آفتاب

اوکراین، محور دیدار سه‌جانبه وزرای خارجه روسیه، آلمان و لهستان

اوکراین، محور دیدار سه‌جانبه وزرای خارجه روسیه، آلمان و لهستان

وزیر امور خارجه آلمان که در ارتباط با بحران اوکراین در سن‌پترزبورگ به‌سر می‌برد، معتقد است که بحران اوکراین هنوز حل‌ناشده باقی است اما شانسی برای کاهش تنش در این کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دویچه وله، درگیری و تنش در اوکراین ادامه دارد و صحبت از خروج این کشور از بحران هنوز زود است. با این‌ حال به اعتقاد فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، بحران اوکراین به جای تشدید، وارد فضای تازه‌ای شده است.

وی در دیدار با همتایان روس و لهستانی خود اعلام کرد: شاید نور کوچکی در انتهای تونل موجود باشد.

وزیر امور خارجه آلمان به همراه رادوسلاو سیکورسکی، همتای لهستانی خود در سن‌پترزبورگ با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ملاقات کردند.

دیدار این سه وزیر خارجه در یک هتل لوکس در سن‌پترزبورگ، نخستین ملاقات آنها از هنگام اوج‌گیری بحران اوکراین است. ناظران می‌گویند فضای این دیدار و گفت‌وگو سرد بود.

وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان اوکراین و نیز آغاز مذاکرات سراسری تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف گفت: ما تصور می‌کنیم و شرکای ما نیز بر این عقیده هستند و تا جایی که من متوجه شدم، جدای از تفاسیری که از حوادث مختلف بحران اوکراین می‌شود، امروز لازم است که بر برقراری آتش‌بس غیر مشروط و فوری تمرکز شود و مذاکرات سریعا آغاز شود.

از دیگر سوی، وزیر امور خارجه لهستان به‌ طور صریح اعلام کرد که اختلاف میان دو طرف جدی است. با این‌ حال او تاکید کرد که دیپلماسی نه فقط در حال و هوای مناسب، بلکه در شرایط بحرانی کنونی نیز حائز اهمیت است.

وزیر امور خارجه لهستان ادامه داد: ما واکنش اخیر ولادیمیر پوتین در خصوص انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در اوکراین را مثبت و امیدوارکننده تلقی

می‌کنیم. ما روسیه را تهدیدی برای مصالحه اوکراین و اتحادیه اروپا نمی‌بینیم. البته عضویت اوکراین در ناتو در دستور کار ما نیست. روسیه نیز باید حسن نیت خود در خصوص کاهش تنش در اوکراین را با توقف انتقال سلاح و شبه‌نظامیان از مرزهای خود به این کشور اثبات کند.

لهستان تنها کشور عضو اتحادیه اروپاست که هم با اوکراین و هم با روسیه مرز مشترک دارد. این کشور در عین‌حال در ارتباط با بحران اوکراین سرسختانه‌ترین مواضع را در برابر مسکو دارد.

در این دیدار سه‌جانبه، سرگئی لاروف از تصمیم پترو پروشکنو، رئیس‌جمهوری جدید اوکراین برای ایجاد کریدوری جهت انتقال هزاران غیرنظامی از مناطق درگیری در شرق اوکراین به نقاط امن استقبال کرد.

لاوروف گفت: من بر این نظرم که ایجاد این کریدور یک شگرد نظامی نیست تا دست ارتش اوکراین را در حمله به جدایی‌طلبان باز بگذارد.

پترو پروشنکو برای هفته‌ جاری اعلام آتش‌بس کرده اما زمان اجرای آن را مشخص نکرده است. لاوروف می‌گوید به عقیده او جدایی‌طلبان هوادار روسیه نیز از این آتش‌بس تبعیت خواهند کرد.

ارتش اوکراین چند هفته است که علیه گروه‌های جدایی‌طلب هوادار روسیه دست به عملیات زده ‌است. این گروه‌های جدایی‌طلب در مناطق لوهانسک و دونِتسک، "جمهوری خلق" اعلام کرده و خود را مستقل از دولت مرکزی اوکراین می‌دانند.

اشتاین‌مایر در دیدار سن‌پترزبورگ، از روسیه و اوکراین خواست به‌طور مشترک مرزهای خود را کنترل کنند تا مانع از نفوذ جنگ‌جویان به قلمرو اوکراین شوند.

وزیر امور خارجه آلمان هم‌چنین خواستار آن شد که تماس‌های اولیه میان روسای‌جمهوری روسیه و اوکراین، به تماس‌های اساسی دوجانبه میان آن‌ها برای بحث و بررسی مسائل بین دو طرف تبدیل شود.

انتهای پیام

کد N329894

وبگردی