنامه هسته ای سخن گفت. وی خواستار آن شد که برنامه هسته ای ایران به کلی متوقف شده و غنی سازی نیز بصورت کلی در ایران برچیده شود.

وارگاس گفت: اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند تبدیل به کشوری همانند کره شمالی می شود. اگرایران به سلاح اتمی دست پیدا کند به آمریکا حمله می کند.

بر اساس این گزارش، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از دولت باراک اوباما می خواهند جزئیات بیشتری درباره توافق موقت هسته ای به آنها دهد.

افرادی که در جلسه استماع شب گذشته حضور داشتند تقریبا بر این نکته تاکید داشتند که باید به شیوه های مختلف از تعهد ایران به توافق هسته ای با قدرت های جهانی اطمینان حاصل کرد، چه از طریق بازرسی تاسیسات هسته ای ایران، چه از طریق دریافت فهرستی از دانشمندان و متخصصان هسته ای ایرانی.

کد N330269

وبگردی