آفتاب

ابراز نگرانی سازمان ملل و واشنگتن نسبت به وخامت اوضاع امنیتی عراق

ابراز نگرانی سازمان ملل و واشنگتن نسبت به وخامت اوضاع امنیتی عراق

به دنبال حملات اخیر گروه "دولت اسلامی عراق و شام" به شهر موصل عراق و در دست گرفتن کنترل این شهر، سازمان ملل و واشنگتن نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در عراق ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در موصل عراق ابراز نگرانی کرده و از مسئولان سیاسی عراق خواست تا در مقابله با چنین تهدیداتی وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند.

وی خواهان ارائه کمک‌های بشردوستانه به ساکنان موصل شد و اعلام کرد که هیات سازمان ملل در عراق آماده کمک رسانی به مردم این کشور است.

در همین راستا سخنگوی کاخ سفید، حملات گروه "دولت اسلامی عراق و شام" به موصل و سایر مناطق عراق را محکوم کرد و از نوری مالکی، نخست وزیر عراق و دیگر مسئولان عراقی خواست تا برای حل مشکلات کشور اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: همگان باید بدانند که خطر گروه داعش تنها خطری برای ثبات عراق نیست بلکه خطر و تهدیدی برای ثبات کل منطقه است.

وی با بیان اینکه واشنگتن، واکنش قوی برای مقابله با گروه داعش را تایید می‌کند، گفت: ما از نزدیک با رهبران سیاسی و امنیتی عراق برای اتخاذ اقدامات لازم جهت مقابله با گروه داعش فعالیت می‌کنیم.

همچنین وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که از نزدیک، بر حوادث عراق نظارت می‌کند اما در عین حال هرگونه عملیات نظامی آمریکا را بعید دانست.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: ما با مسئولان عراقی در ارتباط هستیم اما در نهایت این دولت و نیروهای عراق هستند که باید با این مشکلات مقابله کنند.

از سوی دیگر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه اروپا نیز درخصوص حملات اخیر داعش به موصل گفت: ما آماده‌ایم تا با ملت و کشور عراق در مقابله با چنین تهدیداتی همکاری کنیم و همچنین از تلاش‌های مسئولان عراق به خاطر مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم.

وی بر لزوم تحقق سازش ملی عراق در چنین مرحله حساسی که امنیت و ثبات این کشور را تهدید می‌کند، تاکید کرد.

وی ضمن محکوم کردن اقدامات داعش خواهان اتخاذ اقدامات مناسب از سوی تمامی گروه‌های سیاسی و ملی عراق برای مقابله با تروریسم شد.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در استان موصل و الانبار و دیگر شهرهای عراق ابراز نگرانی کرد.

این کمیساریا همچنین خواهان ارائه کمک‌های بشردوستانه به مهاجرین و آوارگان عراقی شد و از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست تا عملیات تروریستی را محکوم کنند.

همچنین در این بیانیه از منطقه کردستان عراق به خاطر بازکردن درهای خود به روی آوارگان عراقی و ارائه کمک‌های بشردوستانه به آنان قدردانی شده است.

انتهای پیام

کد N330105

وبگردی